«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

چرا تنگه هرمز برگ برنده ایران است؟

دولت آمریکا در روز دوشنبه از عدم معافیت کشورهای خریدار نفت ایران خبر داد که به سرعت با واکنش دولت ایران و مجلس همراه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دولت آمریکا در روز دوشنبه از عدم معافیت کشورهای خریدار نفت ایران خبر داد که به سرعت با واکنش دولت ایران و مجلس همراه شد. واشنگتن اعلام کرده که به دنبال به صفررساندن صادرات نفت ایران است و در پی آن، دریادار علی رضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به تلویزیون العالم گفته بود که اگر ایران از تنگه هرمز استفاده نکند، آن را خواهد بست. اما این سوال ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد که چرا تنگه هرمز به برگ برنده برای دولت ایران تبدیل شده و آیا امکان بستن آن وجود دارد؟

هرمز به عنوان دومین تنگه بین المللی پرتردد جهان شناخته می شودکه دریای خلیج فارس را به وسیله دریای عمان به آب های آزاد متصل می کند و به دلیل اهمیت استراتژیکی، تاثیر به سزایی در اقتصاد و بازار جهانی نفت دارد.

این تنگه بارها مورد تجاوز بیگانگان نظیر اسپانیایی‌ها، پرتغالی‌ها، بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها قرار گرفته و میزبان منازعات بین المللی بوده است.

حسن روحانی؛ رئیس جمهور ایران طی نشستی با ایرانیان مقیم سوئیس درسال گذشته عنوان کرده بود:" معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود."

نزدیک به ۹۰ درصد صادرات نفت کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر عربستان (۸۸ درصد)، عراق (۹۸ درصد)، امارات متحده عربی(۹۹ درصد)، ایران(۹۰ درصد) و تمام نفت کویت و قطر از طریق این مسیر انتقال یافته و این در حالی است که مایک پمپو، وزیر امورخارجه آمریکا در روز دوشنبه هفته جاری عنوان کرده که عربستان و امارات تضمین کرده اند که کمبود نفت ایران را جبران کنند.

در همین رابطه سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه ایران عنوان کرده بود:" 20 درصد نفت جهان از تنگه خلیج فارس عبور می‌کند و دنیا به این نفت نیاز دارد و هر اقدام خصمانه‌ای از طرف آمریکا هزینه‌های سنگینی برای آنها به همراه خواهد داشت."

عربستان و امارات خط لوله هایی را با هدف رهایی از وابستگی به تنگه هرمز احداث کرده اند اما بیشترین میزان نفت توسط نفتکش ها از این مسیر انجام می شود.

کشور ایران ازلحاظ قانونی می تواند در صورت تشخیص ایجاد خطر امنیتی توسط کشتی‌های عبوری، به شناورها اجازه عبور از آبهای تنگه هرمز را ندهد.

روش های زیادی برای بستن تنگه هرمز روی میز قرار دارد که به کارگیری مین‌های دریایی ایران توسط قایق‌ها و زیردریایی‌ها و حمله به کشتی ها با قایق های تندرو از موارد مطرح شده است.

ایران در جریان جنگ نفتکش ها  تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود که علیرغم کمبود امکانات نظامی توانست سازمان ملل و صدام را به تهیه قطعنامه 598 سوق دهد.

لازم به ذکر است که امکانات نظامی ایران طی سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و بستن تنگه هرمز بسیار راحت ترشده است.

نکته قابل توجه این است که بستن تنگه هرمز منجر به رشد قیمت های نفت شده و تشدید ناآرامی ها در بازار نفت را به دنبال خواهد شد. شاخص های نفت طی معاملات اخیر با انتشار خبر عدم معافیت خریداران نفت به بیشترین میزان خود در سال 2019 رسید و علاوه براین تنش های سیاسی لیبی، تحریم های نفتی علیه ونزوئلا و توافق نامه محدودیت عرضه اوپک پلاس عرضه به بازار را با محدودیت مواجه کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=175310
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه