«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

وقتی پراید 40 میلیون تومانی برای مردم عادی می شود

درب و تخته ی تاثیر گذار برای ایجاد آشفتگی در بازار کنارهم قرار گرفتند و همه را شوکه کرده اند، و متاسفانه نوسانات رو به صعود قیمت ها در بازار برای مردم به اتفاقی طبیعی مبدل شده و دیگر توقع کاهش یا ثبات در بازار را ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هیچ کس توقع چنین انفجار قیمتی را پس از گذشت تنها 5 ماه از سال 97 نداشت. به گفته ی کارشناسان و فعالان بازار یکی از پایه های اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت نوسانات بازار ارز، خروج آمریکا از برجام و در پی آن بازگشت طرف های خارجی نیامده پای مذاکرات تجاری می دانند. خلاصه درب و تخته ی تاثیر گذار برای ایجاد آشفتگی در بازار کنارهم قرار گرفتند و همه را شوکه کرده اند، و متاسفانه نوسانات رو به صعود قیمت ها در بازار برای مردم به اتفاقی طبیعی مبدل شده و دیگر توقع کاهش یا ثبات در بازار را ندارد.

باتوجه به اینکه بخش بزرگی از مواد اولیه جهت تولید از منابع خارجی بوده افزایش قیمت ارز سبب شده تا قیمت تمام شده ی تولیدات داخلی روند صعودی بگیرد از طرفی هم در برخی موارد مانند بخش خودرو و هواپیما شاهد کمبود قطعه هستیم به طوریکه هم اکنون بخش قابل توجهی از هواپیما های شرکت های هواپیمایی در آشیانه یک ماه زودتر به خواب زمستانی رفته اند و این امر متاثر از بد عهدی طرف های قرارداد خارجی بوده البته لازم به ذکر است که مسئولان ذیربط هم ظاهرا هیچ اقدامی در خصوص گرفتن حق و حقوق ندارند و طرف های قرارداد به راحتی هر چه تمام تر از ادامه فعالیت براساس تعهدات خود سرباز می زنند.

کنار این آشفته بازار متاثر از بالارفتن قیمت ارز عامل دیگری به اسم خلا نظارت را هم اضافه کنید، موضوعی که سبب شد تا بازیگران همیشه در صحنه به اسم دلالان به لطف ستاره سهیل شدن نظارت دستگاه های ذیربط برای سودجویی خود دست به احتکار و ایجاد التهاب در بازار بزنند. این روزها که هر روز خبری از پیدا شدن انبار احتکار کالا به گوش می رسد، کسی متوجه نیست که برخی از این کالاها که در این انبار ها دپو شده است عمدتا تولید 2 یا 3 سال گذشته است.

 این روزها که دستگاه های نظارتی به راحتی انبارها را پیدا می کنند چرا طی 2 سال اخیر از این امرجلوگیری نکرده اند و یا برنامه هایی برای پیشگیری از بروز آن در دستور کار قرار نگرفت که پس از گذشت 40 سال هنوز یکی از عوامل گرانی کالا در بازار احتکار است.

موضوع جالب توجه سکوت وزارت صنعت در خصوص افزایش افسار گسیخته ی قیمت کالاها در بازار است. طی گفت وگویی که یکی از رسانه ها با اعضای کمیسیون کشاورزی انجام داده 7 عضو این کمیسیون غالبا اظهار کرده اند عملکرد ستاد تنظیم بازار قابل قبول نبوده، بی تدبیری ستاد تنظیم بازار زمینه سواستفاده از تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی را فراهم کرد، حتی علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده ی بجنورد بیان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار متهم ردیف اول گرانی های اخیر هستند.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، آنچه که مشخص است بازار ایران در حالت یک سکته و شوک قرار دارد. در واقع مردم کشور مانند یک مبارز در گوشه رینگ اقتصادی کشور مانده و ضربه های پیاپی را تجربه می کنند و همین ضربه ها باعث شده تا مردم سردرگم شوند، تا جایی که حتی کک افراد از شنیدن خبر پراید 40 میلیونی نگزیده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=159644
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه