میهن صنعت :

پوشش ۴۲ درصدی سود شرکت‌های بورسی

میهن صنعت : شرکت‌های بورسی که تا نهم آبان، گزارش‌های شش ماه خود را به بازار منعکس کرده‌اند، در مجموع ۱۸۲ هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که به‌طور متوسط، ۴۲ درصد آن را طی عملکرد شش ماهه محقق کرده‌اند.

به گزارش میهن صنعت به نقل از سنا، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: شرکت‌های فعال در گروه صنایع فلزات اساسی، ۵۷ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال سود برای سال مالی ۹۱ پیش‌بینی کرده‌اند که ۴۶ درصد آن در شش ماه نخست پوشش داده شد. بر این اساس، فلزات اساسی بیشترین سود را میان سایر صنایع بورسی پیش‌بینی کرده‌اند.
محمدرضا معتمد با اشاره به عملکرد شرکت‌های بورسی در شش ماه نخست سال ۹۱ افزود: از مجموع ۳۳۰ شرکتی که در شرکت بورس پذیرفته شده و اوراق‌شان معامله می‌شود، سال مالی حدود ۲۵۰ شرکت منتهی به پایان اسفند است و مابقی شرکت‌ها در ماه‌های مختلف سال تقسیم شده است.
وی ادامه داد: از بین ۲۵۰ شرکت تا نهم آبان، ۱۶۰ شرکت اطلاعات خود را به بازار منعکس کرده‌اند. اطلاعات ۱۵ شرکت جهت انتشار در دست بررسی است،
۱۵ شرکت اطلاعاتشان جهت اصلاح به شرکت بازگشت داده شده و ۵۰ شرکت نیز اطلاعات خود را منتشر نکردند. این در حالی است که ۱۰ شرکت هم سرمایه‌گذار هستند و الزامی برای ارائه پیش‌بینی سود خود برای سال مالی آتی ندارند.
معتمد با اشاره به این‌که در مجموع حدود ۸۰ درصد شرکت‌هایی که سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند بوده، اطلاعات خود را ارائه و براساس عملکرد شش‌ماهه به بازار منعکس کرده‌اند، شرکت‌ها را براساس صنایع مختلف  تقسیم‌بندی کرد.
رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی تصریح کرد: استخراج کانی‌های فلزی که عمدتا شرکت‌هایی هستند که در زمینه معادن فعالیت می‌کنند، در آخرین پیش‌بینی دوهزار و ۲۳۹ میلیارد ریال سود برای سال مالی ۹۱ پیش‌بینی کرده‌اند که در عملکرد شش ماهه ۴۹ درصد آن را پوشش داده‌اند. این رقم در مقایسه با عملکرد سال قبل حدود ۶۶ درصد رشد داشته است.
وی افزود: صنعت بانکداری برای سال مالی ۹۱ به جز شرکت‌های بانک تجارت و بانک صادرات، حدود ۳۶ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده که ۴۸ درصد آن در عملکرد شش ماهه محقق شده است. این مبلغ برای سال گذشته حدود ۴۴ هزار میلیارد ریال بوده که با احتساب دو شرکت یادشده، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.


وی با اشاره به این‌که در حال حاضر شرکت‌های آسیا، دانا، ملت، پارسیان و البرز در صنعت بیمه بورس فعال هستند، گفت: این شرکت‌ها برای سال مالی۹۱، مبلغ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که نسبت به سال قبل هفت درصد رشد داشته که طی شش ماه، ۵۴ درصد این پیش‌بینی محقق شده است.
معتمد با بیان این‌که شرکت‌های حمل و نقلی بورس هم ۶۰۶ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده‌اند، افزود: این مبلغ نسبت به پیش‌بینی سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته و در عملکرد شش‌ماهه ۴۸ درصد آن محقق شده است.
رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورسی خاطرنشان کرد: شرکت‌های صنایع خودرو و ساخت قطعات، غیر از ایران‌خودرو، ایران‌خودرو دیزل، زامیاد و شرکت‌های کوچک‌تر آنها برای سال۹۱، مبلغ سه هزار و ۳۶۷ ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند که این عدد در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است. البته با توجه به این‌که این شرکت‌ها در شش ماه اول سال عملکرد متوسطی داشته‌اند، حدود ۱۷ درصد پیش‌بینی خود را محقق کرده‌اند.


معتمد ادامه داد: سود شرکت‌های گروه دارویی هم برای سال ۹۱ مبلغ چهار هزار و ۶۷۱ ریال است که در مقایسه با سال قبل حدود دو درصد کاهش داشته و در شش ماه نخست ۲۵درصد آن پوشش داده شده است.
وی با اشاره به این‌که سود پیش‌بینی شده شرکت‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های وابسته به آن چهار هزار و ۸۹ میلیارد ریال است، ابراز کرد: این رقم نسبت به عدد دو هزار و ۸۴۴ میلیارد ریالی عملکرد سال قبل، ۴۳ درصد رشد داشته که شرکت‌ها مطابق عملکرد شش ماهه حدود ۳۰ درصد آن را پوشش داده‌اند.


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6015
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه