میهن صنعت گزارش می‌دهد؛

وضعیت رنو پارس و نگین خودرو پس از حضور مستقل رنو در ایران

پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو، می توان گفت برای اولین بار صنعت خودرو ایران حضور مستقل یک خودروساز خارجی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو، می توان گفت برای اولین بار صنعت خودرو ایران حضور مستقل یک خودروساز خارجی را تجربه خواهد کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به واسطه ی تجارب گذشته از بد عهدی فرانسوی ها، اینبار قوانین خودرا در چارچوب داخلی سازی و انتقال تکنولوژی به صنعت خودرو ایران بنا نهاده تا به این واسطه خودروسازانی که قصد  ورود به بازار ایران را دارند، به اصطلاح پاگیر شده و هوای بازگشت غیرمنتظره به وطن، به سرشان نزند.

یکی از مزیت های رنو که به عنوان شریک تجاری و البته قدیمی خودروسازان داخلی شناخته می شود، آشنایی کامل این برند فرانسوی با ذائقه خریداران خودرو در ایران است.

به عبارتی حضور رنو آن هم به شکل مستقل بر اساس یک برنامه ریزی درست شکل گرفته و به گفته مدیران این شرکت، قرار است که ایران پایگاه تولید خودروهای رنو در منطقه مبدل شود.

اما نکته قابل بررسی فعالیت مستقل رنو در ایران، به زمان بعد از حضور این خودروساز فرانسوی مربوط می شود و آن تحت شعاع قرار دادن فعالیت شرکت هایی نظیر نگین خودرو و رنو پارس به عنوان شرکت های سود رسان به رنو است.

گفته می شود که رنو قصد دارد با توجه به الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در کشور راه اندازی کند.اگر این اتفاق رخ دهد می توان نتیجه گرفت که این خودروساز فرانسوی پتانسیل بازار ایران را بیشتر از هر خودروساز دیگری درک کرده و در حال برنامه ریزی برای به دست آوردن سهم وسیعی از بازار است.

با توجه به سخنان محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر میزان تولید این خودروساز در فاز اول، تولید 150 هزار خودرو در سال و در فاز بعدی نیز به 300 هزارخودرو درسال افزوده می‌شود که با توجه به وجود قراردادهای ال 90 و ساندرو، میزان تولید این خودروساز در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید و در نتیجه میزان قابل توجه ای از سهم بازار ایران را نصیب خود خواهد کرد.

با این تفاسیر حضور مستقل رنو در ایران و تاثیرات آن بر شرکتهایی نظیر رنو پارس و نگین خودرو از جهاتی قابل بررسی است.

از آنجا که رنو همواره نشان داده که بسیار اقتصادی عمل می کند و به شدت حافظ منافع خود بوده، شاید پس از حضور مستقل خود به فکر تمرکز تولید محصولات خود بیافتد و به عبارتی بخواهد دست شرکای سابق و واسطه های امروز را از بازار ایران کوتاه کند.

رنو اگر بخواهد ایران را به مرکز تولیدات خود در منطقه مبدل کند، شاید بخواهد تمرکز محصولات خود را از پراکندگی موجود خارج کرده و حتی در صورت نیاز به روش خود واردات برخی محصولات را انجام بدهد.

تمایز به وجود آمده در نوع تولید و ارائه محصولات، به ویژه در خدمات پس از فروش آن نیازمند مدیریت است و از طرفی شاید مشتریان رنو اعتماد بیشتری به رنو مستقل خواهند کرد و به تدریج میل به خرید مستقیم از رنو در آنها افزایش یافته و در این شرایط احتمال خروج رنو پارس و نگین خودرو از بازی رنو خواهد بود.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : اگر قرار است که در بحث توسعه به نتیجه برسیم، قطعا تنوع مشارکت ها به ما کمک خواهد کرد.این تنوع مشارکت می تواند در قالب حضور مستقل یک برند به واسطه ی سرمایه گذاری مستقل باشد چراکه پسند او برای حضور در بازار ایران به این شکل است.

وی در ادامه افزود : در این صورت سیاست های دولت در حوزه کلان و راهبردی صنعت خودرو ایران و قانون گذاری در این حوزه باید به نحوی باشد که به آن شرکت کمک شود.

حسن کریمی سنجری بیان داشت : رنو اعلام آمادگی کرده و وزارت صنعت نیز موافق حضور مستقل این برند فرانسوی بوده، اما پس از حضور مستقل رنو تکلیف شرکت هایی ماننده نگین خودرو و رنو پارس چه خواهد شد ؟ اگر شرکتی بیاید و بتواند در تمام کلاس های خودرویی محصول مورد نظر بازار را تامین کند، قطعا بهتر از آن است که خودر از طریق واردات به دست مصرف کننده برسد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشنان کرد :رنو که قرار است به شکل مستقل عمل کند، بهتر است خودروهایی را که از طریق واردات به داخل کشور می آیند را نیز تولید کند، در این شرایط حتی اگر خودرو به صورت کاملا سی کی دی وارد شود و در خط تولید قرار گیرد، حداقل ارزش افزوده مونتاژ به داخل کشور منتقل شده، چنانکه که از کارگران ایرانی بهره برده و همچنین در بحث اشتغال نیز بسیار موثر است.

وی بیان داشت : البته تمام آنچه که گفته شد به سیاست ها کلان شرکت رنو بستگی دارد که آیا تمایلی به تولید تمامی کلاس های خودرویی خود در ایران خواهد داشت و یا خیر.

 

فربده زاوه، یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو نیز در این باره در گفتگو با «میهن صنعت» عنوان کرد : در شروع کار حضور رنو به صورت کاملا مستقل نخواهد بود چرا که بر اساس آنچه که گفته شده است 40 درصد از سهام آن در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و بر همین اساس نمی توان مدعی شد که این خودروساز فرانسوی حضور کاملا مستقلی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود : اما در خصوص نگین خودرو احتمال حذف آن از سمت رنو وجود خواهد داشت چرا که تا به امروز عملکرد آن نه خوب بوده و نه بد چنانکه عرضه محصولات رنو در بازار ایران توسط این شرکت دائمی نبوده است.

فربد زاوه تصریح کرد : در خصوص ایران خودرو و سایپا نیز بعید است که بخواهد رابطه همکاری خودرا قطع کرده و همه محصولات را در کارخانه خود تولید کند چراکه ایران خودرو و سایپا شبکه گسترده ای از فروش و امکانات تولیدی خوب داشته و  قطع این حجم بسیار زیاد از تولید در کوتاه مدت برای رنو عاقلانه نخواهد بود بر همین اساس فکر می کنم رنو در کنار حضور مستقل خود به شراکت هایی که در ایران داشته احترام خواهد گذاشت.

زاوه در پایان خاطرنشنان کرد : رنو پارس نیز در پروژه ال 90 تعریف شده است و تا زمانی که این محصول وجود داشته باشد، رنو پارس نیز وجود خواهد داشت چنانکه خودرو ال 90  و ساندرو نیز فروش خوبی در ایران داشته و به نظر نمیرسد خودروسازی قصد خارج کردن این خودرو از خطوط تولید خود را داشته باشد.

گزارشگر  بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=111476
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه