«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

کاهش قیمتی در بازار خودرو وجود ندارد

در ماه‌های گذشته قیمت خودرو چه در بازار و چه توسط کارخانه به صورت غیرقابل کنترلی بالا رفت. این وضعیت باعث شد تا مردم خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند و در این آشفته بازار به هر طریقی یک دستگاه خودرو خریداری کنند تا در موقعیت مناسب آن را با بالاترین سود ممکن به فروش برسانند. همین موضوع مردم عادی را تبدیل به یک دلال بلقوه کرد و باعث دردسر بر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در ماه‌های گذشته قیمت خودرو چه در بازار و چه توسط کارخانه به صورت غیرقابل کنترلی بالا رفت. این وضعیت باعث شد تا مردم خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند و در این آشفته بازار به هر طریقی یک دستگاه خودرو خریداری کنند تا در موقعیت مناسب آن را با بالاترین سود ممکن به فروش برسانند. همین موضوع مردم عادی را تبدیل به یک دلال بلقوه کرد و باعث دردسر برای خریداران واقعی خودرو شد.

در دیگر کشور‌ها قیمت توسط کارخانه اعلام می‌شود و تمامی نمایندگان و یا نمایشگاه داران بر اساس همان قیمت خودرو را به مردم عرضه می‌کنند. در ایران نیز در گذشته به همین صورت معامله می‌شد به طور مثال یک دستگاه پراید در کارخانه و بازار 7 میلیون تومان قیمت داشت و در بازار دست دوم نیز بر اساس قیمت کارخانه رقم فروش تعیین می‌شد.

اما در حال حاضر رایج‌ترین اشتباه در کشور ما این است که قیمت خودرو بر اساس قیمت کاذب بازار حساب می‌شود و دیگر قیمت کارخانه ملاک نیست. این باعث می‌شود، دلالان بیشترین سود را از این وضعیت ببرند و باز هم خریدار اصلی در این بازی بازنده باشد.

در این بین دولت و خودروساز برای حل این مشکل رو به پیش فروش فوری آوردند تا مشکل را حل کنند اما این روش نیز جوابگو نیست زیرا تولیدات خودروسازان به علت کمبود قطعه کم شده است و خودرویی تحویل مشتری نمی‌شود که بازار را کنترل کند. در این روش نیز اگر خودرویی با قیمت کارخانه عرضه شود و به دست خریدار برسد به هر طریقی با قیمت بالاتر به بازار فروخته می‌شود.

خودروسازان اعلام کرده‌اند هزینه ساخت خودرو‌های ساخته شده بیشتر از قیمت اعلام شده توسط آنها است و آنها در حال ضرر کردند هستند. قیمت‌ها در چند مرحله افزایش داشت اما نه تنها کیفیت و دیگر موارد با آنها رشد نکرد بلکه خودروسازان برای کاهش هزینه‌ها از آپشن‌ها و برخی از قطعات خودرو کاستند. حذف رینگ‌های آلومینیومی، ایربگ، نمد داخل کاپوت و صنوق عقب، زه، آنتن، سینی، دزدگیر و…. باعث کمتر شدن هزینه برای خودروساز شد اما تغییری در قیمت خودرو به منظور کاهش انجام نشد.

متاسفانه یک مسئله دیگر در بازار کشور باب شده که اگر کالایی افزایش قیمت را تجربه کرد دیگر پایین نخواهد آمد حتی اگر مواد اولیه آن کاهش قیمت داشته باشد. و با همین سناریو اگر قطعه باشد، تولید منظم انجام شود، ارز کاهش پیدا کند(بر فرض محال) بازهم قیمت خودرو کاهش پیدا نخواهد کرد.

حالا با وجود بد عهدی‌ها و رکود در بازار گفته می‌شود قیمت خودرو کاهش پیدا کرده که کاملا اشتباه است. اگر باز به بحث بالا برگردیم میبینیم قیمت خودرو باید توسط کارخانه و به صورت واحد و قاطع اعلام شود. اگر این قیمت افزایش داشت و بعد کاهش را تجربه کرد، در این صورت می‌توان گفت قیمت خودرو کاهش پیدا کرده است اما اگر بخواهیم مبنا را بازار قرار دهیم و بر اساس آن افزایش و کاهش قیمت را تعیین کنیم، تنها سر خودمان را شیره مالیده‌ایم.

قیمت خودرویی مانند C3 که ابتدا قرار بود در فول ترین حالت 223 میلیون تومان باشد، در شلوغی بازار به مرز 500 میلیون تومان رسید و امروز در بازار 360 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این نوع کاهش را نباید صحیح دانست زیرا قیمت اصلی خودرو چیز دیگری است و افزایش و کاهش قیمت بر اساس دیگری شکل گرفته که هر دو کاذب است.

پراید بدون زه و امکانات رفاهی پایه امروز قیمتی 50 میلیونی در بازار و 39 میلیون در کارخانه پیدا کرده است در صورتی که همین خودرو با زه و حداقل امکانات در سال‌های نچندان دور قیمتی 20 میلیون تومانی در بازار و 15 میلیون تومانی در کارخانه داشته که نسبت به آن زمان نیز گران و غیر منطقی بود. مگر خودرو صفر کیلومتری که ایران خودرو و یا سایپا تولید می‌کند و رقمی برای آن اعلام کرده است با نمونه‌ای که در بازار به فروش می‌رسد متقاوت است که قیمتی متفاوت داشته باشد؟

کلام آخر به وقت میهن…

راه حل این مشکل این است که ارگان مسئول به دقت هزینه ساخت هر مدل را حساب کند و با یک سود منطقی آن را اعلام کند، سپس در تمام کشور و در هر بازاری با همین قیمت فروخته شود. خودروهای تولید شده توسط کارخانه مورد نظر در نمایندگی رسمی همان کارخانه به شخص فروخته شود و تا مدت زمان بالایی اجازه سند زدن به نام غیر وجود نداشته باشد و اگر شخص مجبور به فروش خودرو خود بشود، آن را به نمایندگی همان شرکت و با قیمتی بر اساس نمونه صفر و سلامت خودرو بفروشد تا چرخه دلالی حذف شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=178054
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه