میهن صنعت :

پروژه ماشین ‌بینایی(دوربین ویژن)خطوط رباتیک شرکت سایپا پرس تشریح شد

میهن صنعت : معاونت فنی و پشتیبانی با رویکرد خود کفایی در قطعات یدکی ، داخلی سازی بسیاری از این قطعات را در دستور کار خود قرار داده و این رویکرد را تا به حداقل رساندن وابستگی در سال 92 نیز در پیش خواهد گرفت و برهمین اساس سال گذشته پروژه داخلی سازی سیستم بی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا جعفر نژاد با تشریح مراحل مختلف طراحی و ساخت پروژه ماشین ‌بینایی(ویژن) خطوط رباتیک  گفت :  بینایی ماشین ،گرایشی از رباتیک است که در آن، با شناسایی اشیاء موجود در تصاویر دیجیتالی بدست آمده از دوربین‌های فیلم برداری، امکان «دیدن» را برای ربات‌ها و سایر سیستم های کنترلی مشابه  فراهم می‌سازد.

وی افزود :  بینایی کامپیوتری (Computer Vision) و بینایی ماشینی (Machine Vision) یکی از شاخه‌های مدرن و پرتنوٌع هوش مصنوعی است که با ترکیب روش‌های مربوط به پردازش تصاویر (Image Proccessing) و ابزارهای یادگیری ماشینی، رایانه‌ها را به بینایی اشیاء، مناظر، و درک هوشمند خصوصیات گوناگون آنها توانمند می کند.

مهندس جعفرنژاد ادامه داد: فاز طراحی و اجرای نمونه اولیه با موفقیت انجام شد و هم اکنون نیز در کارگاه مکاترونیک معاونت فنی و پشتیبانی با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر امکان تشخیص ابعاد ، عارضه‌های هندسی(سوراخ ، زاویه ها و …) و موقعیت قرار‌گیری(شامل جابجایی و چرخش) قطعات با توجه به نقطه مرجع  به دست‌آمده‌ که با پردازش  این اطلاعات می‌توان ربات را برای جابجایی قطعه به مکان مورد نظر و یا پالت دیگر هدایت کرد.

 مدیر نت ماشین‌آلات شرکت سایپا پرس تصریح کرد : خوشبختانه با تکیه بر دانش و توان تخصصی همکاران قسمت نت ماشین آلات امکان ارتباط با رباتهای صنعتی جهت انتقال مختصات بدست آمده از پردازش تصویر نیز در کارگاه مکاترونیک فراهم شده‌است.

 وی گفت : سیستم طراحی شده برخلاف سیستم های  صنعتی موجود  (مانند سیستم ویژن VMT)، وابستگی به سخت‌افزار خاصی (مانند دوربین  Frame Grabber) ندارد و با تلاش و توانمندی های متخصصان نت ماشین آلات شرکت ، صنعتی سازی این پروژه به عنوان یکی از اهداف مهم این مدیریت در سال جاری تعریف شده  است .

جعفرنژاد در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهره برداری نهایی و صنعتی از این پروژه در زمان تعیین شده گفت : 
با توجه به کاربرد فراوان این سیستم در بسیاری از شرکتهای صنعتی بویژه شرکتهای گروه خودرو سازی سایپا ، امکان اجرای این پروژه در شرکتهای متقاضی با توجیه فنی و اقتصادی بالا وجود دارد .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19556
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه