چرا دولت ها از خودروسازي ها حمايت مي كنند؟

ميهن صنعت: اشتغال بالاي صنعت خودرو مهمترين مساله در بقاء اين بخش در كشورها محسوب مي شود اما نمي توان نقش موثر صنعت خودرو را در توليد ناخالص ملي و داخلي و همچنين ارز آوري آن را ناديده گرفت.


به گزارش پايگاه خبري تحليلي «ميهن صنعت»، در بين صنايع مختلف در يك نظام اقتصادي، صنعت خودرو علاوه بر جايگاه عالي در زمينه هاي مختلف صنعتي و همچنين ارتباط با صنايع مختلف، حمايت دولت ها را از آن خود ميكنند.

خودروسازي از جهات گوناگون از حساسيت بالائي هم در افكار عمومي و هم در بين دستگاه هاي مختلف دولتي برخوردار است و نگرش هاي مختلف جامعه بواسطه استفاده مبرم از اين كالا باعث شده كه حتي در خودروسازي هاي كاملاً خصوصي شده دولت ها نيز جهت رفاه حال شهروندان جامعه و همچنين توليدات ملي خود نسبت به جزئيات مختلف توليد يك خودرو ديدگاه هاي حمايتي و موثر داشته باشند.

در كنار اين، سردمداران و تصميم گيرندگان بزرگ يك كشور از فوايد و عوايد وجود صنعت خودروسازي در كشور خود اطلاع كافي دارند و مضرات از دست دادن آن و معضلات اقتصادي و اجتماعي كه پس از  تعطيلي اين بخش ها به چرخه اقتصادي يك كشور وارد مي كند را به خوبي درك كرده اند.

خودروسازي معمولاً بصورت مستقيم و غير مستقيم زمينه اشتغال بسيار زيادي را فراهم مي كند چه آنكه بنا بر آمار، صنعت خودروي آمريكا بيش از يك پنجم شاغلين اين كشور را در خود جاي داده است و اين آمار با احتساب نيروهاي اضافه شده به صنايع ديگر كه براي افزايش ميزان توليد واحدهاي صنعتي مانند فولاد و … بكار گرفته شده است مطمئناً ازديد هيچ سياست مدار آمريكائي پنهان نمانده است.

اين مساله در ايران نيز مصداق داشته بطوريكه بر اساس آمار دوسايت بزرگ خودروسازي ايران خودرو و سايپا به ترتيب مقام اول و دوم اشتغال در كشور را بخود اختصاص داده اند و بر اساس همين مزيت در سالهاي گذشته از حمايتهاي دولت برخوردار بودند.

كارشناسان معتقدند تعطيلي و از بين رفتن صنعت خودروسازي در يك كشور بواسطه بي كاري عده زيادي از شاغلين اين بخش تبعات اجتماعي خوبي را در برنخواهد داشت و اين يكي از مهمترين دلايل سرپا نگه داشتن و حمايت هاي ويژه دولتها از صنعت خودرو بوده و مطمئناً سياسيون برنامه هاي متفاوتي را براي بقا و امنيت شغلي كارگران اين صنعت پي ريزي مي كنند.

اشتغال بالاي صنعت خودرو مهمترين مساله در بقاء اين بخش در كشورها محسوب مي شود اما نمي توان نقش موثر صنعت خودرو را در توليد ناخالص ملي و داخلي و همچنين ارز آوري آن را ناديده گرفت.

خودروسازان با تكيه بر تكنولوژي هاي داخلي با ارزش افزوده بالاي خود باعث ايجاد شور و نشاط در سيستم اقتصادي هر نظام مي شوند و ارتقاء اين صنعت باعث بالا رفتن سطح اقتصادي در كشورها محسوب مي شود و بيشتر كشورها به همين دلايل به حمايت هاي خود از صنعت مادري چون خودروسازي ادامه مي دهند.

ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه بسياري از كشورهاي اروپائي تاكنون موفق به ايجاد بنگاه هاي توليد خودرو حتي به صورت مونتاژ در كشور خود نشده اند و حتي كشورهاي همسايه نظير تركيه آرزوي داشتن همچنين خطوطي را در كشور خود دارند.
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=6882
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه