«میهن صنعت» بررسی کرد:

چر از شاهین سایپا استقبال می شود؟

شاهین سایپا این روزها به یکی از خودروهای پر طرفدار بازار بدل شده است .خودرویی که به دلیل برخورداری از کیفیت در کنار قیمت مناسب، با استقبال مصرف کنندگان واقعی همراه شده است، اما پرسش این است که چرا از شاهین سایپا استقبال می شود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  شاهین سایپا این روزها به یکی از خودروهای پر طرفدار بازار بدل شده است .خودرویی که به دلیل برخورداری از کیفیت در کنار قیمت مناسب، با استقبال مصرف کنندگان واقعی همراه شده است، اما پرسش این است که چرا از شاهین سایپا استقبال می شود؟

طی مدت زمانی که شاهین به بازار عرضه شده است، توانسته خود را به عنوان یک بازیگر تاثیر گذار مطرح کند.تاثیر گذاری شاهین در این کلاس، در حالی صورت می گیرد که به دلیل حضور رقبای پر نفس، ماندگاری و رقابت بسیار سخت و نفس گیر است .

با این حال شاهین با توجه به بهبود مستمر و پایش مدام توانسته است، این روزها  انتخاب اول بسیاری از علاقمندان به سدان های داخلی باشد.البته در روزهایی ابتدایی که این خودرو عرضه شده بود، با مشکلاتی همراه بود، اما نکته قابل توجه پذیرش ایرادات این سدان و عدم مقاومت در برابر نظر منتقدان بود.

شاهین سایپا

هر چند در آن زمان، بازار به دلیل شرایط موجود از هر خودرویی مقاومت می کرد، اما گویا سایپا با شاهین و خودروهای جدید خود سودا و رویای دیگر در سر داشته و دارد. هر چند شاهین در زمان عرضه اولیه با برخی ایرادات همراه بود. ولی در این خصوص باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

شاهین خودرویی است که در دوران و شرایط سخت تحریم طراحی و تولید شد. بنابراین می توان این محصول نارنجی پوشان جاده مخصوص را یکی از سفیران توانمندی کشور در دور زدن تحریم ها دانست.در واقع شاهین زمانی متولد شد که تحریم های یکجابنه علیه صنعت خودروسازی کشور از یک سو باعث رفتن شرکا شده بود و از سوی دیگر قطع ارتباط مستقیم برای تهیه مواد اولیه و قطعاتی که تولید داخل نداشتند، کار را به شدت برای تولید کنندگان سخت کرده بود.

در این شرایط یعنی زمانی که تولید کنندگان به منظور افزایش عرضه و به تعادل کشاندن بازار به شدت تحت فشار مضاعف قرار داشتند، سایپا اقدام به طراحی و تولید این محصول کرد.بنابراین از یک منظر وجود برخی نقایص در این خودرو را می توان طبیعی دانست، ولی سایپا به شدت و باسرعت پس از بررسی و انجام کارهای کارشناسی و فنی ایرادهای اولیه را برطرف کرد.

یعنی سایپا نشان داد که با شاهین گوش خود را به انتقادات باز کرده و اصراری بر بی عیب بودن خود ندارد.به همین علت بود که حتی برای برطرف کردن نقص خودروهایی که در عرضه اولیه تحویل داده بود نیز فراخوان داد.

اما در کنار اینکه شاهین سایپا را می توان سفیر دور زدن تحریم ها و آغاز حرکت جدید سایپا به سوی تولیدمحصولات به روز با میزان داخلی سازی بالا دانست، آن را می توان یکی از دستاوردهای متخصصین و توانمندی داخلی دانست.

در همین حال یکی دیگر از برگ های برنده شاهین، قیمت مناسب آن است.هر چند برخی منتقدان در هر حالتی معتقد هستند که قیمت خودروهای داخلی بالا است، اما شاهین با قیمت گذاری مناسبی که داشته، مانع از ورود رانت خواران و دلالان شده است.

شاهین سایپا

به بیان ساده تفاوت قیمت این خودرو در کارخانه و بازار کمتر از 60 میلیون تومان است. در مقایسه با خودروهایی که در بازار بین 2 تا چند برابر کارخانه قیمت دارند، عدد چندان بالایی به شمار نمی آیند.همین علت موجب شده است که مصرف کننده شاهین، مصرف کننده واقعی باشد.

یعنی تقاضای این خودرو در بازاری که سرشار از تقاضاهای کاذب است مصرفی و واقعی بوده  و این واقعی بودن در کنار اینکه شاهین را از هیجان زدگی و سوداگری دور کرده است، متولیان صنعت خودرو را وادار کرد که نامش را از لیست قرعه کشی حذف کنند.

این خودرو اولین محصول سایپا بود که از قرعه کشی خارج شد و هم اکنون به راحتی در کارخانه قابل خرید است.در همین حال سایپا به گونه ای برنامه ریزی کرده است که با فروش فوری، این خودرو را  به سرعت تحویل مشتری بدهد.این عمل باعث افزایش رضایت و خشنودی مشتری خواهد شد.

به بیان ساده، مصرف کننده شاهین می داند که با چه خودرویی سروکار دارد.خودرویی که می تواند حس خوبی به مالکش انتقال بدهد.چرا که احساس اجبار و زیان و خسارت مالی وجود ندارد. یعنی از یک سو خودروهای هم کلاس این محصول سایپا در بازار زیاد است.بنابراین افرادی که شاهین را انتخاب می کنند، می دانند که چه محصولی را خریداری می کنند.

یعنی این محصول جزء آن دسته از خودروهایی نیست که به بهانه کسب سود و یا حفظ سرمایه خریداری شود.به بیان دیگر بازار خودروی شاهین را به رغم استقبالی که از این محصول شده است،یک بازار آرام و بی حاشیه دانست.بازاری که خودروساز و مشتری با یگدیگر ارتباط مستقیم دارند و دیگرخبری از واسطه و دلالال نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=254940
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه