بررسی و مقایسه مصرف سوخت سدان‌های متوسط خانوادگی بازار ایران

کدام چشم‌بادامی کم‌اشتها تر است؟

میهن صنعت : با بودجه حدود 150 میلیون تومان خودرو‌های کلاس سدان متوسط خانوادگی بهترین انتخاب در بازار ایران محسوب می شوند. به‌رغم موانع بسیار بر سر راه واردات خودرو در این کلاس شاهد حضور خودرو‌های معتبر و باکیفیتی از برند‌های کره‌ای و ژاپنی هستیم که رقابت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حجم موتور خودرو‌های این بازه قیمتی معمولا بین 2.4 تا 2.5 لیتر متغیر است و معمولا قدرتی بین 175 تا 185 اسب بخار دارند. روی کاغذ همه چیز آنها به هم نزدیک است و از نظر امکانات نیز نمی‌توان انتخاب دقیقی بین این خودرو‌ها داشت لذا اگر بخواهیم برنده این رقابت را انتخاب کنیم باید ریز‌تر و دقیق‌تر به بررسی مسائل فنی آنها بپردازیم. در این قسمت از بخش «انتخاب» هفته‌نامه خودرو امروز نگاهی اقتصادی خواهیم داشت به سدان‌های متوسط بازار ایران و مصرف سوخت آنها را ضمن بررسی فنی تحلیل خواهیم کرد.

تویوتا کمری

نسل جدید تویوتا کمری با تغییرات مهم و اساسی بار دیگر به بازار ایران قدم گذاشته است‌. پیشرانه 2.5 لیتری این خودرو دیگر بازی قدرت را مانند نسل قبل روی کاغذ به رقبای کره‌ای واگذار نمی‌کند؛ چرا که حداکثر قدرت 179 اسب بخاری این پیشرانه کمری را به رقیبی قدرتمند بدل کرده است‌. تویوتا برای اولین بار از این پیشرانه که با کد 2AR-FE شناخته می‌شود در مدل RAV4 2008 استفاده کرد‌. نکته جالب که به موضوع مورد بحث ما نیز ربط دارد، تلاش تویوتا برای کاهش مصرف سوخت خودرو‌هایش با بهره‌گیری از این پیشرانه بود، به گونه‌ای که با جایگزین این سری از موتور‌های 2.5 لیتری به جای سری AZ قدیمی با حجم 2.4 لیتر‌، در تمامی محصولات تویوتا مصرف سوخت تا 11 درصد کاهش یافت‌. با در نظر گرفتن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با سیستم تعویض هوشمند و همچنین وزن خالص 1471 کیلوگرمی فول‌ترین نسخه تویوتا کمری‌، مصرف سوخت میانگین این خودرو در 100 کیلومتر به 8.4 لیتر در سیکل ترکیبی (بر اساس اعلام رسمی تویوتا) می‌رسد‌. مصرف سوخت این خودرو در جاده و شهر نیز به ترتیب 6.7 و 9.4 لیتر اعلام شده است‌. حال باید دید کمری که 100‌کیلوگرم از رقبای کره‌ای‌اش سبک‌تر است، آیا در رقابت مصرف سوخت می‌تواند مانند قدرت پیروز میدان باشد‌؟

هوندا آکورد

مهمان جدید و داغ بازار ایران خودرویی است که رقابت با آن نه‌تنها در جهان بلکه در ایران نیز به کابوسی برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌های هموطنش تبدیل شده است‌. کیا اپتیما در تمامی مقایسه‌های بین‌المللی همواره پشت سر هوندا آکورد قرار گرفته و فولکس واگن پاسات نیز بار‌ها در بازار‌های مختلف از نظر میزان فروش از این خودرو شکست خورده است‌. به‌تازگی نهمین نسل آکورد 35 ساله از سوی شرکت فامیلی موتور بعد از برادر کوچکش سیویک به بازار کشور عرضه شده است‌. این شرکت در فروش مدت‌دار آکورد را با قیمت 175 میلیون تومان با موعد تحویل 45 روزه تحویل مشتریان می‌دهد اما در بازار آزاد و تحویل فوری قیمت آن از 190 تا 200 میلیون تومان متغیر است‌. آکورد در ایران با پیشرانه 2.4 لیتری  به بازار عرضه می‌شود‌. بیشتر آکورد‌های خاورمیانه با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند اما معدود آکورد‌هایی که تاکنون وارد بازار ایران شده‌اند از گیربکس CVT بهره می‌برند که توسط هوندا بهسازی‌های بسیاری روی این گیربکس انجام شده و عملکرد کلی خودرو تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است‌. وزن خالص این خودرو به همراه گیربکس CVT‌، 1513 کیلوگرم است که آن را در زمره سنگین‌وزن‌های گروه قرار می‌دهد‌. پیشرانه این خودرو از نوع K24 است که در مقایسه با پیشرانه نسل‌های قبل آن که در ایران موجود هستند، تغییرات بسیار زیادی از جمله تغییر جهت قرار‌گیری موتور را به خود دیده است لذا می‌توان اینگونه استنباط کرد که آکورد از آنچه بوده بهتر و اقتصادی‌تر نیز شده است‌. حداکثر توان این پیشرانه به 185 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 245‌نیوتن متر می‌رسد‌. مصرف سوخت آکورد با گیربکس CVT بنا به اعلام رسمی هوندا در سیکل ترکیبی 7.8 لیتر در 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است‌. مصرف سوخت این سدان متوسط در جاده و شهر نیز به ترتیب 6.5 و 8.7 لیتر در 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است که در مقایسه با کیزاشی از آن خودرویی ایده‌آل برای سفر‌های جاده‌ای می‌سازد، با این حال در حال حاضر با توجه به قیمت به شدت بالای آن در مقایسه با رقبایش در بازار بهتر است فرصتی در آینده را برای خرید آن انتخاب کنید چرا که حباب قیمتی حداقل 25 میلیون تومانی بازار ایران، قیمت  خودرو را تا مرز 200 میلیون تومان پیش برده و چنین قیمتی حتی اگر آکورد از همه لحاظ نسبت به رقبا بهتر بود، توجیه نداشت‌.

کیا اپتیما

مطمئنا اصلی‌ترین دلیل موفقیت این کره‌ای در بازار‌های جهانی و به‌خصوص ایران چهره تهاجمی و جذابش است؛ چهره‌ای که مطمئنا المانی همیشگی در نگاه راننده و مشتریان نیست‌. به هر حال ما در این مطلب قصد نداریم گول چهره فریبنده اپتیما و هنر پیتر شریر (‌سرپرست تیم طراحی کیا‌) را بخوریم بلکه می‌خواهیم نگاهی به اشتهای این کره‌ای بیندازیم‌. پیشرانه کیا اپتیما همانند هیوندای سوناتا 2.4 لیتر حجم دارد و از سری Theta II گروه کیا-هیوندای است که در اصل توسط تیم فنی هیوندای طراحی شده و توسعه یافته است‌. نسل جدید پیشرانه تتا توسط شرکت معتبر BorgWarner آمریکا مورد بازنگری قرار گرفته است‌. سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها اصلی‌ترین بخش‌های تغییر یافته هستند‌. همچنین سیستم CVVT یا کنترل زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها با عملکردی متفاوت به خانواده نسل دوم تتا قدم گذاشته است‌. بهترین عملکرد این پیشرانه در نوع 2.4 را می‌توان در مدل GDI یا تزریق مستقیم سوخت تتا 2 مشاهده کرد که متاسفانه به دلیل ضریب بالای تراکم با بنزین‌های موجود در خاور‌میانه تطبیق ندارد و به همین جهت کمپانی هیوندای نوع MPi آن به ضریب تراکم 10.5 به یک را برای بازار خاور‌میانه در نظر گرفته است که 23 اسب‏بخار قدرت و 20 نیوتن‌متر گشتاور کمتر در مقایسه با نسخه GDi تولید می‌کند‌. حداکثر قدرت این موتور در اپتیما به 178 اسب بخار می‌رسد‌. این پیشرانه علاوه بر خاورمیانه در آفریقا و برخی کشور‌های اروپایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حساب و بر اساس اعلام رسمی مصرف سوخت اپتیما در سیکل ترکیبی 8 لیتر در 100 کیلومتر است‌. تا اینجای کار همه چیز خوب به نظر می‌رسد اما وقتی نوبت به بررسی مصرف سوخت در شهر می‌رسد با عدد 11.3 لیتری مواجه می‌شویم‌. اپتیما همچنین در جاده 6.1 لیتر در 100 کیلومتر می‌سوزاند‌. با این حال به نظر می‌رسد هر چند در سیکل ترکیبی میزان مصرف سوخت قابل قبول است اما در شهر که بیشترین استفاده این خودرو را به خود اختصاص می‌دهد، نمی‌توان حساب زیادی روی اپتیما باز کرد‌.

تمام مشخصات ذکر شده در مورد پیشرانه و قابلیت‌های فنی اپتیما را می‌توان برای سوناتا نیز ذکر کرد.

نیسان تیانا

مطمئنا به نظر عده زیادی تیانا جانشین مناسبی برای ماکسیما نیست؛ چرا که نه چهره خشنی دارد و نه موتور قدرتمندی! لذا تنها می‌توان با نیسان بودن آن بیش از هر چیز دیگری مشتریان را جذب کرد! آنچه در ایران‌، پارس خودرو به بازار عرضه می‌کند نسل دوم تیانا است که با کد J32 شناخته می‌شود‌. این خودرو در جهان با پیشرانه‌های 2‌، 2.5 و 3.5 لیتری به بازار عرضه می‌شود که هم اکنون شاهد ارائه نسخه 250XV این خودرو به بازار کشورمان هستیم‌. پیشرانه این مدل از سری VQ هم خانواده موتور قدرتمند نیسان ماکسیما است و 2.5 لیتر حجم دارد‌. نکته قابل توجه این پیشرانه بهره‌گیری از 6 سیلندر است که با آرایش V شکل در کنار هم قرار گرفته‌اند‌! لذا تیانا تنها خودرو 6 سیلندر این رقابت است که توانایی تولید حداکثر قدرت 182 اسب بخار را داراست‌. وزن خالص این سدان خانوادگی 1533 کیلوگرم است و از نظر ابعاد کمی از دیگر سدان‌های خانوادگی بزرگ‌تر است‌. تیانا در این گروه از ابتدایی‌ترین نمونه گیربکس CVT بهره می‌برد که به‌رغم بهره‌گیری از ساختمان مشابه گیربکس‌های آکورد و کیزاشی عملکرد دقیقی مانند آنها ندارد و همین امر موجب شده است تا شتاب آن به 10 ثانیه محدود شود‌. مصرف ترکیبی اعلام شده برای تیانا 9 لیتر در 100 کیلومتر است که در مقایسه با دیگر خودرو‌های حاضر در این رقابت عدد بسیار زیادی را نشان می‌دهد اما اوضاع زمانی بدتر می‌شود که به مصرف 12 لیتری این خودرو در شهر می‌رسیم‌. تیانا حتی در جاده با مصرف 7.5 لیتر حرف زیادی در برابر رقبایش برای گفتن ندارد‌. با این حساب به این نتیجه می‌رسیم که V6 بودن تیانا نه از نظر مشخصات فنی و نه از نظر رانندگی اقتصادی تاثیری بر این خودرو نگذاشته است و تیانا به‌رغم برتری قدرت، روی کاغذ از نظر اقتصادی در برابر رقبایش بازنده است‌.

سوزوکی کیزاشی

سوزوکی از آن به عنوان مهندسی‌ترین خودرو تاریخش نام می‌برد و معتقد است که کیزاشی حاصل سال‌ها تحقیق و تلاش مهندسان سوزوکی و رقیبی سرسخت برای خودرو‌های خانوادگی بازار است‌. کیزاشی در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و شرکت ایران خودرو آن را به بازار عرضه می‌کند‌. شاید عرضه محدود این خودرو از سوی ایران خودرو به بازار کمی شرایط را برای رقابت سوزوکی سخت کرده باشد اما باز هم می‌توان آن را در این رقابت جای داد و قابلیت‌های فنی‌اش را بررسی کرد‌. کیزاشی نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نیز با پیشرانه 2.4 لیتری به بازار عرضه می‌شود‌. وزن خالص کیزاشی به 1485 کیلوگرم می‌رسد که نسبت به  کمری کمی سنگین‌تر و نسبت به اپتیما و سوناتا به‌مراتب سبک‌تر است‌. حداکثر قدرت پیشرانه 2.4 لیتری کیزاشی به 175 اسب بخار می‌رسد. پیشرانه 2.4 لیتری کیزاشی با کد J24B از سال 2006 تا‌کنون در گرند ویتارا و کیزاشی مورد استفاده قرار گرفته و در سبد محصولات این کمپانی چندان گستردگی ندارد اما با این حال مصرف ترکیبی آن به 7.9 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد و به همین جهت در مقایسه با دیگر رقبا کمترین مصرف را نیز دارد اما کیزاشی از مشکل بزرگ دیگری رنج می‌برد و آن ظرفیت 63 لیتری باکش است که در مقایسه با رقبا 7 لیتر کمتر است‌. تویوتا در نسخه هیبریدی کمری از باک 65 لیتری استفاده کرده لذا بهره‌گیری از چنین باکی در کلاس سدان‌های متوسط چندان توجیه‌پذیر نیست‌. گیربکس این خودرو از نوع CVT با ضرایب متغیر و چرخ دنده‌های نا‌محدود است که در مقایسه با گیربکس اتوماتیک رایج دیگر رانندگی نرمی را رقم می‌زند‌. در این گروه تنها نیسان تیانا همانند کیزاشی از این گیربکس بهره می‌برد‌. مصرف سوخت کیزاشی در شهر و جاده به ترتیب 9.4 و 5.6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است که جایگاه به‌مراتب بهتری را برای این خودرو در بین سدان‌های متوسط رقم می‌زند‌.
منبع:عصرخودرو

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23664
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه