میهن صنعت :

وقتی صفحات روزنامه‌ها هم «آلوده» می‌شود+عکس

میهن صنعت : امروز شنبه ۱۶دی ماه سال ۹۱ چهارمین روزی است که در نیمه دوم سال جاری به دلیل آلودگی شدید هوا تهران تعطیل می‌شود.

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس، امروز چهارمین روزی است که در نیمه دوم سال جاری به دلیل آلودگی شدید هوا تهران تعطیل می‌شود.

 

معمولا شرایط پایداری هوا در فصل سرما از اوایل آبان‌ماه تا اواخر دی‌ماه آغاز می‌شود و مسئولان باید تصمیمات جدی‌تری در این زمینه اتخاذ کنند، زیرا تعطیلی تنها راه حل مشکل نیست.

 

با این حال امروز تعدادی از روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر شده و در کیوسک‌ها قرار گرفته‌اند. وقتی نگاهی به صفحه اول برخی از این روزنامه‌ها می‌اندازی تیتر‌هایی همچون «تهران امروز تعطیل شد»، «تعطیلی تنها راه رفع آلودگی؟»، «هوا را پاک از دست داده‌ایم» و « بازهم آلودگی بازهم تعطیلی» از جمله تیترهایی است که با فونت درشت خودنمایی می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی امروز با تیتری به عنوان «تهران امروز تعطیل شد» به موضوع آلودگی هوای تهران و جلسه کارگروه ملی و کمیته هماهنگی مواقع اضطرار استان تهران پرداخت.

روزنامه جام جم نیز تیتر یک خود را به آلودگی هوا اختصاص داد و نوشت: «هوا را پاک از دست داده‌ایم». در گزارش این روزنامه آمده است: باز آلودگی هوای تهران از مرز هشدار گذشت؛ باز تهران تعطیل شد؛باز پلیس راهور طرح‌های ویژه‌ای را به کار گرفت و این بار طرح زوج و فرد از در خانه‌ها اجرا شد، باز هزاران خودرو جریمه شد و آلودگی شهر نه تنها کمتر نشد، بلکه شاخص‌های نشان‌دهنده آلودگی هوا بالاتر از همیشه ایستاد، دیگر برای شهروندان تهرانی خواندن و شنیدن اخبار درباره آلودگی هوا عادی شده است، آنقدر روزنامه‌ها و نشریه‌های مختلف درباره آلودگی هوا نوشته‌اند که دیگر همه از ضرر و زیانی که این آلودگی به وجود می‌آورد باخبرند.

همه می‌دانندکه سالانه حدود 5000 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند یا کمتر شخصی است که نداند ضرر و زیان تعطیلی تهران در هر روز بیشتر از 350 میلیارد تومان است، اما در این میان تنها چیزی که هر شهروند عاقلی را به فکر وا می‌دارد این است؛ چرا با این‌که همه از آلودگی هوا و مشکلات آن می‌دانند، هر سال نسبت به سال‌های گذشته این مشکل پررنگ‌تر می‌شود.

 

روزنامه دنیای اقتصاد از دیگر روزنامه‌هایی است که امروز منتشر شد و تیتر اول خود را به مسئله آلودگی هوا اختصاص داده است. «تعطیلی تنها راه رفع آلودگی؟» تیتری است که این روزنامه برای موضوع آلودگی هوای امروز تهران انتخاب کرده است. این روزنامه در گزارش خود در باره آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها نوشته است: سه باری که در آنها تنها لطف خدا و نه سیاست‌های مدیران اجرایی، امکان تنفس دوباره را به شهرمان بازگردانده است.

واقعیت‌ها را بپذیریم. در تمام دفعاتی که آلودگی با باد یا باران شهر را ترک کرده است، به یقین می‌دانسته‌ایم که تا پیش از آمدن فصل گرما، این بختک بار دیگر گلویمان را خواهد فشرد، اما به یقین دیده‌ایم که هر بار که آلودگی شدت می‌گیرد تا به حد جان نرسد، اقدامی صورت نمی‌گیرد. آلودگی کنونی شهر نمونه‌ای بارز از این ماجرا است.

احتمالا اجرای طرح‌های ترافیکی گسترده‌تر و قاطع‌تر برای رفع زودهنگام مساله مفیدتر است. گاه حتی دعوت مردم به خروج از شهر یا ایجاد ممنوعیت‌هایی برای ورود به شهر می‌تواند، اثرگذار باشد. گسترش محدوده طرح ترافیک می‌تواند در دستورکار قرار گیرد و حتی پارک کردن در برخی خیابان‌های شهر می‌تواند برای مدتی به طور کلی ممنوع شود و تعطیلی‌های از پیش ‌تعیین‌شده و مدون البته آخرین راه‌حل است.

شاعر می‌گفت: هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه! امروز اما باید گفت: هوا را از من مگیر تا خنده بر لبانم بماند.

 

در میان روزنامه‌های امروز نیز روزنامه شرق «باز هم آلودگی باز هم تعطیلی» را به عنوان تیتر اصلی خود انتخاب کرده است.

در گزارش این روزنامه هم در باره آلودگی هوای تهران آمده است: با احتساب امروز، این چهارمین روز در نیمه دوم سال‌جاری است که به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها، شهر تعطیل می‌شود. تا پیش از این مشکل آلودگی، تنها به پایتخت اختصاص داشت، اما چند سالی است که این معضل به دیگر کلانشهرها مانند مشهد، اصفهان، کرج، اراک و… هم رسیده است. حالا مسئولان این شهرها نیز مانند مسئولان تهرانی یادگرفته‌اند، هوا که آلوده می‌شود شهر را تعطیل می‌کنند. با این حال پرسش این است که غیر از تعطیلی چه راهکار دیگری برای مقابله با این بحران همیشگی وجود دارد و آیا اساساً در کوتاه‌مدت هیچ راهکاری برای مقابله با آن در دست نیست؟ قطعا تهران تنها شهر آلوده جهان نیست و حل معضل آن امکان‌پذیر است.

با این حال روزنامه‌های دیگری همچون، ایران، رسالت، جمهوری اسلامی، آرمان روابط عمومی، بهار و … که امروز منتشر شده‌اند اخبار و گزارش‌هایی در باره وضعیت هوای تهران منتشر کرده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8832
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه