میهن صنعت:

پس از قطب سوم خودروسازی؛ احتمال آزادسازی واردت خودرو مطرح شد

میهن صنعت: پس از نارضایتی دولت از افزایش قیمت خودرو، ابتدا راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور و این بار آزادسازی واردات خودرو مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از اقتصادنیوز، پس از آنکه مخالفت‌های دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو راه به جایی نبرد، دولت تلاش کرد در راستای شکستن انحصار خودرو تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ کند.ابتدا موضوع راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی عنوان شد و این بار سخنگوی دولت عنوان کرده است که دولت می‌تواند با مجوز‌های قانونی واردات خودرو را آزاد کند.


محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: علی‌رغم تاکید دولت بر تمایل نداشتن به افزایش قیمت‌ها باز هم قیمت خودرو افزایش یافت و با توجه به سیاست‌های ضد تورمی دولت هیچ تاکیدی بر افزایش قیمت‌ها حتی خودرو نبوده است. این در حالی است که تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار سازمانی خارج از دستگاه‌های دولتی (شورای رقابت) است که دولت این امکان را ندارد نسبت به اعلام نظر آنها اعمال قدرت کند.

وی عنوان کرد: دولت تنها می‌تواند کارهایی انجام دهد که قیمت‌ها از آنچه که است بیشتر افزایش نیابد، بنابراین برای این‌که خودروسازان توجیه اقتصادی کمتری برای افزایش قیمت داشته باشند، ارز مبادله‌ای را در اختیار آنها قرار دادیم تا نوسان یا گرانی ارز آزاد بهانه‌ای برای گران‌کردن قیمت خودرو بیش از حد معمول نباشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با انتقاد به این‌که خودروسازان می‌توانند خودروهای باکیفیت‌تر اما با قیمت پایین‌تر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند، تصریح کرد: آنها باید توجه داشته باشند که بازار فعلی خودرو انحصاری و نیمه‌انحصاری است، در عین حال دولت می‌تواند با مجوز‌های قانونی واردات خودرو را آزاد کند.

در همین زمینه محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با اقتصاد نیوز درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو از سوی دولت با بیان اینکه این کار با برنامه‌های دولت برای خروج از رکود و دستور مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی در تناقض است، اظهار کرد: دولت بیان می‌کند که می‌خواهد کشور را از رکود خارج کند ولی از تولید داخل حمایتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مقام معظم رهبری در حالی دستور اقتصاد مقاومتی را داده  که لازمه و شاخص آن توجه به تولید داخل است، بنابر این چنین اظهاراتی از سوی سخنگوی دولت در راستای آزادسازی واردات خودرو مغایر با این سیاست‌ها بوده و با آنها همخوانی ندارد.

نجفی‌منش با بیان اینکه در حال حاضر صنعت خودرو در داخل کشور تحت فشار قرار گرفته است، گفت: ما ۳۵ خودروساز داخلی داریم و بنابراین هیچ اعتقادی به انحصار بازار خودو در داخل کشور نداریم.

عضو انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه توافق جمعی برای پذیرفتن انحصار و جود ندارد و در مورد رقابتی شدن هم باید شورای اقتصاد تصمیم‌گیری کند، خاطرنشان کرد: البته خود قطعه‌سازان و خودروسازان نیز درخواست رقابتی شدن بازار خودرو را دارند.

وی با طرح این سوال که چرا تمام ارگان‌های کشور اعم از دولت و مجلس درگیر قیمت خودرو شده‌اند؟ تصریح کرد: هیچ جایی در دنیا تا این حد ارگان‌ها وارد بحث قیمت‌گذاری نمی‌شوند. در ایران علاوه بر مجلس و دولت تعداد زیادی از وزارت‌خانه‌ها، شورای اقتصاد و شورای رقابت نیز به این موضوع وارد می‌شوند و کم مانده حتی موضوع قیمت‌گذاری خودروهای ایرانی به ۱+۵ کشانده شود.

نجفی‌منش در پایان با تاکید بر اینکه باید شش ماه به طور آزمایشی قیمت خودرو آزاد شود، تصریح کرد: خوردو سازان و قطعه‌سازان حاظر هستند اگر آزاد شدن قیمت خودرو بازار را ملتهب کرد مجدد به حالت فعلی بازگردد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55332
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه