میهن صنعت :

کاهش ١٧ درصدی استفاده مردم از خودروهای شخصی

میهن صنعت : بر اساس مطالعه یک پژوهشگر ایرانی در دانشگاه سانتاکروز بعد از حذف یارانه حاملهای انرژی در ایران استفاده خودروهای شخصی ١٧ درصد کاهش و استفاده از وسایل عمومی ٢٢ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، زینب گل محمدیان صبح امروز (دوشنبه ١٥ دیماه) در نشستی تخصصی در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران با بیان این که مردم ایران یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، گفت: هم اکنون ٤,٥ درصد از گاز و ٢.٢ درصد از نفت جهان در کشور ما مصرف می شود.

این پژوهشگر ایرانی در قالب مقاله ای به بررسی تغییرات رفتار مصرف خانوارهای ایرانی پس از شوک حاصل از اصلاح نظام یارانه های انرژی و ارزیابی خالص اثر سیاستهای تازه بر بهبود وضع رفاهی آنها پرداخته که نتایج قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به سیاستهای دولت ایران برای حذف بیش از ١٠٠ میلیارد دلار یارانه انرژی، حمل و نقل عمومی و محصولات غذایی هدف تحقیقی خود را بررسی تغییرات رفتار مصرف خانوارهای ایرانی پس از شوک حاصله و ارزیابی آن اعلام کرد.

محمدیان افزود: این مقاله که با عنوان اقتصاد خانوارهای ایرانی، پیش و پس از حذف یارانه های انرژی ارائه شده به بررسی مصرف اقلام ضروری در بین مردم می پردازد و بر اساس آن از طریق اندازه گیری مصرف با دوام و خرید اجناس دریافته ایم که پس از هدفمندی یارانه ها گروههای کم درآمد از بیشترین کاهش در میزان رفاه برخوردار شده است.

وی افزود: گروههای پردرآمد جامعه بعد از هدفمندی یارانه ها روند مصرف خود در زمینه انرژی را تغییر نداده اند در این میان بیش از ٤٢ درصد از این خانوارها سطوح مصرف خود را حفظ و یا حتی افزایش داده اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=65659
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه