«میهن صنعت» بررسی کرد؛

چرا باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد؟

طی هفته های اخیر عرضه خودرو در بورس کالا با حرف و حدیث های فراوانی همراه شد، اما نگاهی کوتاه به آمار ارائه شده ثابت می کند که چرا باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نگاهی کوتاه به آمار ارائه شده ثابت می کند که چرا باید عرضه خودرو در بورس کالا ادامه داشته باشد؟طی سال های اخیر به غیر دوران کوتاه پسا برجام، خودروسازان هیچ گاه این قدر از فروش خودرو رضایت نداشته اند. البته این رضایت نسبی است چرا که در حال حاضر،  اختیار فروش تنها 30درصد از محصولات تولید داخل در دست آنها است و مابقی در دو طرح دلال ساز جوانی و فرسوده گرفتار شده اند، اما عرضه همین 30 درصد در بورس کالا و ثبت آمارهایی مثبت برای طرفین داد و ستد گویا به مزاج برخی سازگار نیامده و در پی برهم زدن آن هستند.چرا که سازوکار و مکانیزم جدید فروش خودرو باعث شده است که درآمد واسطه ها و دلالان از بازار خودرو کم شود.

به گفته رئیس سازمان بورس، با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.

 

مجید عشقی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است.

وی با اشاره به مشکلات متعدد صنعت خودرو که زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زده است، گفت: یکی از مشکلات قیمت گذاری دستوری است که با مکانیسم عرضه در بورس کالا اصلاح می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به سودی که دلالان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار می‌برند، افزود: قیمت کارخانه در سال‌های گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور می‌کنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه داریم قیمت خودرو در بازار هم پایین می‌آید، اما اتفاقی که در هفت هشت سال گذشته رخ داده،  این بود که قیمت کارخانه پایین و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطه ها می رفت.

رئیس سازمان بورس گفت: بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی می‌دانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است.

عشقی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموع خودروسازها توزیع می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد آن مانند یک یارانه کور در یک قرعه‌کشی توزیع و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن پشت پرده توزیع می‌شود. ”

تعیین سرنوشت عرضه بورسی خودرو در جلسه امروز شواری عالی بورس

با توجه به این آمار و همچنین میزان رانت توزیع شده طی سال های اخیر و به نفس افتادن خودروسازان و زنجیره تامین مشخص نیست که چرا همچنان برخی نهادها به دنبال این هستند که باز هم عنان قیمت گذاری را به دستان شورای رقابت بسپارند.

این در حالی است که همین آمار که تنها برای 30 درصد و در کمتر از 6 ماه ثبت شده است به خوبی مبین درست بودن روش فعلی فروش است.یعنی به جای اینکه سرمایه خودروسازان و مردم میان واسطه ها توزیع شود، به چرخه تولید باز می گردد.آیا این مساله باعث نگرانی گروهی می شود؟آیا آنان دوست دارند که دست خودروساز همواره برای تامین منابع مورد نیاز دراز باشد؟ آیا تسهیلاتی که تاکنون خودروسازان دریافت کرده و در قالب رانت توزیع شده است، کافی نبوده است؟آیا می خواهند در بورس کالا ها بی اعتمادی ایجاد کنند؟آیا سودآور شدن سهام خودروسازان پس از مدت ها باعث ناراحتی شده است؟

در واقع نمی توان هیچ دلیل منطقی و یا مبتنی بر اصول اقتصاد برای مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا پیدا کرد.هر چند این راه نیز تنها در ایران ابداع شده است.با این حال نشان داده است که در حال حاضر بهترین گزینه ممکن است.

هر چند برخی معتقد هستند که قیمت نهایی در بورس کالا نزدیک به قیمت های بازار است، اما در شرایط فعلی اقتصادی کشور همین میزان نیز سود محسوب شده و از آن مهمتر این است که سرمایه خودروساز به سمت تولید هدایت می شود. یعنی دیگر اینگونه نیست که هم تولید با زیان انجام شود و هم اصل و فرع سرمایه خودروساز از بین برود.

در همین حال باید در نظر داشت که با توجه به قوانین و نوع حضور در بورس کالا در عمل واسطه گری ها نیز کاهش پیدا می کند.ضمن اینکه بخشی از تقاضا نیز توسط بورس کالا پوشش داده می شود.

بنابراین در صورت ادامه دار بودن عرضه، بازار با تقاضای کمتری همراه خواهد شد. در این شرایط به نظر می رسد که باید عرضه ها را بیشتر و بیشتر کرد، اما این عرضه پشت دو طرح جوانی و فرسوده قفل شده است.

به نظر می رسد که مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا باید توان و انرژی خود را در جای دیگر خرج کنند، چرا که بورس کالا در شرایط فعلی می توان چراغ تولید را روشن نگه دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=258468
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه