میهن صنعت :

پیشنهاد خودروسازان برای تعویق زمان اجرای ارتقاء استاندارد یورو4

میهن صنعت : بر اساس مصوبه ای که در دولت های قبلی و کنونی به تصویب رسید، ارتقاء استاندارد خودروها مستلزم تامین و توزیع سراسری سوخت جدید 6 ماه قبل از اجراست .

به گزارش میهن صنعت، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به نامه اخیر انجمن خودروسازان خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعلیق اجرای استاندارد یورو 4 گفت : بر اساس مصوبه ای که در دولت های قبلی و کنونی به تصویب رسید، ارتقاء استاندارد خودروها مستلزم تامین و توزیع  سراسری سوخت جدید 6 ماه قبل از اجراست .

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : در 16 اسفند سال گذشته دولت مصوبه ای را گذرانده است که از ابتدای سال 92 باید استاندارد یورو 4 اجرایی شود در حالی که در بند 7 همین مصوبه مطرح می شود که وزارت نفت موظف است از ابتدای فروردین ماه سال 91 ،سوخت منطبق با استاندارد یورو4 را تامین نماید که با گذشت 10 ماه از این زمان تاکنون سوخت مورد نظر توزیع سراسری نشده است.

 وی گفت : در شرایطی که تاکنون سوخت متناسب با استاندارد یورو4 توزیع نشده است مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی درمصاحبه ای ، اعلام کردند که وزارت نفت تا پایان برنامه پنجم می تواند 80 درصد سوخت تولیدی را یورو4 و 5 تولید و توزیع کند وشبکه انتقال یعنی خطوط لوله می توانند این نوع بنزین را به همه شهرها منتقل کنند.

وی گفت : به نظر می رسد در بحث ارتقاء استاندارد خودروها باید عاقلانه برخورد شود چرا که تا زمانی که سوخت یورو4 وجود ندارد با تولید خودروی یورو4 و استفاده از سوخت یورو2 ، قطعا موتور خودروها آسیب خواهد دید.

وی افزود : ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه است که خودروهای وارداتی در این شرایط با مشکل مواجه نمی شوند ؟ باید گفت که خودروهای وارداتی در سال 30 الی 40 هزار دستگاه بیشتر وارد نمی شود و اغلب آنها نیز بنزین سوپر استفاده می کنند در حالی که بر اساس اخبار منتشر شده بنزین سوپر نیز به اندازه کافی توزیع نمی شود .

وی تصریح کرد : با تولید خودروهای یورو 4 با تیراژ بالا ضمن اینکه سوخت سوپرکافی وجود ندارد ،بلکه خودروهای وارداتی که هم اکنون بنزین سوپر استفاد می کنند کاتالیست کانورتور آنها آسیب دیده و خروجی اگزوز این خودروها پس از پیمایش 15 هزار کیلومتر یورو 4 نخواهد بود و کاتالیست کانورتور آنها فاسد شده و بایستی تعویض شود و بدین ترتیب هزینه ای را به مصرف کننده تحمیل خواهد نمود.

وی همچنین با اشاره به اظهارات وزارت نفت مبنی بر تولید سوخت یورو4 ، خاطر نشان کرد : این درحالی است که بر اساس تایید آزمایشگاههای داخلی و خارجی ،نمونه سوخت بنزین یورو 4 که خودروسازان برای تست خودروها دریافت کردند استاندارد یورو 4 نبوده است.

وی افزود : متاسفانه وزارت نفت تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و بنا بر گفته معاون وزیر نفت جناب آقای ضیغمی تا اواخر برنامه پنجم نیز قادر به تولید و توزیع سوخت یورو 4 و یورو5 خواهند بود به همین دلیل تاکنون نامه مورخ 5 مهر سال جاری آقای صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی خطاب به  مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را تا کنون پاسخ نداده‌اند در مصاحبه اخیر ایشان در تاریخ‌های 25 آذر ماه ،حاکی از آن است که به دلیل نداشتن خط لوله انتقال مجزا برای بنزین یورو 4 و همچنین نداشتن مخازن مجزا در انبارهای شهر ری و تهران جهت ذخیره نمودن بنزین یورو 4، به ناچار بنزین یورو 2 و یورو 4 با هم مخلوط شده و هر دو نوع بنزین در یک مخزن نگهداری می شوند. ضمن آنکه پمپ بنزینهای کشور نیز دارای مخزن مجزا برای بنزین یورو 4 نیستند.

وی گفت : بر همین اساس ،انجمن خودروسازان طی نامه ای از وزیر صنعت و معدن و تجارت خواسته است تا اجرای استاندارد یورو4 به تعویق بیفتد  تا پس از تامین و توزیع سراسری سوخت یورو 4 و ماده ADD BULUE توسط وزارت نفت ، تجهیز پمپ بنزین هابه مخازن مجزا و تجهیز مراکز معاینه فنی به امکانات تست یورو4 ، شرکتهای خودروساز نیز تولید خودرو با استاندارد یورو4 را شروع نمایند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین به پیشنهاد خودروسازان به وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر کاهش آلودگی هوا از طریق جایگزینی خودروهای فرسوده اشاره کرد و اظهار داشت : هزینه این طرح یک هجدهم هزینه تجهیز خودروها از استاندارد یورو 2 به یورو 4 است.

وی گفت : هزینه اجرای این روش در مقایسه با تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 باعث صرفه‌جویی سالانه 992 میلیارد تومانی در بخش سواری بنزینی خواهد شد که در واقع یک هجدهم هزینه‌ای است که باید بابت تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو  4 صرف شود.

وی افزود: آلایندگی هر خودروی سبک فرسوده در هر کیلومتر پیمایش حداقل 59 گرم است که با فرض پیمایش 12 هزار کیلومتر در سال، هر خودرو سالانه 708 کیلوگرم آلایندگی تولید می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که هزینه خارج کردن یک خودروی سبک فرسوده 1.5 میلیون تومان است و برای نوسازی 38 هزار و 644 دستگاه خودروی فرسوده باید 58 میلیارد تومان هزینه شود.

وی گفت : در مجموع، هزینه ارتقاء استاندارد آلایندگی  1.5 میلیون خودروی سواری تولید سال 92 با هزینه هر دستگاه 700 هزار تومان به استاندارد یورو 4 معادل 1050 میلیارد تومان  است که ضمن اینکه نیازمند خروج 300 میلیون یورو ارز از کشور است.

وی خاطر نشان کرد : بنابراین به نظر می رسد  در شرایطی که کشور با کمبود ارز و مشکل نقل و انتقال آن روبرو است، صرف این هزینه کار درستی نیست و بهتر است به جای آن از روش نوسازی خودروهای فرسوده استفاده گردد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8977
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه