چرا ۲۰۶ کمیاب و سپس نایاب شد؟!

ميهن صنعت: مسئولان کمیته قیمت‌گذاری به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نداده‌اند اما بر روی احتمال موافقت با افزایش قیمت خودرو در آینده هم خط بطلان نکشیده‌اند. یعنی احتمال دارد که در آینده‌ای حتی نزدیک مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده شود.


به گزارش «ميهن صنعت»، در هفته‌ای که گذشت عمده خبرهای حوزه خودرو در مدار افزایش قیمت دور می‌ِزد.
تقریبا روزی نبود و نیست که حرف و سخنی از افزایش قیمت خودرو و مخالفت و موافقت عده‌ای با این امر شنیده نشود. در عین حال اما افزایش قیمت و تلاطمات قیمتی تنها خبرهای حوزه خودرو نیستند، بلکه گاهی هم خبرهای کم‌یاب شدن و نایاب شدن یک یا چند خودرو شنیده می‌شود.
همین خبرها بار دیگر به موج رفت‌وبرگشتی افزایش قیمت خودرو می‌افزاید و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. البته در این میان برخی خودروها مثل تندر ۹۰ خوش‌شانس‌تر هستند و پس از افزایش قیمت باز در سرازیری کاهش قرار می‌گیرند.
در هفته‌ای که گذشت پژو ۲۰۶ بیشتر از پیش بدشانسی آورد. زیرا هم خبرهایی از افزایش قیمت تیپ ۲ پژو ۲۰۶ شنیده شد و هم زمزمه نایاب شدن این خودرو پرطرف‌دار بسیاری را دل نگران کرد.
بر اساس گفته فعالان بازار هفته گذشته پژو ۲۰۶ برای چندمین بار ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و به قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
همچنین ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ که صندوق‌دار V۲۰ است در حال حاضر در بازار به قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ مدل V۸ هم از قیمتی معادل ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برخوردار است و مدل V۹ نیز که خودرویی دنده اتومات به شمار می‌رود، در حال حاضر ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌‌رسد.
به گزارش پرشين خودرو، در این میان و در لابه‌لای مدل‌های مختلف ۲۰۶ اما خبری از ۲۰۶ تیپ ۶ نیست. این تیپ ۲۰۶ به گفته فعالان کم‌یاب و حتی نایاب شده است و همین موضوع به قیمت ۲۰۶ تیپ ۶ را به ۳۴ میلیون تومان رسانده‌است. حقیقتا اما دلایل کم‌یاب یا نایاب شدن ۲۰۶ چیست؟
شاید نتوان به این سوال پاسخی دقیق داد زیرا شرکت ایران خودرو همچنان کمیاب بودن و کاهش شدید عرضه ۲۰۶ را تکذیب می‌کند. به هر حال اما چند دلیل عمده برای نایاب شدن ۲۰۶، آن هم تیپ ۶ عنوان می‌شود که از دیگر دلایل حائز توجه‌تر است!
چرا ۲۰۶ کمیاب و سپس نایاب شد؟!
زمزمه کمیاب شدن و احتمال افزایش قیمت ۲۰۶ از زمانی آغاز شد که پژو فرانسه تحت شرایط خاصی مجبور به خروج از ایران شد.
به نوشته اقتصاد ایران آنلاین، آنطور که عنوان می‌شود تامین برخی قطعات خاص ۲۰۶ و ۲۰۷ بر عهده پژوی فرانسه بود و با خروج این شرکت خودروسازی تامین این قطعات با دست‌انداز روبه‌رو شد.
پس از این پژو ۲۰۶ برای چندین بار ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و به قیمت ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ که صندوق‌دار V۲۰ است در حال حاضر در بازار به قیمت ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد
موضوع گفته شد که چینی‌ها و هندی‌ها خلا به وجود آمده را پر خواهند کرد. با این وجود اما این امیدواری‌ها همچنان به تحقق کامل نرسیده‌است.
در مقابل اما پس از این جریان برخی مسئولین و دست‌اندرکاران بازار خودرو عنوان کردند که قطعه‌سازان داخلی می‌توانند دست به تولید قطعات مورد نیاز ۲۰۶ بزنند. غافل از اینکه قطعه‌سازان و تولیدکنندگان قطعات خودرو این روزها به شدت با مسائل و مشکلات ناشی از نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی تولیدی روبه‌رو هستند. جمیع این موارد به جایی رسید که هزینه تولید ۲۰۶ با افزایش مواجه شد.
شرکت‌های خودروسازی با وجود رفت‌وآمدهای بسیاری به کمیته قیمت‌گذاری ولی هنوز اجازه افزایش قیمت خودروهای خود را دریافت نکرده‌اند. در این میان باید به یک نکته توجه کرد. آن هم اینکه مسئولان کمیته قیمت‌گذاری به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نداده‌اند اما بر روی احتمال موافقت با افزایش قیمت خودرو در آینده هم خط بطلان نکشیده‌اند. یعنی احتمال دارد که در آینده‌ای حتی نزدیک مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داده شود.
این احتمال شائبه‌ای به وجود آورده مبنی بر اینکه خودروسازان برای جلوگیری از ضرر و زیان از تولید خودروهای پرهزینه خود کناره گرفته‌اند تا مشکلات آنها با مجوز افزایش قیمت مجاز حل شود!
این احتمالات موجود درخصوص نایاب شدن ۲۰۶ در بازار گرچه تایید قطعی نگرفته‌اند اما نمی‌توان دلایل محتمل دیگری برای آن ذکر کرد. مگر اینکه خودروسازان تصمیم به شفاف‌سازی بگیرند و خود دلایل کاهش تولید برخی خودروها از جمله ۲۰۶ را افشا کنند!

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4161
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه