«میهن صنعت» بررسی کرد؛

چرا اثر افزایش تولید خودرو در بازار حس نمی شود؟

بازار خودرو با رکود و افزایش قیمت دست و پنجه نرم می کند که در عمل نشان از بی توجهی بازار به شکستن رکورد تولید است.در این شرایط این مساله مطرح می شود که چرا اثر افزایش تولید خودرو در بازار حس نمی شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،   بازار خودرو با رکود و افزایش قیمت دست و پنجه نرم می کند که در عمل نشان از بی توجهی بازار به شکستن رکورد تولید است.در این شرایط این مساله مطرح می شود که چرا اثر افزایش تولید خودرو در بازار حس نمی شود؟

طی سال های اخیر، گوش بازار از آمار و ارقام و اعداد پر شده است.اعدادی که به شدت مثبت بوده و تمام از رشد و افزایش و بالا رفتن حکایت می کنند.به نظر می رسد خبر شکسته شدن رکورد تولید 5 ساله نیز از همین نوع روایت های آماری باشد.

در همین رابطه مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت  از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور در آبان سال جاری پس از گذشت پنج سال خبر داد.

عبدالله توکلی لاهیجانی در این خصوص گفت: خودروسازان کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال توانستند پس از موفقیت‌های پی در پی، نزدیک به ۷۵۰ هزار خودرو تولید کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: این درحالی است که از خرداد سال جاری، روند تولید عبور مستقیم و توقف تولید خودروهای ناقص پس از گذشت بیش از چهار سال متوالی شکل گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان این که دیگر می توانیم بگوییم که تثبیت جریان تولید در صنعت خودروی کشور شکل گرفته است، ابراز امیدواری کرد و گفت: پس از ترمیم جریان تولید، توسعه پلتفرم‌های جدید و تولید محصولات کیفی و رقابتی در صنعت خودروی کشور شتاب بیشتری به خود بگیرد، همان گونه که در گام دوم برنامه تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مهم مد نظر قرار گرفته است.

توکلی لاهیجانی افزود: نکته درخشان کار خودروسازان و زنجیره تأمین توانمند داخلی این است که فقط در آبان امسال، بیش از ۱۲۲ هزار خودرو در کشور تولید شده که رکورد تولید در همه ماه‌های پنج سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تاکنون را شکسته است و نشان از عبور از بحران تولید در صنعت خودروی کشور دارد.

وی خاطر نشان‌ می کند: نکته مهم دیگر، میزان تحویل خودروها توسط دو خودروساز اصلی کشور است که با توجه به کاهش چشمگیر خودروهای ناقص داخل پارکینگ نسبت به سال گذشته، در عمل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

با نگاهی ساده و بازخوانی مجدد این گفته ها به نظر می رسد که باید به اندازه میزان تولید و تزریق و عرضه خودروهای تولید شده ، شاهد اندک واکنش و تحرکی در این بازار باشیم.

بازاری که طی ماه های اخیر به شدت با رکود همراه شده است و تنها تحرک آن به افزایش قیمت دلار مربوط می شود. اما بر خلاف تصور نه تنها هیچ تحرکی مشاهده نمی شود، بلکه آنچه که به شدت احساس می شود، بی توجهی به اعداد و ارقامی است که وزارت صمت منتشر می کند.

آماری که  همه چیز را خوب و به اصطلاح گل و بلبل نشان می دهد اما در عمل هیچ نشانه ای از این همه خوبی دیده نمی شود. یعنی شرایط به نحوی است که از یک سو بازار واکنشی به این آمار ها نشان نمی دهد و از سوی دیگر عرضه ای چشمگیر هم صورت نگرفته است که بازار بر اساس آن تکانی بخورد.

به بیان دیگر اگر نیمی از آمار تولید شده هم به بازار تزریق می شد، حداقل باعث می شد که کمی تحرک و نشاط بازگردد.چرا که به همین میزان تقاضا نیز کمتر می شد. بنابراین در بدترین حالت اگر باعث کاهش قیمت ها نمی شد، حداقل باید قیمت ها تثبیت می شدند.ولی آنچه که در این میان قابل مشاهده است، افزایش قیمت ها و اثر و فرمان پذیری از دلار است.

در واقع طی یکی دو سال اخیر آمارهای بی اثر تبدیل به چوپان دروغگو شده اند، اما دلار ثابت کرده است که هر چه هست، خوب یا بد! به شدت بازار را به خود وابسته کرده است. بنابراین تا زمانی که افزایش تولید و بالا رفتن آمارها نقشی در بازار ایفا نکنند، افزایش 100 برابری میزان تولید نیز دردی دوا نخواهد کرد.افزایش تولید و تیراژ750 هزار دستگاهی هنگامی اثرگذار است که بتواند بخشی از نیازهای بازار را برطرف کند، آیا این آمار توانسته این نقش را ایفا کند؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255346
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه