میهن صنعت :

کاهش قیمت با حمایت دولت از خودروساز

میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت، مگر آن‌که دولت به این عرصه وارد شده و کمک‌هایی را به خودروسازان داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سیدمحمد بیاتیان با بعید دانستن کاهش قیمت خودرو در کشور، اظهار کرد: مگر ممکن است، قیمت کالایی که در کشور  افزایش یافته، بازهم کاهش یابد؛ البته این مسئله واقعیتی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن به آن اشاره کرد. وی گفت: به نظر می‌رسد که قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت، مگر آن‌که دولت مستقیما وارد شده و کمک‌هایی را به خودروسازان داشته باشد. تامین نقدینگی،کمک به راه‌اندازی واحدهای قطعه‌سازی و… در کنار آن، تامین مواد اولیه خودروسازان خارج از بورس و عرضه مستقیم آنها از کارخانجات و واحد‌های تولید به شرکت‌های خودروساز، می‌توانند تا حدی به صورت دستوری قیمت خودرو را کاهش دهند، کما این‌که معتقدم، باید اجازه داد تا قیمت خودرو در شرایط رقابتی تعیین شود، نه این‌که در شرایط انحصاری قیمت مشخص شود و مصرف‌کننده ناگزیر باشد، برای تامین نیاز خود، خودرو را با همان قیمت تهیه کند.  

 رتبه ۱۸ ایران در تولید خودرو
سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان خودرو (OICA) اعلام کرد: تولید خودرو در جهان، ۸۴‌میلیون و در ایران ۹۸۲‌هزار دستگاه شده است. به گزارش فارس، تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی، روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و از تعداد ۸۰‌میلیون و ۹۲هزار و ۸۲۰ دستگاه به ۸۴میلیون و ۱۴۱هزار و ۲۰۹ دستگاه رسیده است. این آمار شامل مجموع تولید اتومبیل‌های مسافربری، خودروهای سبک تجاری، مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و واگن‌های حمل‌ونقل است. در این میان، چین بزرگترین صادر‌کننده خودرو در جهان بوده و سال گذشته ۱۹‌میلیون و ۲۷۱‌هزار و ۸۰۸ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به سال ۲۰۱۱، افزایشی ۸۵۲‌هزار و ۹۳۲ عددی نشان می‌دهد. بر‌اساس این آمار، اتحادیه اروپا با تولید ۱۶‌میلیون و ۲۴۰‌هزار و ۴۷۶ دستگاه خودرو در مقام دوم قرار گرفته و ایالات‌متحده نیز با ۱۰‌میلیون و ۳۲۸‌هزار و ۸۸۴ دستگاه در مکان سوم قرار دارد. این در حالی است که براساس آمار سال ۲۰۱۱، تولید در اتحادیه اروپا کاهشی یک‌میلیون و ۴۶۶‌هزار و ۶۵۰ عددی داشته و ایالات متحده افزایشی یک‌میلیون و ۶۷۵‌میلیون و ۳۲۴ عددی را به دست آورده است. کارشناسان علاوه بر بحران مالی اتحادیه اروپا، تحریم‌های ایالات متحده و این اتحادیه علیه ایران را عامل مهمی در رکود صنعت خودرو و زیان تولید‌کنندگان بزرگ خودرو این کشور همانند سیتروئن و پژو دانسته‌اند. براساس این آمار، ایران در مکان هجدهم دنیا قرار گرفته و پس از ترکیه با فاصله اندک ۸۳‌هزار و ۲۲۹ عددی در تولید، مقام دوم در خاورمیانه را در اختیار دارد.

کاهش تولید در برخی از شرکت‌های خودروسازی
براساس جدیدترین آمارهای رسمی، تولید خودرو در برخی از شرکت‌های خودروسازی متوقف شده است. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرداد امسال در سه شرکت خودروسازی راین، خودروسازی مدیران و کرمان‌موتور تولید خودرو به صفر رسیده است. خودروسازی راین محصولاتی چون وولیکس C۳۰، خودروسازی مدیران انواع محصولات ام‌وی‌ام و کرمان‌موتور انواع محصولات لیفان و جک را تولید می‌کند. همچنین در پنج ماه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو در خودروسازی راین با کاهش ۹۲/۶ درصدی از ۵۰۱ دستگاه به ۳۷ دستگاه کاهش یافته است. در خودروسازی مدیران نیز در پنج ماه نخست امسال تولید انواع خودرو با کاهش ۷۰/۱درصدی از ۱۷ هزار و ۲۷۲ دستگاه به پنج‌هزار و ۱۵۹ دستگاه کاهش یافته است. در شرکت کرمان‌موتور نیز تولید پنج ماه این شرکت ۱۰۰درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که از یک‌هزار و ۷۸۸‌دستگاه به صفر رسیده است. مرداد امسال تولید در دیگر شرکت‌های خودروسازی از جمله گروه بهمن ۷۵/۳ درصد، سایپا ۲۵/۲ درصد، پارس‌خودرو ۷۱/۹ درصد و ایران‌خودرو ۲۲/۲ درصد کاهش یافته است.

سود سرشار از صادرات ۱۰هزار تاکسی
عضو کمیسیون صنایع مجلس از بررسی ورود خودروهای چینی به شکل سی‌کی‌دی برای ناوگان تاکسیرانی در کمیسیون صنایع و فراکسیون مدیریت شهری مجلس خبر داد و گفت: این واردات سود سرشاری را به کشور سازنده این خودروها یعنی چین سرازیر می‌کند. ‌سید‌شریف حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور، اظهار کرد: این موضوع خلاف سیاست‌های نظام و حمایت از تولید ملی است و به تولیدات کشور ضرر خواهد رساند. وی با بیان این‌که سال۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام نهاده شد و این رویکرد نه فقط برای سال گذشته، بلکه برای سیاست‌های نظام در سال‌های آینده نیز خواهد بود، افزود: همه خدمتگزاران نظام باید در نظر داشته باشند که شعار گونه با این امر برخورد نکنند. حسینی ضمن انتقاد از ورود ۱۰‌هزار خودرو چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور، تصریح کرد: این خودروها نوعی خودرو وارداتی محسوب می‌شوند، چرا که قطعات آن به صورت CKD وارد شده و تنها در کشور مونتاژ می‌شوند. 
طراحی پلتفرم ‌نیازمند همگامی با صنعت روز دنیا
عضو انجمن قطعه‌سازان ایران درباره طراحی پلتفرم با همکاری قطعه‌سازان و خودروسازان، گفت: موضوع طراحی پلتفرم همواره مطرح بوده است، هر‌از گاهی نیز جدی گرفته می‌شود اما به اجرا در‌نمی‌آید. محسن رزمخواه در گفت‌وگو با خبر خودرو، اظهار کرد: طراحی پلتفرم جدید نیازمند به دانش خاصی است، از این‌رو مشارکت با شرکت‌های خارجی در این امر ضروری به نظر می‌رسد، در غیر این‌صورت باعث صرف هزینه‌های سنگین خواهد شد. وی با بیان این‌که همکاری با شرکت‌های خارجی به‌دلیل نبود امکانات محاسباتی و دانش کافی در زمینه طراحی پلتفرم جدید امری ضروری است، تصریح کرد: تمام تلاش صنعت خودرو باید بر این پایه باشد که محصولی در شأن مصرف‌کننده ایرانی با قیمت تمام‌شده مناسب و حداقل هزینه در اختیار مشتریان قرار گیرد. برای تحقق این هدف باید در راهی گام برداریم که صنایع دنیا برای رسیدن به جایگاه کنونی خود در حوزه خودرو پیموده‌اند. وی با اشاره به این‌که تولید خودرو ۱۰۰درصد ملی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: هیچ صنعت خودروسازی در دنیا همه قطعات را در کشور خود تولید نمی‌کند. طراحان ایرانی نیز برای این‌که بتوانند پلتفرم‌های جدید را به مرحله تولید برسانند، برای تهیه قطعات نیازمند به همکاری با شرکت‌های خارجی هستند. رزمخواه عنوان کرد: تولید ۱۰۰‌درصد داخلی یک خودرو برای هیچ کشوری به لحاظ هزینه مقرون به‌صرفه نخواهد بود، از این رو صنعت خودرو دنیا با مشارکت جمعی صنعتگران فعال در این عرصه، محصولات خود را به یکدیگر عرضه می‌دارند و از قطعات و محصولات یکدیگر استفاده می‌کنند.
گسترش صنعت

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25163
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه