کاهش چشمگیر قیمت خودرو

میهن صنعت : کاهش قابل توجه قیمت ارز و سکه پس از گذشتن از بازار مسکن اکنون به بازار خودرو رسیده است، به طوری که قیمت انواع خودروهای داخلی تا ۴.۵ میلیون تومان نیز کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، از آنجاکه ارز یک‌دارایی و کالای پایه و تعیین‌کننده در اقتصاد ایران به شمار می‌رود هرگونه تغییر آن در قیمت سایر کالاها تاثیر می‌گذارد؛ چرا که قیمت ارز تعیین‌کننده قیمت تولید و قیمت واردات است.

 

اکنون که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت ارز و به طور مشخص دلار با حدود 20 درصد کاهش از حدود 3750 تومان در روز بعد از اعلام نتایج انتخابات (بیست و پنجم خرداد) به 3095 تومان (در یکشنبه هفته جاری) رسیده است، اثرات این کاهش بر دیگر بازارها روبه آشکار شدن است.

 

پس از این‌ که در اوایل هفته جاری علائم رسیده از بازار مسکن حکایت از کاهش قیمت‌ها داشت، اکنون از بازار خودرو خبر می‌رسد کاهش سقوط گونه قیمت برخی خودروهای تولید داخل آغاز شده است. این کاهش قیمت آنقدر غیرمنتظره بوده که بازار هنوز بدرستی آن را درک و هضم نکرده است و معاملات راکد مانده است؛ چرا که علاوه بر ریشه‌یابی فعالان بازار از کاهش قیمت‌ها و تاثیر آن بر رکود معاملات، نفس کاهش قیمت‌ها نیز باعث راکد ماندن معاملات تا روزهای آینده خواهد شد؛ چرا که مردم و خریداران بازار در انتظار کاهش بیشتر به سربرده و از هرگونه خرید دست می‌کشند.

 

این معادله در بازار خودرو اواخر سال گذشته هم اتفاق افتاد زمانی که تحت‌تاثیر اعلام‌های متناقض شورای رقابت مردم به امید کاهش بیشتر و البته دستوری قیمت‌ها دست از خرید کشیدند؛ امیدی که کمتر تحقق یافت. با این حال این بار بازار خودرو و مکانیسم طبیعی عرضه و تقاضای آن است که به‌طور واقعی در حال محقق کردن آرزوی مردم برای کاهش قیمت خودروست، لذا به نظر می‌رسد دیگر نیاز چندانی به اقدام شورای رقابت در این زمینه نباشد!

 

قیمت‌های جدید

 

در این باره فعالان بازار خودرو از اعلام قیمت‌های جدیدی برای انواع خودروهای داخلی از اوایل هفته جاری خبر می‌دهند. قیمت‌هایی که در روز یکشنبه هفته جاری به اوج کاهش خود رسید.

 

حسن زمانی‌‌افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: در یک هفته اخیر همزمان با کاهش نرخ دلار قیمت بسیاری از خودروهای داخلی کاهش یافته است. وی افزود: کارخانه‌های خودروساز مانند ایران‌خودرو همزمان با کاهش قیمت دلار اقدام به افزایش عرضه محصولات خود کرده‌اند، اما سایپا تقریبا همان مقدار عرضه قبلی محصولات خود را ادامه می‌دهد بنابراین نگاهی به قیمت جدید خودرو نشان می‌دهد کاهش قیمت در محصولات ایران‌خودرو بیشتر از سایپا بوده است.

 

وی اظهار کرد: همچنین خودروهای بین 100 تا 120 میلیون تومان اعم از وارداتی یا خارجی حدود 8 درصد افت قیمت داشته‌اند، اما خودروهای 120میلیون تومان به بالا با 5 درصد کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. افشار خاطرنشان کرد: کاهش قیمت در سایر خوردروهای داخلی با حدود قیمتی پایین‌تر هم، خودرو به خودرو فرق می‌کند.

 

این مقام صنفی افزود: با این حال تا ده روز آینده قیمت دقیق خودرو روشن نیست و در صورت کاهش بیشتر نرخ دلار قیمت‌ها روند کاهشی خواهند داشت.

 

براساس اظهارات افشار مقام نخست کاهش قیمت در خودروهای داخلی به پژوپارس سال با 4.5 میلیون تومان و مقام دوم به تندر90 فول با سه میلیون تومان تعلق دارد.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی کشور با اشاره به تغییر برخی قیمت خودروها گفت: مثلا در یک هفته اخیر قیمت پژوپارس با 4.5 میلیون تومان کاهش از 38 به 33 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت پژو 405 نیز از 29 میلیون تومان به 27 میلیون تومان کاهش یافته است.

وی افزود: در این مدت قیمت محصولات سایپا نیز کاهش یافته است به ‌گونه‌ای که قیمت تندر 90 فول از 36.5 به 33.5 میلیون تومان و تیبا از 22 به 21 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. قیمت پراید فول نیز از 17 میلیون و 300 هزار تومان به 17 میلیون تومان کاهش یافته است.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20653
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه