میهن صنعت :

چرا آمریکا از ماندن رنو در ایران نگران است؟

میهن صنعت : همکاری تجاری شفاف و مستند رنو با خودروسازان ایرانی و باقی ماندن در صنعت خودروسازی ایران به گونه ای نقض تحریم های جدید ایالات متحده است که به گونه ای صنعت خودروسازی ایران را نیز هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تردید رنو در تصمیم گیری میان ماندن و یا دل کندن از بازار بی نظیری همچون بازار خودروی ایران، از دلایل متنوع و مهمی نشات می گیرد؛ به واقع باید گفت تاکنون مهمترین دلیل برای کوچ رنو از بازار ایران فشار های شخص باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده بر رییس رنو بوده است.

تاکنون نهادهای بین المللی مخالف کشورمان در موضوعات تحریم های علیه ایران، ابراز نگرانی خود را از حضور و فعالیت رنو در ایران اعلام کرده بودند.

نگرانی اصلی این اتحادیه ها در مورد شرکت رنو فرانسه و کمپانی فرعی رنو رومانی یا همان گروه خودروسازی داسیا (Dacia) است که همچنان با کمپانی های خودروسازی تحت حمایت دولت ایران همکاری داشته و خط تولید خودروهای رنو و داسیا را در ایران همچنان حفظ کرده اند.

به اعتقاد آنان اقدامات این چنینی که موجبات همکاری تجاری با دولت ایران را به دنبال داشته باشد،‌ نقض تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران محسوب می شود و نمونه آن کمپانی رنو که همچنان همکاری خود را با بخش خودروسازی ایران ادامه می دهد.

دلایل این نگرانی به شرح زیر است:
ابتدا این که، رنو و داسیا از طریق شرکت وابسته رنو پارس در ایران ،‌تولید می شوند. 51 درصد این شرکت در اختیار رنو و 49 درصد باقی مانده تحت کنترل سازمان صنعتی توسعه و نوآوری ایران و شرکت های وابسته آن همچون ایران خودرو و سایپا قرار دارد.حضور ایدرو در این میان موجب برخی حساسیت های بین المللی شده است.

در ثانی، در حالی که سایر کارخانه های خودروسازی خارجی از فعالیت خود کاسته و یا به آن پایان داده اند. رنو و داسیا به وضوح فعالیت تجاری خود را در این زمینه گسترش داده اند که نمونه آن تولید 100 هزار دستگاه در بازار ایران فقط در سال 2012 بوده است.
داسیا لوگان در ایران تحت عنوان رنو تندر 90 تولید و فروخته می شود و گزارش شده رنو مگان نیز در سال 2013 تولید خود را در ایران ادامه می دهد.

به علاوه در اوایل ماه می 2013 «پیمان کارگر» مدیر تولید رنو پارس، انتخاب ایران را به عنوان ناحیه صنعتی رنو در خاورمیانه معرفی کرد.

در این اعلامیه کارگر اظهار داشته است که علی رغم همه مشکلات تجاری، رنو در ایران بوده و باقی خواهد ماند، چرا که رنو بر اساس تصمیمات بنیادی و استراتژیکی، ایران را به عنوان شریک مفید و سودآور خود انتخاب کرده است.

به خصوص حکم اجرایی 13645 باراک اوباما در سوم ژوئن 2013 مبنی بر تحمیل تحریم ها به شرکت های وابسته تصویب شد که به موجب آن معامله و داد و ستد برای فروش، تأمین و انتقال اقلام و خدمات به ایران که به گونه ای با بخش خودروسازی ایران نیز در ارتباط باشند، ممنوع است.

این حکم از اول جولای 2013 لازم الاجرا شد. فعالیت در حال جریان رنو در ایران اعم از ارائه اجزاء، طراحی ها، تکنولوژی و تکنیک های کارخانه ای تا تولید خودروهای رنو و داسیا در ایران در حکم تحریم 13645 قرار می گیرد.

در مجموع با این فعالیت های تجاری در ایران، رنو صر احتا تأثیر بین المللی تحریمها علیه ایران را سست کرده و با تداوم فعالیت های غیرقانونی موجبات حیات اقتصادی ایران را گسترش داده است.

گذشته از آنکه رنو منبع درآمد بزرگی برای دولت ایران است، بخش خودرو با تسریع تکنولوژی های خود می تواند نیازهای دیگری را هم در هر کشوری فراهم سازد.

فعالیت اقتصادی رنو و داسیا در ایران همچنین موضع دولت های فرانسه و رومانی را که به شدت با برنامه موضوع تحریم ایران موافق اند به اشتباه انداخته است. دولت فرانسه بزرگترین سهامدار رنو است و داسیا بزرگترین صادر کننده رومانی است. برندهای ملی این چنینی مستقیما سیاست های خارجی کشورهای خود را متلاطم و سست می کنند.

به گزارش بازار خبر، باید گفت جذابیت های بازار های مختلف ایران آنچنان برای کشورهای غربی و خود ایالات متحده جذابیت داشته است که علیرغم اعلام عمومی پیام تحریم و ابلاغ ان به کارخانجات و مدیران و بازرگانان، آنها همچنان بر تجارت با ایران اصرار می ورزند و این ها همه در حالی رخ می دهد که نگاهی به آمار و ارقام ورود و صدور کالا نشان می دهد کشور امریکا هم نمی تواند ایران را به عنوان یک شریک تجاری مناسب با سبک معامله ای برنده – برنده نادیده بگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23266
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه