میهن صنعت :

“پست” ابزار دست قاچاقچیان دارو

میهن صنعت : در این زمینه مشکل آن است که "پست" از فرستنده سوال نمی‌کند، داروهای ارسالی مجوز وزارت بهداشت را دارد یا نه! به این ترتیب است که یک داروی غیرمجاز توزیع می‌شود به عبارت دیگر پست ابزاری شده است برای توسعه کار قاچاقچی‌ها و متقلبان دارو.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، این روزها داروها و اقلام سلامت محور موسسات غیرمجاز و زیرزمینی با وعده‌های وسوسه کننده و شگردهایی مختلف از ارسال پیامک و تبلیغات ماهواره‌ای گرفته تا ارسال با پست و پیک دست به دست می‌چرخد و به این ترتیب «سلامت» به شکل کالایی لوکس و تجاری گاه با استقبالی پرشور روبرو می‌شود، غافل از اینکه این وعده‌های دروغین می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد؛ اقدامی که متولیان سلامت، قریب به اتفاق آنها را غیرمجاز می‌دانند و تاکید دارند که بر اساس ماده 5 قانون و مقررات امور پزشکی، تبلیغ داروها و اقلام سلامت محور ممنوع است. در این زمینه با کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

دکتر سید حیدر محمدی با ابراز نگرانی از اقدام سودجویان برای ارسال داروهای غیرمجاز و تقلبی از طریق «پست»، گفت: در این زمینه مشکل آن است که "پست" از فرستنده سوال نمی‌کند، داروهای ارسالی مجوز وزارت بهداشت را دارد یا نه! به این ترتیب است که یک داروی غیرمجاز توزیع می‌شود به عبارت دیگر پست ابزاری شده است برای توسعه کار قاچاقچی‌ها و متقلبان دارو.

 

 

95 درصد موسسات پزشکی که پیامکی تبلیغ می‌کنند، غیرمجازند

 

وی همچنین از تبلیغ داروها و اقلام سلامت محور بوسیله "پیامک" انتقاد کرد و گفت: تاکنون ندیده‌ام یک مرکز مجاز و موسسه پزشکی از طریق ارسال پیامک به مردم، موسسه و خدمات خود را تبلیغ کند. بیش از 90 تا 95 درصد موسسات پزشکی و دارویی که از طریق پیامک تبلیغ می‌کنند، غیرمجازند. با وجود آنکه روش PRP تایید شده در ایران نداریم، اما مشاهده می‌کنید که چقدر پیامک PRP ارسال می‌شود. به عنوان مثال بوتاکس مجوز ندارد و ما تزریق بوتاکس را تایید نمی‌کنیم، اما شاهدیم که چقدر در این زمینه پیامک ارسال می‌شود.

 

 

علت اعتماد مردم به تبلیغات دارویی و پزشکی پیامکی چیست؟

 

مصیبتی به نام "داروهای تبلیغی ماهواره‌ها"

 

محمدی با اشاره به صحبت‌های مردم درباره علت اعتماد آنها به تبلیغات دارویی و پزشکی پیامکی، گفت: فرد دریافت‌کننده پیامک به این استناد که این پیامک را همراه اول ارسال کرده و زیر نظر وزارت ارتباطات است، تبلیغ مربوطه را مورد تایید می‌داند و اقدام به خرید می‌کند. البته ناگفته نماند که تبلیغ از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای هم مصیبت دیگری است زیرا اغلب داروهای تبلیغی ماهواره‌ها غیرمجازند.

 

 

تبلیغات دارو به جز در مجلات پزشکی، ممنوع

 

وی تاکید کرد: ماده 5 قانون و مقررات امور پزشکی، تبلیغات دارو را ممنوع کرده است. بنابراین هر جا که تبلیغ دارویی انجام می‌دهد، باید دانست که غیرمجاز است چرا که شرکت‌های مجاز زمان دریافت مجوز، متعهد می‌شوند که تبلیغ نکنند؛ مگر در مجلات پزشکی که ویژه پزشکان است و پزشک با خواندن آن ‌تشخیص می‌دهد و استفاده می‌کند. اما بیمار هر کدام از تبلیغات را که رنگ و بوی بیشتری داشت و به اصطلاح فریبنده‌تر بود را می‌خرد.

 

محمدی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با تبلیغات غیرمجاز پزشکی و دارویی، به ایسنا گفت: سالیان سال است با این موارد برخورد می‌کنیم. شماره‌های اعلامی این موسسات را وزارت ارشاد به ما اعلام می‌کند و ما نیز نظر می‌دهیم که اقلام تبلیغی مجاز است یا غیرمجاز. اگز مجاز باشد، مرکز مربوطه تا زمان لغو تبلیغات، تعطیل و برای تعیین تکلیف به دادگاه ارایه می‌شود. اگر هم غیرمجاز باشد با همکاری پلیس آگاهی تهران محل‌ را شناسایی و ردیابی می‌کنیم؛ چرا که معمولا این داروها با پیک ارسال شده و هیچ‌گونه رسیدی نیز به خریدار ارائه نمی‌شود.

 

وی تبلیغ داروها و اقلام سلامت محور با پیامک، شبکه‌های ماهواره‌ای و ارسال آن با پست، پیک و … را اخلال در نظام توزیع وزارت بهداشت خواند و افزود: 99 درصد شماره تلفن‌های داروهای تبلیغی ماهواره‌ها و … نیز اعتباری است و نه دائمی. پس از شناسایی محل مربوطه، اقلام جمع‌آوری و امحا می‌شوند و افراد دخیل در این کار نیز بازداشت می‌شوند تا دادگاه تکلیف‌شان را تعیین کند.

 

محمدی در خاتمه خاطرنشان کرد: در این زمینه نامه‌ای در وزارت بهداشت در دست تهیه است که برای وزارت ارتباطات فرستاده شود تا در ارتباطات موجود چه از طریق پست، پیامک و … اگر کالای سلامت محور قرار است انتقال یابد، حتما نظر وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه استعلام و اخذ شود. در غیر این صورت مردم هم نباید این کالاها را خریداری و مصرف کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14356
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه