میهن صنعت :

چرایی رشد چشمگیر قیمت مس در روزهای اخیر

چرا و چگونه قیمت مس روند افزایشی به خود گرفت و آیا این قیمت بر مبنای واقعیات بازار و ایجاد تغییرات فاندامنتال در شرایط اقتصاد جهانی است یا بر پایه انتظارات و امیدها برای بهبود اوضاع اقتصادی دنیا و خارج شدن از رکود اقتصادی است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از پیروزی نامزد جمهوری خواهان و شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به دلیل تشدید نااطمینانی‌ها در بازار، جذابیت طلا به‌عنوان یک دارایی مطمئن افزایش یافت و این امر رشد قیمت‌ها را در پی داشت، اما پس از سخنرانی ترامپ در جشن پیروزی خود که با لحن ملایم‌تر همراه بود، بازارها آرام شدند و همراه با بهبود شاخص دلار، رشد بازارهای سهام ایالات‌متحده و افزایش شدید بازدهی اوراق قرضه، قیمت طلا نیز عقب‌نشینی کرد.
با عقب‌نشینی قیمت طلا، بورس فلزات لندن شاهد ثبت قیمت‌های باورنکردنی مس، نیکل، روی، سرب و آلومینیوم بود. در این میان، بازار مس تحت تأثیر نتیجه غیرمنتظره انتخابات آمریکا و تقویت انتظارات در مورد افزایش تقاضای فلزات در این کشور رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کرد و در روز جمعه قیمت بالای 6000 دلار را ثبت کرد.
حقیقت این است که بخشی از رشد قیمت مس در روزهای اخیر واقعی است و برخی دیگر بر پایه انتظارات و امیدها. بازار مس در روزهای ابتدایی نوامبر با بهبود تقاضا در چین، انتشار داده‌های مثبت اقتصادی در چین، انتشار داده‌های مطلوب اقتصادی در ایالات‌متحده و تقویت انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو امریکا در ماه دسامبر روند افزایشی خود را از 4827 دلار شروع کرد و به سطح 4943 دلار رسید. در حقیقت، روند افزایشی قیمت مس پیش از انتخاب ترامپ شروع شده بود و بهبود فضای روانی در شرایط بازار که خود نتیجه انتشار داده‌های قدرتمند اقتصادی در چین است و هم‌چنین کاهش حدوداً 21 هزار تنی ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن در سه روز پایانی هفته گذشته در کنار اخبار منتشر شده از ایالات‌متحده، باعث رشد 16 درصدی قیمت‌ها شد. شاید تنها دلیلی که باعث شد قیمت مس از روند افزایشی خود صرفه نظر کند بلاتکلیفی در خصوص انتخابات آمریکا و نگرانی از پیروزی ترامپ بود. بازار کالاهای اساسی که با انتخاب ترامپ ابتدا در شوک فرو رفت با سخنرانی ترامپ در جشن پیروزی‌اش روند صعودی به خود گرفت؛ صعودی که بر موج مثبتی از انتظارات و امیدها نه تغییرات بنیادی برای بهبود اوضاع اقتصاد جهانی قرار گرفت.
تحلیل‌ها نشان از رشد سرمایه‌گذاری زیرساختی توسط جمهوری خواهان و در پی آن رشد تقاضا در آینده دارد. قرار است رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده برنامه کاهش مالیات بر شرکت‌ها از 35 درصد به 15 درصد را پیاده‌سازی کند که باعث کاهش درآمد مالیاتی دولت بین 6000 تا 9000 میلیارد دلار طی 10 سال آینده خواهد شد. به‌علاوه ترامپ قول داده تا با تمرکز بر رشد تولیدات کشور، سرعت رشد اقتصادی را 2 برابر کرده و به 4 درصد افزایش دهد. لحن سیاسی در امریکا نسبت به قبل از انتخابات بسیار تغییر کرده است و به نظر فضای منطق در حال حاکم شدن هست که این موضوع باعث شد تا فشار بر بورس‌ها کاهش یابد. ارزش سهام شرکت‌های معدنی دنیا نیز بسیار رشد کرده است. داده‌های منتشر شده در چین نشان می‌دهد که تورم مصرف، CPI، 1/2 درصد افزایش‌یافته است که نشان از سلامت اقتصادی این کشور دارد. درمجموع، عوامل مذکور منجر به رشد چشم‌گیر قیمت و تجاوز آن از سطح 6 هزار دلار بر تن در هفته گذشته شدند.
درست است که پیروزی ترامپ قیمت مس را به یک‌باره افزایش داد ولی نباید از این نکته غافل شد که ترامپ عملا 70 روز دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست خواهد گرفت و عملا چیزی که در حال حاضر واقعی به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصادی چین است نه برنامه‌های اقتصادی جمهوری‌خواهان و ترامپ که حدود دو ماه دیگر قدرت را در دست خواهد گرفت. در واقعیت امر، این داده‌های مطلوب اقتصادی چین بود که با اشاره به تقاضای قدرتمند فلزات صنعتی در این کشور توانست اثرات منفی ناشی از تلاش سرمایه‌گذاران برای بهره‌مند شدن از قیمت‌های مطلوب را خنثی کند و درنهایت به رشد قیمت مس منجر شود. علاوه بر این، افزایش سریع‌تر از حد انتظار شاخص خرید مدیران چین در ماه اکتبر بود که نشان داد رونق بازار مسکن و بازار اعتباری این کشور در حال ایجاد ثبات در اقتصاد چین است. وقوع این نشانه‌های مثبت در اوضاع اقتصادی چین باعث شد این اقتصاد با نرخ 6/7 درصدی در سه‌ماهه سوم سال جاری رشد پیدا کند و به تحلیل گران اقتصادی نشان داد که نرخ رشد مورد هدف پکن که برای کل سال برابر 6/5 درصد است در آینده نزدیک ارتقا خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد رشد قیمت مس در طی روزهای اخیر فارغ از هیاهوهای سیاسی به خاطر بهبود حال اقتصادی اژدهای زرد بوده است و در صورتی که چین بتواند رشد اقتصادی مورد نظر خود را تا پایان سال محقق کند فعالان بازار مس می‌توانند امیدوار به تثبیت قیمت مس در سطوح بالا باشند.

 

منبع : مس پرس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=96546
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه