«میهن صنعت» گزارش می دهد:

چطوری صنعت هوایی؟!/ تاخیر نیمی از پرواز های مهرآباد به علت فرسودگی ناوگان هوایی

یکی از بزرگترین بهانه هایی که شرکت های هواپیمایی در جواب چرایی تاخیر های پی در پرواز های خود می آورند بروز نقص فنی در پرواز است و این موضوع هم متاثر فرسودگی ناوگان هوایی کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، با اندکی ضرب و تقسیم متوجه می شویم که روزانه بیش از ۴۰۰ پرواز درمسیرهای داخلی ازطریق فرودگاه مهرآباد انجام می شود که برآورد شده، نیمی از این پروازها با تاخیر همراه بوده است.

البته این امر کاملا مشخص است. وقتی که 124 فروند از 298 فروند هواپیمای موجود در شبکه هوایی کشور در آشیانه ها به سر می برند. طی دهه های اخیر وضعیت حمل و نقل هوایی کشور در مسیر نچندان جالبی قدم برداشته به طوریکه دیگر میانگین عمر هواپیماهای مسافری کشور به عدد ۲۴ سال رسیده و هم اکنون متولدین دهه های ۷۳ تا ۷۵ با هواپیما هایی مسافرت میکنند که پدرانشان با آن به مسافرت می رفتند.

برجام پنجره ی امید بخش زیادی از کارشناسان صنعت هوایی کشور برای نوسازی ناوگان بود. صندوق توسعه ملی دل گرمی برای انجام مذاکرات با شرکت های سازنده هواپیما است. لذا افراد ذیربط در سازمان هواپیمایی کشوری با شرکت ها وارد مذاکره شدند. ایران ایر قرداد ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰  را با شرکت‌های سازنده مذکور امضا کرد.

ارزش این قراردادها حدود ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. با توجه به اینکه فخریه کاشان اظهار کرد که ایران ایر نهایت استفاده را از برجام کرده، سهم این شرکت از این سفارش ویژه جمعا ۱۱ فروند بود. ظاهرا ایران ایر به این تعداد بسنده کرده، یا شاید هم در قرارداد لحاظ شده بوده تا به صلاح دید سازنده هواپیما به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.

به این علت که ارزش قرارداد شرکت بوئینگ به تنهایی ۱۶ میلیارد و 600 میلیون دلار بوده، اما صلاحی به تحویل هواپیما به ایران نداشته است و پس از  خروج کد خدای زرد قناری از برجام، بوئینگ هم بازار ایران را بدون پرداخت هیچگونه ضرر و تعهدی ترک کرد. البته شاید بنده خدا تعهدی هم نداشته است؛ به این سبب که شرکت های خارجی در کمال آسودگی وارد بازار کشور می شوند و با کوچکترین عواملی یا عللی دیگر نظیر خر‌وج آمریکا از برجام همتایان خارجی بدون پرداخت هر گونه غرامتی ایران ترک می کنند. شاید هم خدا رو شکر دولتمردان احساس نیازی به مطالبه این حق و حقوق ها در کشور نمی بینند.

با توجه به شرایط کنونی، کشور نیازمند به نوسازی ناوگان هوایی بوده به طوریکه صنعت هوانوردی ایران نیازمند۵۵۰ فروند هواپیمای مسافری است.

بودجه مورد نیاز برای خرید ۵۰۰  هواپیمای جدید برای ایران چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار است.

به همین سبب براساس نظر کارشناسان کشور، نوسازی ناوگان هوایی کشور ازطریق اجاره به شرط تملیک هواپیما و یا خرید هواپیما های کارکرده باشد به این اقدامی برای‌کشور مقرون به صرفه خواهد بود.

البته این وسط بد هم نیست دوستان راه و شهرسازی توضیحی در مورد قرار داد بوئینگ بدهند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=154194
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه