«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

چرا قیمت دلار برای مردم ایران انقدر مهم است؟

دلار واژه ای است که در همه جا شنیده می شود و تاثیر چشم گیری بر زندگی روزمره دارد اما چرا قیمت دلار برای مردم انقدر مهم است و این که چرا برخی از کشورها به دنبال جایگزینی برای آن هستند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دلار واژه ای است که در همه جا شنیده می شود و تاثیر چشم گیری بر زندگی روزمره دارد اما چرا قیمت دلار برای مردم  انقدر مهم است و این که چرا برخی از کشورها به دنبال جایگزینی برای آن هستند؟

دلار در سال 1785 میلادی به عنوان پول رایج آمریکا انتخاب شد که پیش ازاین، آمریکا از واحد پول سابق انگلیس (لیره) استفاده می کرد. در حال حاضر، دلار پول رایج 33 کشور در جهان است.

لازم به ذکر است که واژه دلار در واقع از نام سکه های اسپانیایی که برای معاملات در آمریکا کاربرد داشته، گرفته شده است.

دلار هم اکنون به عنوان قوی ترین ارز جهانی شناخته می شود که در واقع این اهمیت خود را مدیون توافق نامه برتون وودز در سال 1944 است.

دولت ها پیش از این طبق استاندارد طلا عمل می کردند که پس از آن تصمیم گرفتند، واحد پولشان را به واسطه ارزش آن به بالاتر از استاندارد طلا برسانند و چون در آن زمان آمریکا بزرگترین ذخایر طلا را داشت، این امکان برای کشورها به وجود آمد تا براساس قیمت دلار مبادله کنند.

عوامل زیادی منجر به قدرت دلار شده که از جمله می توان از تمایل دولت ها به نگاه داشتن آن در ذخایر ارز خارجی و یا اینکه اکثر بدهی های جهانی به دلار است، نام برد.

چرا برخی از کشورها به دنبال جایگزینی برای دلار هستند؟

کشورهای روسیه و چین در سال 2009 از صندوق بین الملل خواستند تا یک ارز را برای جایگزینی دلار توسعه دهد.

این دو دولت در سال 2014 توافق سوآپ ارزی یوآن ـ روبل را آغاز کردند و توانسته‌اند تا حدودی وابستگی خود به دلار و یورو را کاهش دهند.

روسای جمهور روسیه و چین در سال گذشته به منظور گفتگو در خصوص توسعه پول ملی خود و کاهش وابستگی به دلار با یکدیگر دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین پیش از این اعلام کرد: مسکو و پکن قصد دارند در مبادلات تجاری خود بیشتر از پول ملی خود و نه دلار استفاده کنند.

شورای جهانی طلا در روز گذشته از شدت گرفتن روند خرید طلا برای کاهش وابستگی به دلار خبر داد. بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که این کشور در ماه مارس ۱۸.۷ تن طلا به ذخایر خود افزوده است، به گونه‌ای که حجم ذخایر طلای این کشور اکنون به ۲۱۷۰ تن رسیده است

با تشدید تحریم ها علیه ایران توسط آمریکا، در سال گذشته موضوع حذف دلار در مبادلات تجاری جدی تر شد.

حذف دلار به معنای کاهش عوامل بی ثبات کننده جهانی خواهد بود وبرای پکن، مسکو و تهران تبدیل به اولویتی استراتژیک شده است.

با توجه به اینکه آمریکا طی روزهای گذشته از عدم معافیت خریداران نفت ایران خبر داد، بسیاری از کشورهای خریدار نفت به دنبال یافتن راهی برای کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

 روسیه و چین در  تلاش هستند تا با استخراج و ذخیره سازی طلای بیشتر، سیستمی در برابر سیستم دلار ایالات متحده به پا کنند اما آنچه که برای مردم ایران بیشتر اهمیت دارد، تاثیر نرخ دلار بر قیمت مایحتاج روزانه است.

چرا نرخ دلار برای مردم مهم است؟

 تحریم های آمریکا و در نتیجه افزایش نرخ ارز در سال گذشته اکثر ملزومات زندگی را گران کرده است و صنایع مختلفی نظیر خودرو و لوازم خانگی را تحت فشار قرار داده است.

به گفته برخی از کارشناسان، افزایش نرخ ارز در کنار سیاست های نادرست برخی از مقامات منجر به روند صعودی قیمت ها شده است.

محمد علی احسانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران در این خصوص عنوان کرد:"  تحریم 20 درصد بر تورم و افزایش قیمت کالاها تاثیرگذار بوده است و 80 درصد تورم به تصمیمات غلط مدیران ارشد کشور بستگی دارد.

حسن روحانی، رییس جمهور در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در اردیبهشت ماه سال گذشته اذعان کرد که برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در مورد ارز کشور اتخاذ کردیم و تمام نیازمندی‌های کشور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده و تمام کالا‌های اساسی به همان قیمت قبل باقی خواهد ماند.

این وعده رییس جمهور محقق نشد و به عقیده کارشناسان علت آن، عدم نظارت صحیح و همچنین سوءمدیریت مدیران اقتصادی است.

دولت تلاش می کند که با ارائه بسته های حمایتی و یا سهمیه بندی از اقشار کم درآمد جامعه حمایت کنند اما منتقدان این سیاست ها را بی فایده می دانند و دولت را به ایجاد زیرساخت و سیاست‌های دائمی برای مقابله با افزایش قیمت‌ها دعوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار میهن صنعت، بیش از تمام آنچه که گفته شد، متاسفانه بازارهای غیرمولد طی سال های گذشته در ایران رونق یافته است، بازارهایی که رونق آن باعث ایجاد تورم، رکود و هزار مشکله دیگر در بخش اقتصاد کشور شده و اشتغال را نیز تا اندازه بسیار زیادی به خطر انداخته است. نوسانات ارزی باعث می شود تا برخی از مردم به سمت بازار ارز حجوم آورند تا از سود این بازار غیرمولد بهره ببرند. از طرفی وابستگی بخش تولید به دلار نیز باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات از نوسانات قیمتی بی بهره نماند و در نتیجه مردم همچنان درگیر قیمت دلار در کشور شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=176026
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه