میهن صنعت :

کاهش 5درصدی تعرفه واردات خودرو یعنی آدرس غلط به مردم!

میهن صنعت : یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن گفت: باندهای اقتصادی متصل به خودروسازان نهایت بهره را از سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان می‌برند.

به گزارش «میهن صنعت» به نقل از ایسنا، سیدمحمد بیاتیان گفت: قیمت تجاری خودرو به مفهوم به رسمیت شناختن بی‌ثباتی و نابسامانی ناشی از توقف یا کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

نماینده مردم بیجار، قیمت تجاری خودرو را مانع از ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو دانست و افزود: قیمت تجاری خودرو به نفع خودروسازان و شبکه دلالان متصل به آنان است، باندهای اقتصادی متصل به خودروسازان نهایت بهره را از آشفته بازار خودرو برده و اصلا با سپردن اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان این وضعیت تشدید خواهد شد.

وی نیاز مصرف‌کنندگان خودرو به ثبات بازار را به دولتمردان گوشزد کرد و افزود: اگر دولت بخواهد به فکر مصرف‌کنندگان، سلامت مردم، کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی باشد باید همزمان با ابلاغ سپردن اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان، تعرفه واردات خودروهای سبک را صفر کند.

بیاتیان، کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو را شوخی دانست و افزود: کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو به هیچ وجه موجب کنترل خودروسازان نمی‌شود چرا که قیمت و کیفیت خودروهای وارداتی به حدی بالاست که اصلا قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به طور مثال خودروی خارجی تولید شده در ایران نظیر مگان که تقریبا در کلاس پژو پارس و 405 است به لحاظ قیمت و کیفیت اصلا قابل قیاس با این دو خودرو نیست یا برخی از تولیدات شرکت هیوندا که با برخی از مدل‌های خودروهای داخلی به لحاظ حجم موتور یکسان هستند به دلیل ارز بالا به هیچ وجه قابل مقایسه با تولیدات داخلی هم ردیف خود نیستند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن، کاهش پنج درصدی تعرفه واردات خودرو را آدرس غلط به جامعه دانست و افزود: قیمت خودروهای وارداتی مبتنی بر نرخ آزاد ارز محاسبه و فروخته می‌شود، بنابراین پنج درصد کاهش تعرفه هیچ اثری بر کنترل خودروسازان و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت، این اقدام به نوعی بچه فرض کردن جامعه و آدرس غلط دادن به مصرف‌کنندگان است.
نماینده مردم بیجار متذکر شد: کاهش پنج درصدی تعرفه واردات به هیچ وجه بین تولیدات خودروسازان و خودروهای وارداتی رقابت ایجاد نخواهد کرد،
بسیاری از خودروهای تولید داخل از نظر میزان مصرف سوخت، سیستم احتراق و سایر شاخص‌ها با استانداردهای شناخته شده فاصله معناداری دارد؛
غیراستاندارد بودن خودروهای داخلی نیز اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوای کلان‌شهرها و بارزترین عامل ناامنی تردد در جاده‌هاست، ایمن نبودن خودروهای داخلی مساله‌ای نیست که ابلاغ‌کنندگان قیمت تجاری بخواهند چشم خود را بر آن ببندند.

وی معتقد است که سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان بدون کاهش چشمگیر تعرفه واردات خودرو موجب اجحاف مضاعف در حق مردمی است که محکومند خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به قیمت‌های نجومی خریداری کنند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان را موجب حذف تدریجی سازمان حمایت از مصرف‌کننده دانست و افزود: ارائه آمار تولید، عرضه، پیش فروش و تصویب فیش‌های واریزی مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای و آزاد به همراه سایر اسناد به سازمان‌ حمایت از مصرف‌کننده و همچنین راه‌اندازی سامانه معاملات قابل رهگیری جهت نظارت سازمان حمایت بر عملکرد خودروسازان قابل اجرا نیست.

بیاتیان تاکید کرد: به طور حتم هیچ خودروسازی رغبتی به ارائه اطلاعات درست و دقیق از صورت وضعیت کاری خود ندارد و یقینا سازمان حمایت از مصرف‌کننده بیش از گذشته به حاشیه نظام قیمت‌گذاری و نظارت بر صنعت خودروسازی رانده خواهد شد.

نماینده مردم بیجار در مجلس گفت: چنین سامانه‌ای در بازار مسکن هم راه‌اندازی شده است، آیا وزارت مسکن و شهرسازی توانسته است به واسطه این سامانه از شدت افزایش لجام‌گسیخته قیمت اجاره‌بها و قیمت مسکن جلوگیری کند؟
وی بستن درهای واردات به بهانه حمایت از خودروسازان داخلی را به ضرر مصرف‌کنندگانی دانست که مجبورند خریدار خودروهای غیرایمنی و پرمصرف باشند و هیچ اختیاری هم برای انتخاب بین بد و خوب ندارند.

به اعتقاد وی، مردم محکومند بین بد و بدتر انتخاب کنند و هیچ مقام مسئولی هم کوچک‌ترین اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد چرا که مردم محور تصمیم‌گیری‌ها نیستند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قیمت تجاری خودرو را موجب ملتهب شدن بیش از پیش بازار خودرو دانست و افزود: سپردن اختیار قیمت تجاری به خودروسازان موجب می‌شود نقش سازمان حمایت در نرخ‌گذاری و نظارت بر بازار خودرو به طور کامل از بین برود.
وی معتقد است که قیمت تجاری خودرو یعنی به فراموشی سپردن مردم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=10767
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه