میهن صنعت :

چهارمین هفته متوالی رشد قیمت‌ها و شاخص بورس

رشد شاخص بورس و قیمت سهام اکثر شرکت‌‌های بزرگ برای چهارمین هفته متوالی تکرار شد اما بازهم اکثر سهامداران حقیقی غایب بودند.


 

 

به گزارش میهن صنعت به نقل از فارس، رشد قیمت سهام شرکت‌های ارزنده بزرگ و شاخص بورس که از 21 مرداد شروع شده بود،در هفته منتهی به 21 شهریور هم تکرار شد تا چهاردهمین هفته متوالی سیر صعودی متغیر‌های اصلی معاملات تکرار شود.

*تب دلار و چهارمین هفته متوالی رشد شاخص

براساس این گزارش،بورس اوراق بهادار که هفته گذشته 4 روز کاری را پشت‌سر گذاشت، تحت تاثیر جهش بی‌سابقه قیمت دلار و مسائلی چون معامله 33.5 درصد سهام پارسیان توسط گروه ایران خودرو قرار گرفت و فعالان و کارگزاران تمام حواس خود را متوجه نوسان و آخرین قیمت ارز کرده بودند تا در مورد شرکت‌های بورسی و فرابورسی تصمیم‌گیری کنند.

این بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ابتدا با حاکم شدن جو روانی منفی در روز یکشنبه همراه بود، چرا که شوک قیمت 2600 تومانی هر دلار زمینه‌ساز کاهش قیمت سهام همه شرکت‌های بزرگ بورس شد.

اما در شرایطی تب و تاب بازار ارز و طلا همه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها را متاثر کرده که به دلیل سیرصعودی شاخص و قیمت‌ها در17 روز کاری قبل از روز یکشنبه،انتظار به تداوم سیرنزولی اما آرام شاخص به دلیل لزوم اصلاح قیمت‌ها طی دوره کوتاه مدت استراحت بود،اما با جهش بی‌سابقه دلار یک روز پس از شوک وارده، بار دیگر شرکت‌های صادر کننده محصولات مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. چون این گروه از شرکت‌ها که حدود 70 درصد ارزش روز بازار سهام را شامل می‌شوند، می توانند در‌آینده از محل تفاوت نرخ ارز مرجع و آزاد و صادرات محصولات پیش‌بینی سود هر سهم افزایش دهند.

به همین علت بود که یک روز پس از ثبت کاهش 222 واحدی،شاخص بورس در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 165 و 154 واحد رشد کرد و در 111 قدمی کانال 26 هزار واحدی قرار گرفت. با این رویداد علاوه بر اینکه چهارمین هفته مثبت شاخص طی شد،‌ میانگین بازدهی سرمایه گذاری در بورس که به 7 درصد منفی هم رسیده بود، آماده صفر شدن و شاید هم بازدهی مثبت در هفته جاری شد.

شاخص بورس تا هفته گذشته و در مجموع و طی 6 ماه اخیر فقط 16 واحد معادل یک دهم درصد منفی است و اگر روز شنبه 17 واحد به ارقام آن اضافه شود میانگین بازدهی 6 ماهه بورس صفر درصد خواهد شد.

*افزایش همه متغیرهای اصلی معاملات

در این شرایط بود که همه متغیرهای اصلی معاملات یعنی ارزش، حجم و تعداد خریداران با رشد 29، 16 و 17 درصدی مواجه شدند. طی 4 روز کاری هفته پیش، بالغ بر یک میلیارد و 230 سهم به ارزش 356 میلیارد تومان داد و ستد شد .

از این حجم 964 میلیون سهم به ارزش 278 میلیارد تومان به صورت خرد و بلوک و باقی در قالب معاملات عمده بود. این تعداد سهام و حجم معاملات توسط 24 هزار و 963 سهامدار عمدتا" حقوقی جابجا شده است .

*ادامه غیبت سهامداران حقیقی

این آمار هرچند مناسب و خوشایند همه دست‌اندرکاران بازار سرمایه‌ است،اما متأسفانه همچنان خبری از سهامداران حقیقی و مشارکت آنان در داد و ستد سهام آن هم به رغم رشد قیمت ها نیست.

چرا که انتظار حداقلی این است که از حدود 6 میلیون سهامداری که مسئولان اعلام کرده‌اند حداقل 50 تا 70 هزار سهامدار به مانند هفته‌های رونق بورس در امر خرید و فروش سهام حضور داشته باشند اما به مانند یک ماه گذشته تعداد خریداران هفتگی به 27 هزار هم نرسید.

این در حالی است که عواملی مانند عدم اعتماد به تداوم رشد قیمت‌ها ، زیان‌های وارده چند میلیون تا چند میلیارد تومانی،کوچ سرمایه‌ها به بازارهای ارز و طلا، توقف برخی نمادها و غیره در غیبت محسوس سهامداران در عرصه خرید و فروش سهام نقش مهمی دارند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3199
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه