میهن صنعت :

چرا در سال حمایت از تولید ملی ،ارز کافی برای وارادت خودرو اختصاص می یابد؟

میهن صنعت : مشاور انجمن خودروسازان ضمن گلایه از طرح مسائل و انتشار مقالاتی در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت : جای بسی تعجب است که در سال حمایت از تولید ملی که ارزی برای تولید داخل تخصیص داده نشده است برای خودروهای وارداتی ارز لازم تخصیص داده می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت ، مشاور انجمن خودروسازان ضمن گلایه از طرح مسائل و انتشار مقالاتی در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت :  جای بسی تعجب است که در سال حمایت از تولید ملی که ارزی برای تولید داخل تخصیص داده نشده است برای خودروهای وارداتی ارز لازم تخصیص داده می شود.

 

داوود میرخانی رشتی، با طرح این سوال از مسئولین وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اظهار داشت : در وانفسای بحران مالی خودروسازان ، کمبود ارز ناشی از تحریم ها تاکنون ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده است ، بنابراین چگونه است که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده است برای خودروهای وارداتی ارز اختصاص می یابد؟

وی تصریح کرد : چنین  اقدامات غلطی موجب گردید که در سال جاری ، تیراژ تولید خودرو، کاهش و هزینه های خودروسازان افزایش یابد و قطعه سازان تعداد زیادی کارگر را به ناچار اخراج نمایند در یک چنین وضعیتی طرح سوالاتی از سوی نمایندگان مجلس در خصوص افزایش قیمت خودرو منصفانه نیست بلکه به نظر می رسد نمایندگان محترم باید قبل از ورود به این موضوع ، به بحث عدم تخصیص ارز مبادله ای به صنعت خودرو پرداخته واین مساله را مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت : اگر قرار است از صنعت خودرو تحقیق شود ابتدا باید به علتهای موجه کاهش تیراژ پرداخته شود مثلاً باید مشخص شود که دلایل عدم پرداخت  2 هزار میلیارد تسهیلات بانکی  که 9 ماه قبل توسط معاون اول رئیس جمهور در کارگروه حمایت از تولید تصویب گردید، تحقیق کند.

وی خاطر نشان کرد  :  باید دلایل عدم تخصیص  ارز به صنعت خودرو مشخص شود.نمایندگان  محترم باید مشخص کنند چرا اجازه داده می شود که سازمان حمایت در 10 ماه گذشته، قیمت خودرو را سرکوب کند و تصنعی قیمت ها پایین نگه دارد و خودروساز مجبور شود که هر خودرویی را با 5 میلیون تومان ضرر بفروشد؟ زیانی که پیش بینی می شود در پایان سال به 3557 میلیارد تومان برسد؟ چرا چنین ضرری به خودروسازان تحمیل می شود و هیچ کسی جوابگو نیست !

وی  در ادامه اظهار داشت : خودروسازان از تحقیق نمایندگان دلسوز و فهیم مجلس از صنعت خودرو استقبال می کنند منتهی لازم است نمایندگان محترم در خصوص چنین موارد و مشکلاتی که عنوان شد تحقیق کنند.

وی گفت : فاجعه ای که امروز اتفاق افتاده به دلیل سرکوب مالی خودروسازان در سالهای پیش توسط وزرای پیشین است که اجازه تشکیل کمیته خودرو و افزایش متعارف قیمتها را نمی دادند و خودروسازان و قطعه سازان مجبور بودند با حاشیه سود بسیار کم و به مرور با حاشیه سود صفر و به بعدها به حاشیه ضرر برسند بنابراین لازم است نمایندگان محترم این موارد را بررسی کنند و ببینند در این سالها چه بر سر خودروسازان آمده است قطعا بحران مالی صنعت خودرو یک روزه اتفاق نیفتاده ،بلکه نتیجه سرکوب مالی شرکتهای خودروساز در چند سال گذشته است.

وی افزود : به عنوان مثال در15 شهریور 86 آقای  رئیس جمهور به آقای منطقی دستور دادند که 3 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ایران خودرو را به بانک ها هر چه سریعتر بپردازید  باید از خود پرسید چه ایرادی دارد که خودروسازی که 11 هزار میلیارد تومان فروش دارد 3 هزار میلیارد تومان به بانک بدهی داشته باشد ؟چرا باید ایران خودرو را مجبور نمایند که این مبلغ را بپردازد؟ از کجا بیاورد بپردازد؟

وی تصریح کرد :  در 19/1/87 به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دستور داده می شود  که به 98 شرکت وام و تسهیلات ارائه نشود و خودروسازان ناگزیر به دریافت تسهیلات از بانکهای خصوصی با نرخ بهره بالا  تا حد 26 تا 30درصد می شوند از سویی سرکوب قیمت خودرو نیز صورت می گیرد طبعا خودروساز در باز پرداخت تسهیلات بانکها و پرداخت مطالبات قطعه سازان با مشکل مواجه شده واین مشکلات و مسائلی که امروز شاهدیم ، بوجود می آید.

وی گفت : بحران مالی خودروسازان به چند سال گذشته بر می گردد و به نظر می رسد نمایندگان محترم مجلس باید از این موارد تحقیق و تفحص کنند.

وی در پاسخ به طرح مسائلی در خصوص آزادسازی واردات خودرو به دلیل عدم استاندارد و نبود کیفیت خودروهای داخلی و متضرر شدن مصرف کنندگان ، گفت : اولا خودروهای داخلی از استاندارد یورو 2 برخوردارند و طرح مسائلی در خصوص عدم استاندارد خودروهای داخلی ، اصولا صحیح نیست ، منتهی شاید کسی بخواهد از خودرویی با استاندارد بالاتر استفاده کنند که این نیز ایرادی ندارد اما زمانی که با سرکوب  قیمتها به  خودروساز داخلی فشار وارد می شود طبعا پولی برای سرمایه گذاری برای خودروساز باقی نمی ماند که به دنبال ارتقاء تکنولوژی و تولید محصولات جدید و بروز رود. چرا باید به خودروساز تحکم شود که باید در مناطقی که زیر بنایهای لازم را ندارد به صرف ملاحظات سیاسی ،سایت های جدید راه اندازی و احداث شود؟

مشاور انجمن خودروسازان افزود : طبیعی است که با خروج دستوری سرمایه از شرکتهای خودروساز ، پولی برای سرمایه گذاری مجدد در صنعت خودرو باقی نمی ماند، هنگامی که خودروساز نمی تواند محصول خود را با قیمت منطقی و درستی بفروشد ، سودی کسب نمی کند  که از محل آن سرمایه گذاری مجدد نماید.

میرخانی گفت : قطعا اگر خودروسازان در این سالها سودی کسب می کردند ولی این سود را صرف سرمایه گذاری  مجدد نمی نمودند این ایراداتی که امروز به صنعت خودرو داخل مطرح می شود،صحیح بود.

وی اظهار داشت  : ارتقاء کیفیت خود به خود به محقق نمی شود ، ارتقاء کیفیت مستلزم خارج کردن خودرو قدیمی و عرضه محصولات جدید است و همه ما می دانیم که  تولید محصولات جدید نیازمند سرمایه گذاری چند صد قطعه ساز است آیا می توان با ماشین آلات قدیمی و فرسوده ای که شرکتهای قطعه ساز دارند قطعات و محصولی با دانش فنی و تکنولوژی جدید تولید کرد؟وقتی ارز و تسهیلات بانکی لازم در اختیار قطعه سازان قرار داده نمی شود ، آیا می توانند سرمایه گذاری نمایند و ماشین آلات جدید و به روز خریداری کنند؟

وی گفت : ارتقاء کیفیت قطعا نیازمند سرمایه گذاری مجدد است در حالی که سرمایه گذاری مجدد شرکتها به دلیل کمبود سرمایه در داخل و عدم ارائه تسهیلات بانکی در جند سال گذشته ،عملا غیر ممکن شده است.

داوود میرخانی رشتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : متاسفانه طرح مسائلی در خصوص حمایت دائم از صنعت خودرو در این سالها درست نیست ، تعرفه 90 درصدی اصلا برای صنعت خودرو ارزشی ندارد کما اینکه هم اکنون وزارت صنعت ، معدن و تجارت به یکباره تعرفه واردات را به 49 درصد کاهش داده است در حالی که در سال گذشته که مجلس تعرفه واردات خودرو را 20 درصد کاهش داد با ورود مقام معظم رهبری، مجلس مصوبه را برگرداند و تعرفه را 90 درصد نمود. چطور می شود که یکباره و  بدون اطلاع تعرفه واردات خودرو 50 درصد کاهش می یابد و کسی اعتراض نمی کند؟ آیا در سال تولید ملی به میزانی که برای واردات خودرو تخصیص منابع شده برای تولید داخل نیز به همان میزان تخصیص منابع صورت گرفته است؟

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12744
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه