چرا خودرو گران مي شود؟

اختصاصي ميهن صنعت:

ميهن صنعت: آيا گراني خودروهاي توليد داخلي به دليل خودخواهي خودروسازان در برداشت سود بيشتر از محصولات توليدي خود است؟ چرا خودروهاي كشور افزايش قيمتي اينچنين را به بازار متحمل مي كنند؟ وآيا اين افزايش ها حق خودروسازان است؟


به گزارش پايگاه خبري تحليلي «ميهن صنعت» اصولاً خودرو از جمله كالاهاي لوكس بازار به شمار مي آيد كه بواسطه مورد استفاده قرار گرفتن اين كالا بصورت عمومي و خصوصي همواره جزء خدمات و توليداتي محسوب مي شود كه افكار عمومي جهت تطابق نياز خود با كالاهاي عرضه شده پيگير قيمت و كيفيت اين توليدات هستند.

اما طي چند ماه گذشته افزايش قيمت خودروهاي كشور مورد انتقاد بسياري از مشتريان خودرو قرار گرفته است و منتقدان اين افزايش ها را به دليل ضعف خودروسازان در ثبات قيمتي اين محصول مي دانند.

عده اي عدم تدوين استراتژي هاي آينده نگر در صنعت خودرو را مهمترين دليل عدم توانائي تثبيت در قيمت و همچنين عدم افزايش چشمگير كيفيت مي دانند و البته در مقابل نيز برخي از مفسران اين ضعف ها را ناشي از عدم خصوصي سازي ودخالت هاي دولتي و انتصابات غير صنعتي در اين صنعت مي دانند.

با نگاه جزئي به اتفاقات گذشته در مساله توليد مي توان دريافت خودروسازان با وجود پيشرفت هاي اخير در توليد ملي محصولات خواه نا خواه همچنان نيازمند واردات موادي هستند كه به دليل شرايط جغرافيائي و عدم وجود اين مواد با ساختار زيست محيطي كشور بايد از طريق واردات تامين شود.

در خودرو كم نيست تعداد قطعاتي كه به دلايل گفته شده نيازمند واردات هستند و حتي اگر كوچكترين وقفه اي در زنجيره توليد قطعات مورد استفاده در يك خودرو رخ بدهد به دليل مباحث ايمني ، سازندگان آن از توليد خودروي حتي بدون يك پيچ هم امتناء مي كنند و باتوجه به نوسانات ارز مي توان به مشكلات دراين بخش پي برد.

علاوه بر اين مواد مورد نيازي كه در داخل كشور نيز تامين مي شود، هركدام به نوبه خود با افزايش بالاي  100درصد و در مواردي حتي با افزايش 300 درصدي قيمت عرضه به خودروسازان مواجه شدند و بايد در نظر داشت كه هر قطعه خودرو، اعم ازقطعات كاملاً داخلي مانند فولاد و چه قطعات نيازمند واردات ،با افزايش قيمت در عرضه به خوردوسازان موجب افزايش قيمت تمام شده خودروي خروجي از خط توليد مي شوند.

علاوه بر اين نواسانات ارزي كه در مدت اخير بوجود آمده باعث سردرگمي و عدم اطمينان خودروسازان و اصولاً اقتصاد دانان در پيش بيني بازار و همچنين برنامه هاي هر ساختار اقتصادي در كشورشده است.

اما در اين آشفته بازار صنعت خودرو دلالان و واردكنندگان خودرو، زيبا ترين روزهاي خود را پشت سر مي گذارند چرا كه ركود در صنعت و عدم برخورد و يا تصميم گيري بجا در ساماندهي بازار خودرو باعث ايجاد بازار پر رونق در بين دلالان خودرو شده اند.

افرادي كه با اطلاع از زمان پيش فروش و فروش خودرو با هجوم به نمايندگي ها وخريد تعداد بسيار زيادي از هر خودرو، مي توان گفت حاشيه سود خود را از خودروسازان نيز بيشتر مي بينند و در صورت عدم رسيدگي به اين صنعت، دلالان به واردكنندگان خودروهاي لوكس مبدل شده و در اين صورت هر دو طرف خودروسازان و توليد كنندگان با ضررهاي هنگفتي مواجه خواهند شد./

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7261
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه