«میهن صنعت»:

بررسی کاربردهای فولاد ck45 | بررسی تخصصی فولاد 1.1191

از کاربردهای فولاد ck45 باید به استفاده در صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، نفت و پتروشیمی اشاره کرد که به‌دلیل وجود عناصر و ترکیبات موثری در کنار آهن، دارای خوص بسیار خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مقدار کربن مورد استفاده برای ساخت این محصول در حد متوسطی است و از روش نورد گرم برای تولید آن استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تا سختی قابل توجهی در برابر ضربه و فشار داشته باشد.

منظور از فولاد ck45 چیست؟

برای استفاده از محصولات فولادی در صنایع گوناگون، آن‌ها را براساس میزان کربن به‌کار رفته در زمان ساخت در چند گروه مختلف شامل کربن پایین، متوسط و بالا قرار می‌دهند که این ویژگی می‌تواند نوع کاربرد آن‌ها را تعیین کند.

در همین راستا فولاد ck45 که با نام 1.1191 نیز شناخته می‌شود، در دسته محصولات کربن متوسط قرار می‌گیرد که برای تولید آن معمولا 0.45درصد از این عنصر در کنار ترکیبات دیگری مانند منگنز و سیلیسیم به‌کار می‌رود.

البته براساس نوع دیگری از دسته‌بندی محصولات فولادی، آن‌ها را به 2 گروه آلیاژی و غیرآلیاژی تقسیم می‌کنند که مربوط به نوع عناصر به‌کار رفته است به این صورت که اگر فقط از آهن و کربن استفاده شود، محصول نهایی به‌عنوان فولاد غیرآلیاژی شناخته می‌شود که البته ck45 به‌دلیل کاربرد دیگر عناصر، در دسته دوم قرار می‌گیرد.

تولید این نوع فولاد به‌صورت ماشینکاری و نرمال در روش نورد گرم انجام می‌شود و با توجه به اینکه ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه بوده، می‌توان گفت که کاربردهای فولاد ck45 در صنایع مختلف زیاد است.

عملیات ساخت این محصول به‌گونه‌ای است که هنگام ذوب آهن در کوره‌های آلیاژسازی، 2 عنصر کربن و منگنز با درصدهای ثابتی اضافه می‌شود تا در نهایت به شیوه ریخته‌گری پیوسته، فولاد را در شکل‌های متنوعی تولید کنند.

شناخت ویژگی های فولاد ck45

ازجمله خصوصیاتی که می‌توان برای فولاد ck45 در نظر گرفت مربوط به این است که چنین محصولی توانایی مقاومت در برابر کشش، ضربه و اصطحکاک را دارد و ازطرفی امکان کاربرد در عملیات‌های حرارتی را نیز فراهم می‌کند.

البته باید دررابطه‌با کاربردهای فولاد ck45 برای فرایندهای جوشکاری به این نکته توجه کرد که انجام این کار نیاز به دقت بالایی دارد تا در حین جوشکاری، فولاد مورد نظر دچار مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی نشود.

ازآنجایی‌که در ترکیبات این نوع فولاد از عنصر کروم استفاده نمی‌شود به‌طور معمول مقاومت زیادی در برابر رنگ‌زدگی ندارد و در اثر برخورد رطوبت دچار خوردگی می‌شود اما در برابر سایش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

معرفی خواص مکانیکی فولاد ck45

گستردگی کاربردهای فولاد ck45 در صنایع مختلف بیشتر وابسته به خواص مکانیکی این محصول بوده که دراین‌رابطه باید گفت که این فولاد از استحکام کششی در حد 610 مگاپاسکال برخودار است.

چگالی آن نیز برابر با 7.84 گرم بر سانتی‌متر مکعب است، ازطرف‌دیگر نیز ضریب الاستیسیته چنین محصولی نیز بین 190 تا 210 نیوتون بر میلی‌متر مربع متغیر خواهد بود.

باید این را هم در نظر داشته باشید که در مراحل مختلفی از تولید فولاد ck45 از فرایندهایی همچون فورجینگ، آنیلینگ، تمپرینگ و سخت‌کاری به‌صورت کوچینگ استفاده می‌شود که محدوده دمایی آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • آهنگری یا فورجینگ در دمایی بین 850 تا 1050درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود.
  • محدود دمایی مد نظر برای فرایند آنیلینگ 650 تا 700درجه سانتی‌گراد است.
  • تمپرینگ فولاد ck45 نیز در دمای بین 550 تا 680درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد.
  • برای فرایند کولینگ این نوع فولاد هم نیاز به محدوده دمایی 820 تا 860درجه سانتی‌گراد است.

برخوداری از خصوصیتی مانند چقرمگی بالا باعث می‌شود تا محصولاتی که با استفاده از این نوع فولاد ساخته می‌شوند در مقابل ضربه و فشار استحکام خوبی داشته باشند، درضمن امکان آب‌کاری برای بالابردن مقاومت فولاد ck45 در برابر خوردگی نیز وجود دارد.

انواع کاربردهای فولاد ck45 کدام است؟

درخصوص کابردهای ورق ck45 باید به استفاده از این محصول در صنایع گوناگونی همچون نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی و ساخت‌وساز اشاره کرد که خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

تولید غلتک‌های صنعتی، محور پمپ، شفت‌ها و بخش‌های مختلفی از قطعات خودرو همچون میل‌های اتصال‌دهنده، سگدست، اکسل، میل‌لنگ و بسیاری موارد دیگر نیز از سری کاربردهای فولاد ck45 به‌شمار می‌رود.

درضمن باید این را هم در نظر داشته باشید که درزمینه انجام فرایندهای سردکاری، ساخت قطعاتی که در معرض تنش قرار دارند و یکنواخت‌سازی نیز از این محصول استفاده می‌شود. برخی از محصولات مهم و کاربردی که با کمک فولاد ck45 تولید می‌شوند به شرح زیر هستند.

ساخت میلگرد با فولاد ck45

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فولاد ck45 در صنعت ساختمان‌سازی، تولید میلگرد است که برای این منظور شمش‌ها را در دمای بالا و با کمک چندین مرحله نورد گرم به میلگرد تبدیل می‌کنند.

استفاده از مقادیر بیشتر کربن در میلگردهای ساخته‌شده با فولاد ck45 باعث می‌شود تا این محصولات در مقایسه با نمونه‌های معمولی از استحکام و سختی بالاتری برخودار باشند.

ورق فولادی ck45

ورقی که با استفاده از این نوع فولاد ساخته می‌شود با نام ورق استیل یا کربن متوسط معروف است که برای این منظور تختال‌ها را تحت دمای 1100درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند و با انجام فرایند نورد گرم ضخامت آن‌ها به 3 تا 50 میلی‌متر می‌رسانند.

با توجه به خواص کششی بالا، این محصولات معمولا در دسته ورق‌های ضدسایش قرار می‌گیرند و ازسوی‌دیگر به‌دلیل جوش‌پذیری و سختی مناسب، از ورق ck45 برای تولید قطعاتی همچون تیغه‌های ماله‌کشی استفاده می‌کنند.

ساخت تسمه با فولاد ck45

از دیگر کاربردهای فولاد ck45 باید به ساخت تسمه اشاره کرد که بعداز تولید آن‌ها را در 3 گروه نوری، فابریک و ماشینی قرار می‌دهند که معمولا طول‌عمر بالایی دارند و ازنظر ابعادی دارای طول بین 6 تا 10 متر، ضخامت 3 تا 12 میلی‌متر و عرض 10 تا 100 سانتی‌متری هستند.

عوامل موثر بر قیمت فولاد ck45

صنایع گوناگون به‌منظور استفاده از این محصول توجه زیادی به قیمت آن دارند که به‌طور کلی باید گفت قیمت امروز فولاد ck45 متاثر از عواملی همچون بازار جهانی آهن، نوسانات دلار، نوع برند و میزان کیفیت مواد اولیه است.

در مواقعی که قصد خرید این نوع فولاد یا محصولات ساخته‌شده از ck45 را داشته باشید درنظرگرفتن عوامل موثر بر تغییر روند قیمتی، می‌تواند به شما در تعیین بودجه لازم برای خرید کمک کند.

جمع‌بندی

ازجمله کاربردهای فولاد ck45 باید به مواردی همچون صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، ساختمان‌سازی و خودروسازی اشاره کرد که با توجه به ویژگی‌ها و خواص مکانیکی مطلوب، از این محصول برای تولید قطعات و تجهیزاتی متنوعی استفاده می‌کنند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=274130
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه