میهن صنعت :

کاهش ۸۰ درصدی تعداد خودروهای اسقاطی در ۷ ماهه ابتدایی سال

میهن صنعت : رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از کاهش ۸۰ درصدی اسقاط خودرو در ۷ ماهه ابتدایی سالجاری گفت: دلیل کاهش ۸۰ درصدی خودروهای فرسوده ارتباطی با پلیس ندارد و این مسئله در ارتباط با نهادهای دیگر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سردار اسکندر مومنی در بخشی از سخنانش با اشاره به آماری از فعالیت‌های پلیس در 7 ماهه ابتدایی سال گفت: در7 ماهه اول سالجاری 408 هزار خودرو شماره‌گذاری شده که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است و این در حالی است که تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده در سال 91 نیز 50 درصد کمتر از سال 90 بود.

وی در ادامه افزود: در مدت ذکر شده 194 هزار موتورسیکلت نیز شماره‌گذاری شده که نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با انتقاد از کاهش 80 درصدی اسقاط خودرو در 7 ماهه ابتدایی سالجاری گفت: دلیل کاهش 80 درصدی خودروهای فرسوده ارتباطی با پلیس ندارد و این مسئله در ارتباط با نهادهای دیگر است.

مومنی در ادامه با بیان اینکه در 6 ماه ابتدایی سالجاری 800 نفر از تعداد کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای کاسته شده، عنوان کرد: در این مدت 7 درصد از آمار کشته‌شدگان کاسته شده و 5 استان کرمان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان‌غربی و گلستان در صدر استانهای کشور در کاهش آمار کشته‌شدگان سوانح جاده‌ای قرار دارد. این در حالی است که استانهای کردستان، فارس، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و البرز در مدت اخیر بیشترین افزایش آمار کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند که این مسئله نیازمند برخورد مناسب مسئولین استانی برای بسیج تمامی ظرفیت‌های موجود است.

وی با اشاره به 2979 مورد نقص دستگاه‌های مرتبط با شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و اداره آب و فاضلاب از توقیف 6 هزار گواهینامه رانندگان متخلفی که نمره منفی آنها به 30 رسیده بود خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 هزار نفر از رانندگان کشور نیز با توجه به نمره منفی کسب کرده در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند لذا اگر بتوانند در مدت 6 ماه هیچ تخلفی نداشته باشند می‌توانند تمام نمرات منفی اخذ شده خود را پاک کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی طرحهای زمستانی و مرتبط با ایام عزاداری محرم را از جمله طرح‌های اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی دانست و افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با هیئت‌‌های مذهبی یک نفر به عنوان مرتبط با پلیس از سوی آنها معرفی می‌شود و مراسم عزاداری با هماهنگی این افراد با ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد و محدودیت‌های ترافیکی این ایام در استانهای مختلف با توجه به مراسم متفاوتی که در هر یک از این استانها برگزار می‌شود از سوی مراکز استانی اعمال خواهد شد.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش کنترل‌های فنی را بخشی از وظایف تعاونی‌ها و پایانه‌های مسافربری دانست و گفت: مسئولیت نظارت بر لاستیک و بخشی از مباحث فنی ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده ناظرین و نمایندگان فنی تعاونی‌ها و پایانه‌هاست و کنترل پلیس نیز در این زمینه به صورت احتمالی و رندم صورت می‌گیرد.

وی همچنین افزایش قیمت جرایم رانندگی را در اختیار قانون‌گذار دانست و گفت: از ابتدای سال آینده بر اساس آنچه قانون‌گذار معین کرده است قیمت جرایم رانندگی افزایش می‌یابد و این مسئله هیچ ارتباطی به پلیس ندارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه فعالیت‌های هر نهاد و بخشی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا بر اساس قانون کاملا روشن است، تاکید کرد: فعالیت‌های پلیس در خصوص افزایش برخورد با خودروهای دودزا ادامه دارد و از نظرما راه‌حل کاهش آلودگی هوا عمل به قوانین موجود و جاری است.

مومنی با انتقاد از اجرایی نشدن استاندارد یورو 4 توسط برخی از خودروسازان گفت: ما در سال 84 استانداردسازی در خودروها را متناسب با استاندارد یورو 2 شروع کردیم و لذا شاهدیم که پس از 8 سال کماکان در همان مرتبه ایستاده‌ایم.

وی اجرایی شدن نصب کنستر و کاتالیست را از دیگر اقداماتی دانست که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و تاکید کرد: متاسفانه حدود یک میلیون خودرو فاقد کنستر و کاتالیست وجود دارند که آلودگی آنها 40 برابر خودروهای معمول است. این در حالی است که این قطعات باید در خودروها به ازای هر 60 تا 70 هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود ولی با توجه به گرانقیمت بودن و نایاب بودن آن در بازار بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که این قطعه را از روی اتومبیل خود جدا کنند لذا هر خودروساز و واردکننده‌ای باید علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش قطعات یدکی را نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که بررسی 2 ساله شدن معاینه فنی را از سوی پلیس جویا شده بود، گفت: در رابطه با 2 ساله شدن معاینه فنی پیشنهاداتی از سوی پلیس به مجلس ارائه شده است ولی این تنها بخشی از اقداماتی است که در رابطه با کنترل آلودگی هوا انجام می‌شود و برای کنترل کامل آلودگی هوا باید به هر 3 ضلع معاینه خودروها توجه کرد و چاره‌ای به حال 500 هزار خودروی نیسانی که میانگین مصرف آنها 18 تا 20 لیتر است، کرد.

مومنی با انتقاد از عدم وجود مسیر مناسب میان شهرهای شمالی و جنوبی رشته‌کوه البرز تاکید کرد: 10 میلیون نفر در استانهای شمالی البرز زندگی می‌کنند و بیش از این تعداد نیز در استانهای جنوبی آن، ولی با توجه به این حجم از ساکنین این مناطق حتی یک مسیری که راه رفت و برگشت آن به صورت مجزا و جدا از هم باشد وجود ندارد و این مسئله باعث شده که زندگی عادی بسیاری از ساکنین این مناطق با اختلال مواجه شود.

وی در ادامه افزود: ما از دولت تقاضا داریم تا طرح‌های نیمه‌تمام فیروزکوه، هراز، آزادراه تهران-شمال و 12 کیلومتر انتهایی اتوبان قزوین- شمال را هرچه سریعتر به اتمام رساند. چرا که داشتن یک راه ایمن حق اولیه 20 میلیون ساکن این مناطق است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در واکنش به ترافیک شدید جاده چالوس در روزهای پایانی هفته از اجرای طرح زوج و فرد تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: طرح تردد زوج و فرد از جاده چالوس از جمله طرح‌هایی است که در صورت نهایی شدن تا پایان سال به صورت پایلوت و آزمایشی انجام می‌شود.

مومنی در پایان با بیان اینکه تجمیع گواهینامه‌ها در مورد گواهینامه‌های جدیدالصدور انجام می‌شود، گفت: بحث تجمیع در مورد گواهینامه‌های جدید انجام می‌شود و فراخوان برای تجمیع گواهینامه‌های موجود صورت نخواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=28827
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه