میهن صنعت :

پیشنهاد امارات برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی

میهن صنعت : امارات متحده عربی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی پیشقدم شده اما تا کنون وزارت نفت جوابی به این تقاضا نداده است.

به گزارش میهن صنعت به نقل از خبرآنلاین، در این میان قرارگاه خاتم الاوصیاء وابسته به وزارت دفاع نیز متقاضی توسعه فاز11 پارس جنوبی شده است که 4 سال چینی ها آنرا تحت سلطه خود درآوردند و در نهایت نیز بدون هیچ اقدامی، با توافق مسوولان نفتی ما، ایران را ترک کردند.

مجید رضویان معاونت مهندسی قرارگاه خاتم الاوصیاء نیز در خصوص پیشنهاد این قرارگاه برای توسعه این فاز پارس جنوبی از ارسال نامه ای به وزیرنفت خبرداده و تاکید کرده بود این قرارگاه حاضر به توسعه این فاز به روش EPCF است که شامل سرمایه گذاری و فاینانس پروژه هم می شود.
به گفته رضوانی، هنوز جوابی از وزیرنفت علی رغم پیگیری های صورت گرفته به این قرارگاه داده نشده است.

دراین بین خبرها حاکی از ان است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز تمایل خود را برای توسعه این فاز اعلام کرده اما هنوز مشخص نیست وزارت نفت برای توسعه این فاز پارس جنوبی چه تصمیمی خواهد گرفت.

اما با توجه به اینکه این قطر در حال حاضر به دلیل عدم توسعه مناسب فازهای پارس جنوبی روزانه بیش از 2.5 برابر ایران گاز از گنبدشمالی برداشت می کند هر روز تاخیر در توسعه این میدان ضرر بزرگی به منافع ملی وارد می کند.

اگرچه در شرایط فعلی بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که برداشت بیش از حد قطر از این میدان با توجه به آنکه از ابتدا شیب میدان مشترک به سمت قطر بوده موجب شده تا گاز به سمت این کشور مهاجرت کند و در صورت آنکه ایران بخواهد از فازهای جدید برداشت گاز داشته باشد به دلیل کاهش فشار میدان با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

این درحالی است که این قرارداد پس از حدود 4 سال با توافق دوستانه شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC چین فسخ شده است.در این قرارداد قرار بود چینی ها حدود 5 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند که در صورت آنکه شرکتی دیگر بخواهد جایگزین چین شود قطعا در شرایط فعلی این رقم بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.

وزارت نفت پس از فسخ این قرارداد در نخستین گام برگزاری یک مناقصه به منظور حفاری چاه‌های اکتشافی و توصیفی در بخش فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس، مطالعاتی با برخی از پیمانکاران بخش حفاری دریایی کشور آغاز شده است. پیش بینی می‌شود با حفاری چاه‌های جدید توصیفی و اکتشافی و استفاده از نتایج این حفاری‌ها، طرح جامع توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان آخرین فاز این میدان مشترک گازی با قطر تدوین شود.

آخرین خبرها از تصمیم گیری ها در طبقه 13 وزارت نفت نشان می دهد که به گفته مدیرکل دفتر وزارتی نفت قراراست چند شرکت ایرانی در قالب یک کنسرسیوم از اواسط سال آینده فعالیت در بخش خشکلی و دریایی این فاز را آغازکنند اما تا کنون براساس پیگیری های صورت گرفته هیچگونه مذاکره و یا مناقصه ای برای تشکیل چنین کنسرسیومی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش،در فاز 11 پارس جنوبی قراراست روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ تولید شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11193
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه