«میهن صنعت» بررسی کرد؛

چرا هنوز خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده اند ؟

اولین محموله های خودرو به کشور وارد شده اما هنوز خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  در حالی که اولین محموله های خودرو به کشور وارد شده و برخی شرکت های وارداتی ناشناخته تبلیغات خود را از مدت ها قبل آغاز کرده اند، همچنان زمان ورود و عرضه آنها به بازار مشخص نیست چرا که هنوز خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده اند.

فعالان بازار و علاقه مندان به خودروهای وارداتی از آذر ماه چشم انتظار اولین عرضه خودرو در بورس کالا بودند، حالا مشخص شده است که همچنان زمان ورود اولین محموله به بازار مشخص نیست. چرا که به گفته مدیر کل گمرک ایران هنوز خودروهای وارداتی ثبت سفارش نشده اند.

در همین زمینه علی وکیلی؛ مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در خصوص ورود اولین محموله خودروهای وارداتی گفته است: این خودروها وارد کشور شده‌اند اما ترخیص آن‌ها مستلزم این است که ثبت سفارش دریافت شود. پس از آن باید به گمرک اظهار و سپس ترخیص شوند.

همچنین مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه و غرب هرمزگان به ایسنا اعلام کرده که نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه پهلو گرفته و کار ترخیص این خودروها آغاز شده است.

به گفته وی، این محموله خودرو شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که پس از تخلیه در محوطه بندرلنگه در اسرع وقت جهت ترانزیت به گمرک شهریار تهران بارگیری می‌شود.

این در حالی است که طبق وعده های وزارت صمت می بایست این خودروها بر تابلو بورس قرار می گرفتند و کار خرید و فروش آنها آغاز می شد.اما به نظر می رسد که همانند بسیاری دیگر از برنامه و دستورالعمل ها، واردات خودرو نیز بدون در نظر گرفتن شرایط و ضوابط انجام شده است.

یعنی وزارت صمت تنها آئین نامه را تدوین کرده است و بدون آنکه بداند چه مراحل و شرایطی را باید پشت سر بگذارند، اقدام به زمان بندی کرده است.در همین شرایط بازار خودرو و بورس کالا نیز با افزایش قیمت ها بر جذابیت ها و نگرانی ها افزوده اند.

از یک سو بالا رفتن نرخ ارز بهانه است و از سوی دیگر افزایش تقاضا در میان است. در این شرایط این قیمت خودرو است که  در حال سبقت گرفتن از مردم و مسئولین است. با این حال هنوز تحرک خاصی برای مهار و کنترل آن دیده نمی شود.

این در حالی است که انتظار برای واردات یکی از دلایل اصلی رکود در بازار خودرو محسوب می شود. یعنی درست از شهریور ماه که نهایی شدن آئین نامه ابلاغ شد، بازار کم رونق به رکود کامل فرو رفت.البته این رکود بیشتر در خرید و فروش بود. چرا که در غیاب مشتریان و شور و حرارت خرید و فروش، قیمت ها بدون توجه به شرایط روند صعودی در پیش گرفته اند.

یعنی به مجرد یک نوسان و تکان اندک دلار، بازار نیز به تکاپو می افتد و قیمت ها بالا می روند.در واقع بر خلاف تصور فعالان بازار به هیچ وجه نه تنها در پی فراهم کردن شرایطی برای جذب مشتریان نیستند بلکه با توجه به جو انتظاری موجود منتظر ورود اولین محموله های وارداتی نشسته اند.

البته برای این انتظار دلیل قانع کننده ای دارند، وقتی خودروهای سال 2017 – 2018 با قیمت های میلیاردی خرید و فروش می شود، وقتی خودروهای تولید داخل و مونتاژی خود را بالای میلیارد تومان می بینند، طبیعی است که بازار هم صبر کند و منتظر روزهای پیش رو بماند.

هر چه قیمت ها افزایشی باشند، به نفع بازار است و آنها می توانند با خیالی راحت تر محصولات موجود را به فروش برسانند.چرا که در حال حاضر بورس کالا و بازار در حال مشروعیت بخشی به یکدیگر هستند.

در این میان اما نباید از تاثیر وزارت صمت در این شرایط غافل شد. در واقع اولین بذر این رکود و توقف توسط وزارت صمت عرضه شد.  دستورالعمل های فروش و هم اعلام واردات خودرو موجب این وضعیت شده اند.

به بیان ساده تقاضایی که حاضر است برای خودروهای 5 سال گذشته دو یا سه میلیارد بپردازد،ب رای خودروهای به روز نیز می تواند مبالغ بالاتر بپردازد.در عین حال با توجه به فاصله زیاد عرضه و تقاضا و حجم انبوه تقاضای انباشته خواسته یا ناخواسته بازهم قیمت روندی افزایشی خواهند داشت.

در این میان از یک سو خودروهای موجود در بازار به صاحبان خود سود خوبی خواهند رساند و از سوی دیگر خودروهای وارداتی سود سرشاری نصیب دولت خواهد کرد.پس هر چه خودروها دیرتر وارد شوند، باز هم قیمت ها روندی صعودی خواهند داشت و هر دو طرف ماجرا با اسم های متفاوت به سودهای آنچنانی خواهند رسید.

پس این قضیه از این زاویه نیز قابل رصد و تحلیل است. یعنی هر چه زمان ورود طولانی تر شود، انتظار قیمت ها را بالا می برد و این یعنی سودی که دولت از محل واردات نصیب خود خواهد کرد. ماترک این سود نیز به بازار خواهد رسید و مردم متحیر منتظر روزهایی خواهند ماند که شاید یک روز بتوانند یک خودرو با قیمت معقول خریداری کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=256198
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه