میهن صنعت:

کاهش 10 درصدی تولید پنبه/ آغاز نشدن خرید تضمینی پنبه

میهن صنعت: رییس اتحادیه پنبه‌کاران از آغاز برداشت پنبه از مزارع کشور خبر داد و گفت: امسال پنج تا 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید داریم اما علیرغم آغاز شدن فصل برداشت هنوز خرید تضمینی از سوی دولت آغاز نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی مظفری در گفت‌وگویی اظهار کرد: وضعیت تولید پنبه در سال جاری نسبت به سال گذشته مناسب نبوده و همچنان روند کاهش تولید ادامه خواهد داشت. به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود در سال جاری با پنج تا 10 درصد کاهش تولید حدود 55 تا 60 هزار تن محلوج پنبه تولید شود.

 

وی افزود: علت کاهش تولید پنبه هزینه‌های افزایش یافته و کمبود نقدینگی حاکم در این بخش است که نه تنها در تولید این محصول اثرگذار بود بلکه آثار خود را بر دیگر محصولات کشاورزی نیز گذاشت چرا که حذف ارز مرجع و تک نرخی شدن آن هزینه‌های تولید مانند قیمت کود، سم و مکانیزاسیون و هزینه‌های برداشت را افزایش داد.

 

رییس اتحادیه پنبه‌کاران با بیان این‌که یک سوم از قیمت وش پنبه را هزینه‌های برداشت به خود اختصاص می‌دهد گفت: حذف ارز مرجع باعث شد حتی دستمزد کارگران افزایش یابد و از سوی دیگر عامل دیگری که باعث افزایش دستمزد کارگران به ویژه کارگران مهاجر افغانی شد همان کاهش تعداد آن‌ها در ایران بر اثر افزایش ارزش پول ملی‌شان است.

 

نارضایتی پنبه‌کاران از نرخ خرید تضمینی 93

 

مظفری اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید سود حداقلی تولیدکنندگان را در نظر بگیرد. گرچه نرخ خرید تضمینی پنبه برای سال زراعی پیش رو نسبت به سال گذشته با 57 درصد افزایش به 2200 تومان رسید اما پنبه‌کاران رضایت چندانی از این میزان افزایش ندارند چرا که آن‌ها مجبورند هشت تا 9 ماه از سال را درگیر تولید این محصول باشند و دیگر نمی‌توانند محصول دیگری در مزارع خود تولید کنند.

 

وی انتقاد کرد: نرخ خرید تضمینی اعلام شده و آغاز نشدن خرید تضمینی از سوی سازمان تعاون و روستایی که سال‌های گذشته این کار را انجام می‌داد باعث شد تا قیمت پنبه تصفیه شده در بازار از 7300 تومان به 6000 تومان کاهش یابد.

 

برخلاف دیگر کشورها هیچ یارانه‌ای به تولید پنبه اختصاص نمی‌یابد

 

رییس اتحادیه پنبه‌کاران گفت: تولید پنبه در همه کشورها حتی هند وضعیت بسیار متفاوت اقتصادی با ایران دارد با یارانه دولتی انجام می‌شود اما در ایران هیچ یارانه‌ای به تولید پنبه اختصاص داده نمی‌شود.

 

مظفری ادامه داد: آزادسازی تولید و صنعت پنبه در کشور امکان پذیر نیست چرا که اگر دولت می‌خواهد تولید این محصول افزایش یابد و هر ساله به سمت خودکفایی حرکت کنیم یابد یارانه مناسبی به این بخش اختصاص دهد.

 

یه گزارش ایسنا وی اظهار کرد:‌یکی از راهکارهایی که می‌توان به رشد و توسعه صنعت پنبه امیدوار بود تصویب وابلاغ طرح توسعه پایدار پنبه است که در اواخر دولت دهم در هیات دولت مطرح شد اما به تصویب نرسید چرا که در این طرح همه راهکارهای رشد و توسعه این صنعت از جمله یارانه‌های مورد نیاز پیش بینی شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=31820
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه