میهن صنعت:

کشتی و فرصت های از دست رفته برای بازی های ساحلی جهان

فرصت تعیین شده برای کسب سهمیه بازی‌های ساحلی جهان در حالی به پایان رسید که برخلاف رایزنی‌های انجام شده با اتحادیه جهانی کشتی، سهمیه‌ای به ایران اختصاص پیدا نکرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روز گذشته (جمعه) و در فاصله دو ماه مانده به برگزاری نخستین دوره بازی های ساحلی جهان در قطر، فرصت تعیین شدهِ اتحادیه کمیته های ملی المپیک (انوک) برای کسب سهمیه این بازی ها به پایان رسید اگرچه کمیته ملی المپیک همچنان امیدوار است بتواند در رشته کشتی که سهمیه ای در آن کسب نکرده، حداقل صاحب یک سهمیه شود. 

طبق مصوبه انوک که برگزارکننده بازی های ساحلی جهان است، نخستین دوره این بازی ها در ۱۵ رشته برگزار می شود. بر این اساس برای این بازی ها ۱۲۵۰ سهمیه در نظر گرفته شده تا از طریق برگزاری مسابقات انتخابی یا با لحاظ کردن شرایطی مانند رنکینگ جهانی و به صورت وایلد کارت (اعطایی) در اختیار کشورهای شرکت کننده قرار بگیرد. 

کشتی و فرصت های از دست رفته برای بازی های ساحلی جهان
کشتی از جمله رشته های حاضر در بازی های ساحلی جهان است. رقابت های انتخابی این رشته فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به ترتیب در لیسبون پرتغال و بوزیوس برزیل برگزار شد اما فدراسیون ایران نتوانست برای این رقابت ها تیم اعزامی داشته باشد. سفر به پرتغال به خاطر مشکلات مربوط به روادید و عدم صدور آن  لغو شد و اعزام تیم به برزیل هم به دلیل مسائل مالی و هزینه سنگین آن در کل منتفی شد. 

سال گذشته هم فدراسیون ایران فرصت حضور در مسابقات ترکیه که اولین مرحله رقابت های گزینشی بازی های ساحلی جهان به حساب می آمد را از دست داد. این اعزام هم به دلیل مشکلات مالی از برنامه مسئولانِ وقت فدراسیون کشتی خارج شده بود. 

با همه اینها مسئولان فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک ایران امیدوار هستند برای کاروان اعزامی به بازی های ساحلی جهان صاحب سهمیه کشتی شوند. این امیدواری در راستای ملاقات و مذاکراتی که رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در سفر اخیر خود به لوزان سوئیس با رئیس اتحادیه جهانی کشتی داشت، حاصل شده بود. لالوویچ قول مساعد داده بود که سهمیه های وایلد کارت در نظر گرفته شده برای کشتی ساحلی، شامل حال ایران هم شود.

با همه اینها تا روز گذشته که فرصت تعیین شده برای توزیع سهمیه های بازی های ساحلی جهان به پایان رسید، سهمیه ای در اختیار کشتی ایران قرار نگرفت اگرچه همچنان احتمال آن وجود دارد. 

در انتظار نتیجه یک دوپینگ 
به گزارش خبرنگار مهر، نظم و انضباطِ ضوابط و مقررات اتحادیه کمیته های ملی المپیک برای بازی های ساحلی جهان به اندازه کمیته بین المللی المپیک و قوانین این کمیته برای بازی های المپیک نیست. بر همین اساس احتمال اینکه خارج از بازه زمانی تعیین شده، سهمیه ای در اختیار کشوری قرار بگیرد بعید نیست به خصوص در رشته کشتی که نتیجه یک تست دوپینگ در آن حداقل برای کشتی ایران و کمیته ملی المپیک کشورمان تعیین کننده خواهد شد. 

ظاهرا یکی از کشتی گیران خارجی که سهمیه بازی های ساحلی جهان را کسب کرده، اقدام به استفاده از مواد نیروزا کرده است. در صورتیکه نتیجه تست دوپینگ وی و مثبت بودن آن تایید شود، سهمیه او به کشتی ایران تعلق می گیرد. 

پیمان فخری سرپرست کاروان اعزامی به بازی های ساحلی جهان در گفتگو با خبرنگار مهر این موضوع را تایید کرد اما اشاره ای به ملیت کشتی گیر متهم به دوپینگ نکرد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «کشتی ایران برای کسب همین یک سهمیه شانس دارد یا احتمال افزایش آنها وجود دارد؟»، نیز گفت: هیچ چیز مشخص نیست. ما هم منتظریم تا فدراسیون جهانی کشتی و انوک در این مورد به ما اطلاع رسانی کنند. 

۱۶ سهمیه قطعی ایران برای اعزام کاروان به قطر 
نخستین دوره بازی های ساحلی جهان  ۲۰ تا ۲۴ مهرماه به میزبانی قطر و در  دو ساحل الغرافه و القطر برگزار می شود. 

ورزش ایران تا به امروز در فوتبال ساحلی (۱۲ نفر)، کاراته (۲ نفر – مردان و بانوان) و صخره نوردی (۲ نفر – مردان و بانوان) موفق به کسب سهمیه لازم برای حضور در بازی های ساحلی جهان شده است. 

بسکتبال سه نفره بانوان یکی از رشته هایی بود که پیش از این برای بازی های ساحلی جهان کسب سهمیه کرده بود اما از آنجا که این رشته جزو رشته های مصوب برای اعزام نبود، کمیته ملی المپیک در مکاتبه با برگزارکنندگان بازی‌های ساحلی جهان، متقاضی جایگزین شدن تیم بسکتبال سه نفره مردان ایران به جای بانوان شده بود. البته به این درخواست پاسخ مثبتی داده نشد درحالی که از سهمیه تخصیصی برای بانوان هم دیگر نمی توان استفاده کرد.

همچنین ایران خواستار از سهمیه وایلد کارت در والیبال ساحلی هم بود اما فدراسیون جهانی این رشته با درخواست مطرح شده در این زمینه مخالفت کرد. /مهر

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=182028
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه