میهن صنعت :

چرا قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد؟

میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با شرایط کنونی حاکم بر تولید خودرو قیمت این کالا پائین آمدنی نیست و تنها راه هدایت قیمت خودرو به نفع مصرف کننده رقابتی شدن فضای تولید است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سید محمد بیاتیان اظهار کرد: مشکلی که در بحث تولید خودرو و تحویل آن به مصرف کننده وجود دارد این است که صنایع خودرو‌سازی از نبود سرمایه در گردش رنج می‌برند و تا زمانی که این مشکل حل نشود قادر به تنظیم بازار نخواهند بود و شورای رقابت هر قیمتی اعلام کند بر نرخ بازار بی‌تأثیر است چرا که قطعه‌سازان به‌واسطه نداشتن سرمایه در گردش توان تولید قطعه ندارند.

وی گفت: دو سال گذشته رئیس جمهور به بانک‌ها توصیه کرد که منابع در اختیار صنایع خودرو‌سازی قرار ندهند و از آن زمان بانک‌ها هم سرمایه در اختیار خودروسازان قرار نمی‌دهند و اگر هم تسهیلاتی پرداخت کنند با سود بالای 20 درصد است که مطلوب نیست.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: با وضعیت موجود باید این چرخه معیوب اصلاح شده و صنایع خودروسازی از این حالت دولتی خصوصی و خصوصی دولتی خارج شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که صنایع خودروسازی ما به دولت وابسته است و مدیرانش توسط دولت منصوب می‌شوند این وضعیت تغییر نمی کند و بنابراین موضوع تولید و تحویل فوری خودرو با قیمت مصوب تا زمانی که چرخه معیوب موجود اصلاح نشود به سامان نمی‌رسد.

بیاتیان در خصوص تولید بنزین یورو 4 توسط شرکت کلی نفت و تولید خودرو با استاندارد یورو 4 نیز گفت: تولید خودروها با استاندارد یورو 4 نه‌تنها هنوز محقق نشده است بلکه برخی خودروهای تولیدی از کیفیت بسیار پائینی برخوردار هستند.

وی افزود: وزارت نفت و خودروسازان در باره تولید نشدن خودروهای یورو 4 مقصر هستند و هیچ‌کدام موفقیتی در انجام وظایف خود نداشتند.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: رئیس دولت، دستگاه‌های نظارتی، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست باید در این موضوع دخالت کنند تا نتیجه مورد انتظار به دست آید.

وی در باره سرانجام طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودورسازی افزود: تحقیق و تفحص از وظایف مجلس و یکی از ابزارهای نظارتی است؛ شاید در دیدگاه عوام هدف از تحقیق و تفحص مچ‌گیری باشد ولی در حقیقت هدف از این کار کمک به سازمان یا مجموعه‌ای است که مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد.

بیاتیان اضافه کرد: صنایع خودروسازی ما از چند مشکل رنج می‌برد که یکی از این مشکلات در حوزه مدیریتی است.

وی گفت: مشکلات سرمایه در گردش، عدم مدیریت نقدینگی در این شرکت‌ها و جهت‌گیری‌های غلط در صنایع خودروسازی از جمله مشکلات دیگری است که صنایع خودروسازی ما با آن دست‌به گریبان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از همه این ها مهمتر اینکه صنایع خودروسازی ما صنعت تنبلی است و به کپی‌برداری از روی خودروهای تولیدی سایر کشورها مشغول است.

وی ادامه داد: این صنعت تاکنون نتوانسته به سوی تولید یک خودرو 100 درصد ایرانی حرکت کند به این ترتیب که از یک خودرو کاملاً بومی ضعیف شروع کند و به مرور اشکالات را برطرف کرده و به استانداردهای جهانی برسد.

بیاتیان گفت: تحقیق و تفحص می‌خواهد مشکلات را پیدا کند و آنها را برای بهبود وضعیت در اختیار مدیران خودروسازی قرار دهد و همچنین گزارشی به خانه ملت و مردم ارائه کند.

وی افزود: در این زمینه سه کمیته تشکیل شده و بعد از تعطیلات کار اجرایی و عملی تحقیق و تفحص شروع می‌شود.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی درباره چشم‌اندار قیمت خودرو تاکید کرد: اگر قطعات در داخل تولید شود و دولت هم در بحث هدفمندسازی، سهم بخش تولید را پرداخت کند قیمت خودرو در همین سطح باقی می ماند و بالاتر نمی رود.

وی گفت: قیمت خودرو پائین آمدنی نیست چون قیمت تمام شده به علاوه هزینه‌ها و سود منطقی خودروساز قیمت نهایی را مشخص می‌کند.

بیاتیان گفت: یکی از مشکلات برای تعیین قیمت نهایی خودرو این است که قیمت بسیاری از خودروها وابسته به قیمت ارز یا مواد اولیه و قطعاتی است که از خارج وارد می‌شود در حالی که این قطعات قابل تولید در داخل است و تولید آنها با حمایت دولت محقق می‌شود. 

وی اضافه کرد: باید یارانه بخش تولید پرداخت شود تا واحدهای تولیدی بتوانند بر روی پای خود بایستند.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در سنندج، گفت: اگر بخواهیم آینده قیمت خودرو به نفع مصرف کننده شود باید فضای تولید را رقابتی کنیم چون بازار کنونی خودرو کشور در انحصار دو شرکت دولتی است که هر چه به‌خواهند تولید کرده و پیشاپیش به مردم فروخته و به آنها تحویل می‌دهند که این اصل مذمومی بوده و در هیچ جای دنیا معمول نیست.

وی افزود: باید اجازه داد مردم در یک فضای رقابتی بتوانند حق انتخاب داشته و بهترین محصول را تحویل بگیرند و تنها در این صورت است که هم کیفیت بالا خواهد رفته و هم قیمت پائین خواهد آمد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=19759
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه