اولین تجربه رانندگی با رنو فلوئنس ZE (الکتریکی) در جزیره کیش

پشت فرمان سکوت

میهن صنعت: کیش، جزیره سکوت است و نگین خلیج همیشگی فارس‌؛ همین بهانه کافی بود تا نگین خودرو، پاک‌ترین و خاص‌ترین خودرو از سبد محصولات رنو را برای رونمایی و معرفی به این جزیره پرآرامش بیاورد و در حضور جمعی از خبرنگاران و مسئولان رونمایی کند‌. از زمزمه‌های

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، ورود خودرو‌های تنومند آمریکایی و خودرو‌های لوکس موجب شد تا کیش پیش از گسترش مناطق آزاد چهره‌ای متفاوت را به ایرانیان نشان دهد و آرامش جزیره با غرش هیولاهای قدرتمند چهارچرخ بشکند‌. موتور‌های برقی وسایل اصلی رفت و آمد ساکنین این جزیره هستند و بستر انرژی پاک الکتریسیته مدت‌هاست در کیش نهادینه شده است‌. با این حال در شرایطی که از سال گذشته دولت تلاش‌های زیادی برای فراهم آوردن بستر‌های مناسب جهت ورود خودرو‌های پاک هیبریدی و الکتریکی کرده است تا‌کنون حرکت بزرگی از واردکنندگان خودرو و خودروسازان در این زمینه دیده نمی‌شد تا اینکه شرکت نگین خودرو نماینده رنو در ایران دست به کار شد و در روز پنجشنبه 16 بهمن با حضور خبرنگاران رسانه‌های کشور از این مدل در شوروم نگین خودرو در کیش رونمایی کرد‌. نگین خودرو همچنین در روز دوم برنامه معرفی این خودرو برای آشنایی بیشتر با این محصول جدید برنامه آزمایش جاده‌ای فلوئنس ZE را نیز فراهم کرد که مشروح آن را در این مطلب با شما به اشتراک خواهیم گذاشت‌.

 
 

به گزارش «عصرخودرو»، فلوئنس الکتریکی اولین خودرو الکتریکی رنو است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2009 به نمایش درآمد. فلوئنس یکی از نخستین خودرو‌های الکتریکی بود که از فرانسه به جمع موج نخست خودرو‌های پاک برقی پیوست و با ورودش توانست شرکت رنو را بیش از پیش در رقابت‌های بین‌المللی مطرح کند‌. در نگاه نخست تفاوت زیادی بین این مدل و نمونه‌های بنزینی نمی‌یابید اما وقتی نگاهتان به نمای عقب خودرو برسد، چراغ‌های سفید‌رنگ بزرگ این خودرو بیانگر تفاوت عمده آن با مدل بنزینی خواهد بود. در فلوئنس ZE خبری از محل باک مشابه مدل بنزینی نیست و این بخش جای خود را با درب شارژ روی گلگیر جلو راست خودرو عوض کرده است‌. خودرو رونمایی و معرفی شده در برنامه نگین خودرو به پیش از فیس‌لیفت این خودرو مربوط می شود چرا که در مدل‌های جدید دیگر خبری از جلوپنجره مشترک با مدل بنزینی نیست زیرا در فلوئنس الکتریکی نیازی به خنک‌سازی مجموعه موتور از طریق ورودی هوا در جلوی خودرو نیست و لوگوی رنو نیز روی کاپوت نصب شده است.
فلوئنس به عنوان یکی از اولین سدان‌های الکتریکی با رنج بالا در جهان شناخته می‌شود.
 این خودرو همچنین نخستین سدان الکتریکی جهان با قابلیت تعویض باتری در ایستگاه‌های مخصوص است. این خودرو از بدو ورود رسمی به بازار در سال 2011 مورد توجه شرکت Better Place قرار گرفت. این شرکت با تامین ایستگاه‌های تعویض باتری یا Battery Swap این امکان را برای فلوئنس فراهم می‌کرد تا در زمانی کمتر از 5 دقیقه با مراجعه به ایستگاه‌های این شرکت باتری خالی از زیر این خودرو توسط رباتی خارج شود و با باتری نو با شارژ کامل جایگزین شود. در حقیقت کمتر خودرویی تا زمان معرفی فلوئنس امکان هماهنگی با چنین سیستمی را داشت و در بهترین حالت می‌توانست در زمانی کمتر از یک ساعت در ایستگاه‌های شارژ سریع باتری خود را پر کند. از مزیت‌های این سیستم می‌توان به هماهنگی سیستم ناوبری فلوئنس با این ایستگاه‌ها اشاره کرد. برای استفاده از این ایستگاه‌ها تنها نیاز است راننده فلوئنس را از طریق نشانگر‌های روی سیستم ناوبری به نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ هدایت کند و جایگاه با تشخیص هماهنگی خودرو با ایستگاه در را برای ورود باز می‌کند. راننده بعد از ورود به ایستگاه بدون نیاز به پیاده شدن همه کار را به ربات‌ها می‌سپرد تا باتری خالی را از زیر خودرو خارج و باتری جدید را جایگزین کنند‌. در این حالت مالکیت باتری با مالک خودرو نیست و تمامی مزیت‌ها نظیر گارانتی ، شارژ و … بر عهده شرکت Better Place است‌. فلوئنس با اتکا به این برتری تا‌کنون موفق به فروش حدود 4000 دستگاه در سطح جهان شده که به عنوان یک خودرو الکتریکی عدد قابل توجهی است.

کالبدشکافی قلب پاک فلوئنس ZE
در اینجا نه خبری از بنزین است و نه سیلندر! این خودرو تنها از یک موتور سنکرون به همراه نوعی موتور القایی بهره می‌برد که با همراهی مجموعه باتری‌های 398 ولتی با ظرفیت 65 آمپرساعت توانایی تولید حداکثر توان 95 اسب بخار را برای به حرکت در آوردن این سدان 1605 کیلوگرمی دارد. این مجموعه 95 اسب بخاری نه مصرف سوخت فسیلی دارد و نه آلایندگی تولید می‌کند؛ فلوئنس حرکت می‌کند اما نه آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کند و نه آلودگی صوتی. گیربکس این خودرو تنها یک حالت برای حرکت به جلو و یک حالت برای حرکت به عقب را نشان می‌دهد. این گیربکس از نوع Reduction Gear است که عملکرد کاملا متفاوتی نسبت به گیربکس‌های معمول دارد به گونه‌ای که قدرت تولیدی توسط موتور الکتریکی این خودرو همواره میزان ثابتی است اما این گیربکس با استفاده از مکانیسم چرخ‌دنده‌های داخلش در هر زمان با توجه به سرعت و قدرت مورد نیاز؛ قدرت و گشتاور تولیدی را به میزان لازم کاهش می‌دهد تا امکان کنترل کامل خودرو مهیا شود.
تا اینجای کار فلوئنس ZE مطمئنا نکات جدید و جالبی را برای شما و بازار خودرو ایران به ارمغان آورده است اما در مهم‌ترین بخش مشخصات فنی این خودرو نوبت به معجزه موتور‌های الکتریکی یعنی میزان گشتاور تولید می‌‌رسیم. گشتاور این فلوئنس 95 اسب بخاری به عدد 226 نیوتون متر می‌رسد و این در حالی است که یک خودرو بنزینی با این توان در بهترین حالت گشتاوری حدود 150 نیوتن متر خواهد داشت و گشتاور بیشتر از کشش و شتاب اولین قدرتمند خبر می‌دهد. شاید تا پیش از بیان این عدد پیش خودتان می‌گفتید که 95 اسب بخار برای یک خودرو 1605 کیلوگرمی عدد قابل توجهی نیست و فلوئنس را یک خودرو تنبل تصور می‌کردید اما در حقیقت استارت حرکت این خودرو کم از نمونه 2لیتری بنزینی ندارد و به خوبی می‌تواند نیاز‌های یک رانندگی با شتاب متوسط را تامین کند.
بر اساس استاندارد NEDC (اروپا) و اعلام شرکت رنو، فلوئنس با این مشخصات و شارژ کامل در حالت رانندگی اقتصادی توانایی پیمایش مسافتی حدود 185 کیلومتر را دارد که در نوع خود رقمی بیش از دوبرابر دیگر خودرو‌های الکتریکی بازار را نشان می‌دهد.
این عدد در رانندگی پرفشار و سرعت بالا تا حدود 80 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و زمانی که نیازمند به شارژ این خودرو باشید چند راه مختلف را پیش رو دارید. مجموعه باتری‌های فلوئنس ZE حدود 250 کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت آن به 22 کیلووات ساعت می‌رسد. شارژ معمولی این باتری‌ها از خروجی 240-220 ولت برق به 10 تا 12 ساعت زمان نیاز دارد‌. ایستگاه‌های شارژ 16 آمپر و 3 کیلووات امکان شارژ طی 6 تا 9 ساعت را فراهم می‌کند و راه آخر نیز استفاده از راه سریع تعویض باتری خالی با باتری جدید است که به ایستگاه‌های مخصوص نیاز دارد و در کمتر از یک دقیقه قابل انجام است. با این حال هم اکنون تنها روش نخست در ایران قابل اجرا است.

پشت فرمان سکوت در جزیره آرامش
با قرار دادن کارت معروف و مخصوص رنو در جایگاه مخصوص و فشردن کلید فلوئنس ZE مانند نسخه بنزینی آماده حرکت می‌شود با این تفاوت که سخت می‌توان از آماده حرکت بودن این خودرو آگاه شد.  هیچ صدایی حتی از مبدل‌های موتور الکتریکی به گوش نمی‌رسد و کافی است برای آغاز حرکت دسته دنده را در حالت R یا D قرار دهید تا با برداشتن پا از روی پدال ترمز خودرو حرکت خود را آغاز کند‌. در نخستین نگاه شاید وزن 1.6 تنی و 95 اسب بخار شما را برای شروعی کند ناامید کند اما وقتی پدال گاز را فشار دهید با شتابی قابل قبول‌تر از تصورات‌تان مواجه می‌شوید‌. فلئونس الکتریکی توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت را دارد اما گذر از مرز این سرعت نیز در روز آزمایش برای ما امکان‌پذیر شد‌.
سیستم فرمان این خودرو همانند همه بخش‌ها از نوع برقی است که با توجه به سرعت از میزان نرمی آن کاسته می‌شود تا امنیت و کنترل فرمان در بهترین حالت میسر باشد‌. این فرمان همچنین به دلیل مکانیسم برقی دقت بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی ارائه می‌کند‌. فرزند ساکت رنو تنها با یک دنده به اندازه کافی چموش است و امکان هرگونه مانور در سکوت را برای شما فراهم می‌کند‌. در سواری پرفشار با 3 سرنشین در این خودرو و شارژ متوسط امکان حرکت تا 90 کیلومتر روی نمایشگر پشت فرمان نشان داده می‌شد‌. همچنین این خودرو در مدت زمان حدود 13 ثانیه توانایی دستیابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون را دارد‌. همچنین عمر باتری این خودرو 7 سال است که بعد از این مدت نیاز به تعویض کامل نیست و فقط 35درصد از شارژگیری کاهش پیدا می‌کند.  
مدل مورد آزمایش از نوع پایه فلوئنس بود که از نمایشگر، سیستم GPS‌، سانروف و کروز کنترل نیز بهره نمی‌برد و تنها به سیستم‌های بلوتوث و کنترل فشار باد تایر‌ها به عنوان امکانات قابل توجه مجهز بود‌. با این حال ردپای مشخصات قابل توجه فلوئنس در این خودرو نیز نباید دور از چشم بماند که از آن جمله می‌توان به فضای داخلی مناسب برای 4 سرنشین بالغ‌، کیفیت ساخت مناسب ادوات و ارگونومی خوب تجهیزات اشاره کرد‌.
در حقیقت فلوئنس هم‌اکنون در مدل‌های بنزینی با قیمتی حدود 90 میلیون تومان برای نمونه‌های 2000 دنده دستی گزینه قابل توجهی در بازار داخل است و با ورود مدل الکتریکی می‌تواند بیش از پیش جای پای رنو را در بازار سدان‌های شهری باز کند‌.
قیمت و زمان ورود به بازار:
به گفته مسئولان نگین خودرو، فلوئنس الکتریکی با 100 هزار کیلومتر گارانتی به مشتریان عرضه می‌شود و خدمات پس از فروش و تامین قطعات آن نیز بر عهده این شرکت خواهد بود‌. واردات فلوئنس الکتریکی از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده در دستور کار نگین خودرو قرار خواهد گرفت و قیمت در نظر گرفته شده برای آن 138 میلیون تومان است‌.
فلوئنس الکتریکی در آستانه ورود می‌تواند نقش مهمی در ناوگان تاکسیرانی به خصوص خطوط بزرگراهی مانند خطوط منتهی به فرودگاه‌های کشور را ایفا کند و البته این موضوع وابستگی زیادی به تلاش دولتمردان در راستای تامین بستر‌های لازم دارد‌. شارژ حدود 12 ساعته با برق شهری می‌تواند روی کاغذ زمان مناسبی برای استراحت شبانه رانندگان تاکسی و شارژ همزمان خودروشان باشد اما در حقیقت در صورت عدم تامین جایگاه‌های سوخت سریع و یا ایستگاه‌های تعویض باتری نمی‌توان امیدی به گسترش چنین محصولاتی در ایران داشت‌.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=70719
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه