میهن صنعت :

پتروشیمی پیشتاز صادرات غیرنفتی شد

میهن صنعت : حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با جهان در نیمه اول امسال از مرز 47 میلیارد دلار گذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با جهان در نیمه اول امسال از مرز 47 میلیارد دلار گذشت.

از این مبادلات تجاری 20 میلیارد و 618 میلیون دلار به صادرات غیرنفتی و 26 میلیارد و 483 دلار به واردات اختصاص دارد.

آمارهای  اعلام شده نشان می‌هد که در این مدت سهم صادرات غیرنفتی 44 درصد و سهم واردات 56 درصد از کل تجارت خارجی کشورمان بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها 42 درصد از کل تجارت خارجی کشورمان به صادرات غیرنفتی اختصاص داشت.

این گزارش درباره صادرات به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها در شش ماه اول سال جاری می‌افزاید: در این مدت 4 میلیارد و 585 میلیون دلار میعانات گازی، 5 میلیارد و 753 میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و 10 میلیارد و 280 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

صادرات غیرنفتی از نظر وزن 5.66 درصد و از نظر ارزش 4 درصد کاهش داشته است و واردات در این مدت از نظر وزن 7.17 درصد افزایش و ارزش 10.39 درصد کاهش داشته است و به لحاظ وزنی نیز در این مدت 37 میلیون و 456 هزار تن انواع کالا صادر و 19 میلیون و 121 هزار تن نیز از سایر کشورها وارد کشور شد.

در شش ماه نخست سال جاری، شمش و آهن و فولاد غیرممزوج، گندم سخت غیردامی، دانه ذرت دامی، کنجاله سویا و برنج، عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان بوده‌اند.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی نیز به ترتیب به پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم و کود اوره اختصاص دارد.

در مدت یاد شده، بیشترین واردات به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، کره جنوبی و سوئیس صورت گرفته است و عراق، امارات متحده عربی، چین، افغانستان و هند نیز، عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده‌است.

منبع : صنعت نیوز
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4043
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه