مجری طرح گندم خبرداد

پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جدید

مجری طرح گندم گفت: امسال 90 لاین و رقم جدید گندم مقاوم به کم‌آبی بین کشاورزان توزیع شده و پیش‌بینی می‌کنیم 14 میلیون تن گندم در سال زارعی 97-98 تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسماعیل اسفندیاری‌پور صبح امروز در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 97-98 در وزارت جهاد کشاورزی در مورد برنامه‌های این وزارتخانه در راستای تولید گندم اظهار داشت: ضریب خوداتکایی گندم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی افزایش مدنظر است و پیش‌بینی کرده‌ایم سال زراعی ۹۸-۹۷ چهارده میلیون تن گندم تولید کنیم.

وی یکی از مهمترین الزامات برای تامین این رقم را توزیع بذر مناسب گندم عنوان کرد و افزود: 476 هزار تن بذر گواهی شده گندم برای سال زراعی پیش رو در 90 لاین و رقم جدید با کیفیت بالا آماده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه از دهه سوم شهریور ماه کشت گندم در مناطق غربی کشور آغاز می‌شود،‌ افزود: اکنون بذور مورد نیاز فرآوری غنی‌سازی و بوجاری شده و افزایش قیمتی در حوزه کودهای اصلی که توسط شرکت خدمات حمایتی در اختیار قرار می‌گیرد، نداریم. همچنین علف‌کش‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور با ارز یارانه‌ای تدارک دیده شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی در مورد کاهش میزان بارندگی‌ها و کاهش سطح زیر کشت گندم نیز این گونه توضیح داد که بارندگی‌ها هنوز آغاز نشده، اما ارقام بذرهای جدیدی که مقاوم به کم‌آبی هستند، را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم، مضاف بر اینکه با انجام کارهایی مانند کشاورزی حفاظتی، کنترل علف‌های هرز و بهبود تغذیه سعی کرده‌ایم، تا افزایش بهره‌وری را داشته باشیم، اگرچه 35 درصد تولید ناشی از اثر اقلیمی است.

وی همچنین در مورد تاثیر بارش‌ها این توضیح را داد که میزان بارش‌ها در سال زارعی 96-97 ، 165 میلی متر بوده که نسبت به سال قبل از آن 21 درصد کاهش و در بلندمدت 27 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

اسفندیاری‌پور به انجام پروژه مشترکی در 4 استان کرمانشاه، لرستان،‌کردستان و آذربایجان شرقی برای کشت ارقام جدید گندم اشاره کرد و گفت:‌ در این پروژه‌ها تغذیه حفاظتی و تنوع سازی در گونه‌های کشت مدنظر قرار گرفته که نتایج خوبی در پی داشته است. مضاف بر آنکه با اجرای پروژه سیمیت عملا در مناطق آبی به دنبال افزایش عملکرد هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد تا با استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهبود سطح کشت بتوانیم به ازای هر متر مکعب آب 3 کیلوگرم گندم تولید کنیم، چرا که از سه سال اخیر نیاز گندم را با همین روش‌ها به افزایش بهره‌وری در داخل تامین کردیم. /فارس

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=160619
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه