میهن صنعت گزارش می دهد :

پیله صنعت خودرو در سال 96 پروانه خواهد شد؟

چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در حالی برگزار شد که سایه تحریم بر آن سنگینی نمی‌کرد و مدیران ارشد خودروسازان داخلی و خارجی خبرهای امیدوار کننده ای را مخابره کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در حالی برگزار شد که سایه تحریم بر آن سنگینی نمی‌کرد و مدیران ارشد خودروسازان داخلی و خارجی خبرهای امیدوار کننده ای را مخابره کردند.

در همایش امسال که با موضوع "فروش و خدمات پس از فروش" برگزار گردید، به موضوعات مختلفی پرداخته شد که می توان نتیجه گرفت که خودرویی ها عزم خودرا جزم کرده اند تا در مسیر رشد واقعی قرار بگیرند و به روند رو به رشد سال 95 با قدرت بیشتری ادامه دهند.

از سخنان قائم مقام ارشد رنو در خصوص تاکید مجدد وی به موضوع تبدیل ایران به پایگاه تولید محصولات رنو در منطقه، تا خبر عقد قرارداد ایران خودرو با یک کنسرسیوم ایتالیایی برای تولید پلتفرم ملی در ایران، همگی حکایت از پروانه شدن پیله صنعت خودرو در سال 96 خواهد بود.

به عقیده برخی منتقدین در حال حاضر صنعت خودرو ایران "فرانسه محور" گردیده و پیشرفت این صنعت در بخش های مختلف نیازمند تعامل با دیگر برندهای خودروسازی است.

از طرفی خودروسازان و برخی دیگر از کارشناسان این حوزه دوران پسابرجام را شروع دوباره برای این صنعت دانستند و اعلام کردند که تحریم، عمده ترین دلیل کاهش رابطه بوده است و قوانین وزارت صنعت نیز در خصوص همکاری مشترک با برندهایی که تنها در ایران سرمایه گذاری کرده اند، کاملا آگاهانه و منطقی بوده است.

شاید در شروع کار تمامی این اتفاق ها دست به دست هم دهند تا همکاری های مشترک به چند برند خاص خلاصه شود اما نتیجه کار قطعا مثمرثمر تر از همکاری بدون برنامه با چند برند و به صورت پراکنده خواهد بود.

البته خبرهای دیگری در خصوص همکاری خودروسازان و قطعه سازان داخلی با قول های خودروساز آلمانی و ایتالیایی نیز منتشر گردید که حکایت از خارج شدن صنعت خودرو ایران از محوریت فرانسوی می دهد، در نتیجه می توان انتظار ورود دیگر برندهای خودروسازی جهان به ایران را داشت.

با تحقق تمام آنچه که در این همایش گفته شد، می توان سال 96 را سال شکوفایی صنعت خودرو دانست، منوط به آنکه بسترهای لازم برای رسیدن به آن اهداف، چه از سمت مدیران دولتی و مدیران خودروسازی فراهم شود.

آنچه که قابل بررسی است موضوع موانع پیش روی صنعت خودروسازی کشور در محقق گشتن اهداف همایش و به عبارت بهتر توسعه صنعت خودرو است که در مقابل آن چه باید کرد؟چرا تا به امروز هرچه که در صنعت خودرو از توسعه و پیشرفت گفته شد به معنای واقعی محقق نگردید و یا آنقدر کم بود که در قیاس با معنای واقعی توسعه، هیچ به حساب آمد؟

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در این باره به «میهن صنعت» می گوید : تا زمانی که سیاست کلان صنعت خودرو ایران مشخص نباشد و ندانیم که در این صنعت قرار است به کجا برسیم و مسیر توسعه صنعت خودرو داخلی را مشخص نکنیم، نباید انتظار پیشرفت داشته باشیم.

وی افزود : در یک جمله اگر "راهبرد تک خطی" صنعت خودر را مشخص کنیم می توانیم در مسیر توسعه گام برداریم.به عنوان مثال اگر قرار است از شروع تا پایان کار را خودمان انجام دهیم، می بایست به دنبال پلتفرم داخلی برویم.سپس باید به توانایی های خود توجه کنیم و در نهایت باید دید که آیا روند حرکت صنعت خودر در دنیا به ایران اجازه مطرح شدن به عنوان یک برند توسط آن پلتفرم را خواهد داد یا خیر.

کریمی سنجری بیان داشت : صنعت خودروسازی وابسته به طرف مقابل به عنوان "مشتری" است و برای رفع نیاز مشتری باید به خواسته های آن توجه گردد.صنعت خودروسازی در دنیا یک تعامل چند سوی است و برای رسیدن به تعامل در این صنعت باید در زنجیره ارزش خودرو قرار گرفت.زنجیره ارزش خودرو یک زنجیره جهانی که مجموعه ای از شرکت های بزرگ و چند ملیتی است، تشکیل شده و متعلق به یک کشور نیست. اگرچه برند می تواند متعلق به یک کشور باشد ماننده تویوتا که مالکیت آن ژاپنی است اما سهماداران آمریکایی و اروپایی دارد و در تمام دنیا محصولاتش در حال تولید است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد : به عنوان مثال برای جایگزینی پراید و 405 که در حال حاضر پر فروش هستند، نیازمند یک پلتفرم در سطح آنان هستیم که به دلیل عدم توانایی در طراحی باید از کشور دیگر وارد کنیم و در نتیجه یک خودرو دیگر در همان سطح تولید کرده ایم که توان رقابت در بازار جهانی را ندارد.

از طرفی طراحی پلت فرم 1.5 میلیارد تومان هزینه به همراه خواهد داشت که با ورود به بازار جهانی و فروش در آن بازار باید هزینه صورت گرفته جبران شود و این مهم  تا زمانی که به زنجیره فروش جهانی مرتبط نشویم رخ نخواهد داد.ماننده رنو و پژو که با طراحی پلت فرم و حضور شراکتی در بازارهایی نظیر ایران بر اساس فروش محصولات خود هزینه های طراحی پلت فرم را جبران می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد : به دلیل وجود پراکنده گویی در این صنعت می بایست بزرگان صنعت خودرو و یا حتی نهادی بالاتر از دولت که در صورت تغییر دولت سیاست اتخاذ شده تغییر نکند،  مشخص کند که می خواهیم در صنعت خودرو به کجا برسیم؟می خواهیم ماننده ترکیه با مونتاژکاری اشتغال زایی کنیم و یا ماننده کره جنوبی به برند مبدل شویم ؟

باید سند چشم انداز 1404 را کنار گذاشته و سند جدیدی برای صنعت خودرو ترسیم گردد که در آن گام های توسعه صنعت خودرو بر اساس راهبرد تک خطی مشخص گردد و یکی از اهداف آن افزایش سهم بخش خصوصی در تصدی گری صنعت خودرو باشد و دولت به عنوان سهام دار در جایگاه حداقل دخالت قرار گیرد.

قوانین و مقررات که از آن به عنوان فضای کسب و کار یاد می شود، باید در صنعت خودرو بهبود یابد.باید قوانینی تدوین شود که طرف های خارجی تشویق به ورود در بازار ایران گردند که با تمام قدرت و حجم بالای سرمایه گذاری وارد ایران شوند.این سرمایه گذاری نباید منوط به یک کشور گردد و باید کشورهای دیگر را نیز ترغیب به ورود کند.

کریمی سنجری بیان داشت : ایران باید به محلی برای تولید خودروهای در کلاس جهانی مبدل گردد که هم مصرف کننده داخلی رضایت کامل داشته باشد و هم از طریق صادرات به زنجیره بازار جهانی خودرو متصل گردیم که این مهم اشتغال و ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

فربد زاوه، یکی دیگر از کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به «میهن صنعت» گفت : به واقع تمام آنچه که در این همایش گفته شده است یک ساله محقق نخواهد شد.

وی در ادامه افزود : حرف های قشنگ بسیار زده شده اما هیچگاه گام عملیاتی بلندتری برداشته نشده و در نهایت خودروسازان ما هنوز پراید و 405 تولید می کنند چنانکه در سال گذشته همایش نیز  ایران خودرو از امضاء قرارداد طراحی پلت فرم خبر داده بود اما هیچ اتفاقی رخ نداده و در نتیجه معلوم نیست که امسال هم رخ دهد.

قرارداد تولید پلت فرم ملی در بهترین شرایط به چهار سال زمان نیاز خواهد داشت تا خروجی آن در سطح خیابان های کشور دیده شود و این در حالی است که نمونه این اتفاق در گذشته نیز بیان و حتی قرارداد آن نیز بسته شده بود اما باز هم به مرحله اجرا نرسید.

فربد زاوه خاطرنشنان کرد : اگر قرار است آنچه که گفته شده وارد فاز عملیاتی شود، لازم است تا بپذیرند که شرایط رقابتی تر شده و درعین حال حلقه مدیریتی خودرا بازتر کرده و از نیروهای جوان، متخصص، کارآمد و همچنین خوش فکر تر نسبت به نیروهایی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، استفاده کنند.

وی با اشاره به یکی از مشکلات موجود در این صنعت در خصوص عدم پیگیری حرف های زده شده، بیان داشت : عملیاتی کردن حرف های زده شده از اهمیت بالایی برخوردار است که نیازمند مدیران اجرایی کارآمد و کاربلد است که متاسفانه در بدنه خودروسازی کشور بسیار اندک هستند.

زاوه معتقد است که عمده دلیل اجرایی نشدن موضوعات مطرح شده از دولتی بودن صنعت خودرو بوده و ادامه داد : تا زمانی که تصمیمات پیرامون صنعت خودرو توسط دولت و در یک اتاق بسته گرفته می شود، وضعیت صنعت خودرو بر همین منوال خواهد بود.

به عنوان مثال زمانی که صنعت لوازم خانگی دولتی بود جهت دریافت یک تلویزیون رنگی پارس گروندیک که از سمت دولت پیش فروش آن صورت میگرفت، می بایست مدت زمان هفت ساله منتظر دریافت محصول میماندیم که اگر هم به هر دلیلی مشکل فنی برای تلویزیون رخ میداد، می بایست هفت سال دیگر منتظر تعمیر آن میماندیم.درست سال 70 یا 71 به محض خروج دولت از صنعت لوازم خانگی مشاهده کردیم که این صنعت جان گرفت و هم اکنون صنعت خودرو کشور به آن بیماری دچار شده  و تا خروج دولت از این صنعت نیز، بهبودی شامل صنعت خودرو نخواهد شد.

زاوه تصریح کرد : تا زمانی که مدیریت سیاسی در صنعت خودرو وجود داشته باشد هزار قول هم که داده شود به مرحله اجرایی نخواهد رسید.مدیریت ها بر مبنای تخصص انتخاب نشده و تنها بر مبنای ارتباطات سیاسی انتخاب می شوند و حضور دولت در این صنعت و دخالت های مستقیم آن باعث عقب ماندگی صنعت خودرو کشور شده است.

وی افزود : یکی از برندهای خودروسازان چینی که مداوم از کیفیت بد آنها می گویند در سال جاری بیش از 4 محصول جدید خودرا در کشور رونمایی کرده و انصافا با نگاهی به کیفیت حال حاضر خودروسازان چینی کشور  بر اساس آمار ISQI متوجه خواهیم شد که رشد بسیار خوبی در کیفت داشته و حتی از برخی از خودروهای داخلی ما با کیفیت تر  نیز هستند و ما همچنان در حال تولید خودروهای قدیمی خود هستیم و بر کیفیت خوب آن نیز پافشاری می کنیم.

زاوه در پایان با اشاره به اینکه مدیریت دولتی برای صنعت خودرو ایران سم کشنده است، بیان داشت : چهل سال تمام منابع به هدر می رود تا صنعت خودرو کشور پا بگیرد در صورتی که اگر بگذارند بخش خصوصی کار خودش را انجام بدهد و واردات به قدر معقول صورت گیرد و از سهم 5 درصدی واردات کم نکنیم، می توانیم امیدوار باشیم که این همایش ها خروجی مفیدی خواهد داشت و هر سال آن با سال گذشته متفاوت خواهد بود.

 

گزارشگر بهنام وحیدی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=112980
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه