خودروسازان یا شورای رقابت؛

چه کسی خلف وعده کرده است؟

میهن صنعت : شش ماه است قیمت گذاری خودرو از نهادی به نهاد دیگر دست بدست می شود و در این مدت قیمت خودرو در بازار به دلیل كاهش عمدی تولید همچنان سیر صعودی خود را حفظ كرده است. مسئولین اما هنوز به دنبال مرجع قیمت گذاری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وزیر صنعت روز گذشته برای دومین بار به طور رسمی از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرد.
كارشناسان از قوت گرفتن احتمال كنار گذاشتن شورای رقابت از مسئله قیمت گذاری خودرو و تحویل دوباره این وظیفه به سازمان حمایت خبر می دهند.

این در حالی است كه دبیر انجمن خودروسازان از مسئولان خواسته است كه به قیمت‌گذاری مراجع مختلف در حوزه خودرو پایان داده قیمت‌ها را آزاد کنند.

انتقاد از شورای رقابت در حالی افزایش یافته است كه جمشید پژویان رئیس این شورا معتقد است كه وی در شورای رقابت خیلی تنها است و مشكل اصلی شورا را با خودروسازان، «انحصار» بازار می داند.

او می گوید كه الان فقط دو خودروساز در کشور بیش از ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند و اگر با نرخ فعلی ارز، تعرفه گمرکی را برداریم، بعید است خودروسازان بتوانند دوام بیاورند.

پیش از شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو در دست خودروسازان و قبل از آن در دست سازمان حمایت قرار داشت. رئیس جمهور در یك برنامه تلوزیونی با انتقاد از عملكرد خودرو سازان و وزارت صنعت وظیفه قیمت گذاری را به شورای رقابت واگذار كرد. اما حالا وزیر صنعت از شكست پروژه شورای رقابت به دلیل طولانی شدن آن خبر می دهد.

به عقیده كارشناسان اما عمده دلیل نوسان بازار خودرو خلف وعده خودروسازان با شورای رقابت در خصوص افزایش تولید است.

بنا بر گزارش دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید خودرو ۵۵.۸ ‌درصد کاهش داشته است و در سه ماه نخست سال‌جاری تنها ۱۲۲‌هزار دستگاه خودرو تولید شده است. اما این كاهش عمدی با هیچ واكنشی از سوی شورای رقابت مواجه نشده است.

حسن زمانی‌افشار رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور با بی تاثیر دانستن تحریم های جدید بر قیمت خودرو معتقد است كه قیمت این محصولات با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین می‌شود و هرچه میزان عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد به همان نسبت نیز قیمت خودروهای داخلی تثبیت شده یا کاهش خواهد یافت.

به گزارش فرارو، با این حال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از عدم توجه به درخواست افزایش مجدد قیمت می گوید: براساس توافقات انجام شده با شورای رقابت مقرر بود خودروسازان فروش خودروهای پرتیراژ خود را با قیمت توافقی آغاز کنند و پس از تورم سه‌ماهه اول سال در قیمت‌ها تجدید نظر لازم انجام گیرد اما هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن این توافق نیست.

در خواست خودروسازان در میانه كشمكش سازمان حمایت و شورای رقابت حاكی از این واقعیت است كه خودروسازان جز به آزادسازی قیمت ها راضی نمی شوند و حاضر نیستند با هیچكدام از این مراجع در خصوص قیمت گذاری محصولات خود در بازار انحصاری همكاری كنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=21369
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه