میهن صنعت :

پیشنهاد کاهش تعرفه کلیه کالاهای صنعتی ظرف 5 سال آینده

،دبیر انجمن خودروسازان با توجه به طرح اصلاح نرخ تعرفه واردات خودرو گفت : پیشنهادی که معاون وزیر صنعت و معدن در خصوص کاهش تعرفه خودروهای وارداتی مطرح نمودند بایستی در کمیسیون ماده یک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از خبر خودرو ،دبیر انجمن خودروسازان با توجه به طرح اصلاح نرخ تعرفه واردات خودرو گفت : پیشنهادی که معاون وزیر صنعت و معدن در خصوص کاهش تعرفه خودروهای وارداتی مطرح نمودند بایستی در کمیسیون ماده یک مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : به نظر می رسد سایر نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظر ایشان موافق نباشند در حالی که انجمن خودروسازان بارها اعلام نموده که این انجمن با کاهش تعرفه واردات خودرو مخالفتی ندارد و بهترین پیشنهاد را تدوین جدول کاهش میزان تعرفه کلیه کالاهای صنعتی طی 5 سال آینده از سوی دولت ، بدون اشاره به نوع کالاها می داند.

وی تصریح کرد : هم اکنون تعرفه واردات خودرو  کامل90  درصد و قطعات منفصله 64 درصد است ، یعنی از این صنعت 26 درصد حمایت می شود.

وی افزود : البته پیشنهادی که  رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار است در کمیسیون ماده یک مطرح نمایند به جهت اختصاص ارز آزاد به واردات خودرو است این در شرایطی است که تاکنون به قطعات منفصله خودرو نیز ارز مرجع داده نشده است .

وی با ابراز نگرانی از تغییر بخشنامه های مختلف بانک مرکزی گفت : البته تاکنون به قطعات خودرو نیز ارز مرجع اختصاص داده نشده است به طوری که هر دفعه خودروسازان با تغییرات مختلف بخشنامه بانک مرکزی مواجه می شوند.

وی گفت : طی چند روز گذشته بخش نامه ای به اطلاع انجمن خودروسازان رسید که تنها گروه یک و 2 می توانستند ارز مرجع را دریافت کنند بنابراین چنانچه به این نحو باشد که قطعات منفصله خودرو نیز ارز آزاد دریافت کنند دلیلی بر اینکه تعرفه واردات خودروکاهش یابد وجود نداشته و انجمن خودروسازان به شدت با این مسئله مخالف است.

وی افزود : انجمن خودروسازان منتظر است تا جلسات کمیسیون ماده یک تشکیل شود تا بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که انجمن ها باید در تصمیم سازی ها دخالت کنند امیدواریم از انجمن تخصصی خودرو دعوت نمایند تا دلایل و مستندات مخالفت با کاهش یک جانبه تعرفه واردات خودرو  را به اطلاع کمیسیون ماده یک برسانیم تا اعضای جلسه با  استفاده خرد جمعی تصمیم گیری نمایند.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین به قوانین و مقررات صادرات و  واردات اشاره و خاطر نشان کرد : بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ، کمیته دائمی مقررات صادرات و واردات (کمیسیون ماده یک) متشکل از نمایندگان وزارتخانه های بازرگانی ، صنعت و معدن، جهادوکشاوزی ، اقتصاد و دارایی ، گمرک ، بانک مرکزی ،اتاق بارزگانی و صنایع و معادن ایران است که تهیه و پیش نویس لوایح ، قانون و مقررات و مصوبات هیئت دولت و شورای اقتصاد و کمیته اقتصاد دولت را در مواردی نیز این کمیته بر عهده دارند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2437
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه