میهن صنعت:

کشف ترکیبات خطرناک با سرطانزایی صدها برابری در هوای آلوده

میهن صنعت: محققان دانشگاه اورگون ترکیبات جدیدی را کشف کرده‌اند که صدها برابر جهش‌زاتر از ترکیبات والدشان موسوم به «مواد سرطان‌زا» هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این ترکیبات در نتیجه انواع خاصی از واکنش‌های شیمیایی تولید می‌شوند که در اگزوز وسایل نقلیه یا گوشت کبابی یافت می‌شوند.

 

این ترکیبات پیش‌تر شناخته‌ نشده بودند و دغدغه‌های جدیدی را در خصوص اثرات سلامتی هوای شهر بیش از حد آلوده یا تعدادی از رژیم‌های غذایی مطرح می‌کند.

 

ترکیبات مزبور در آزمایشاتی شناسایی شدند که شرایط موجود در احتراق و اگزوز خودروها یا گوشت کبابی را تقلید کردند.

 

استاچی سیمونیچ، استاد شیمی و سم‌شناسی کالج علوم کشاورزی دانشگاه اورگون گفت: تعدادی از ترکیباتی که ما شناسایی کرده‌ایم، بسیار جهش‌زا‌تر از ترکیبات شناخته‌شده هستند و در نتیجه آلودگی هوای وسایل نقلیه و انواع خاصی از آماده‌سازی غذا وجود دارند.

 

ترکیبات والد حاضر در این تحقیق، هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای یا PAHs هستند، که به طور طبیعی در نتیجه تقریبا هر نوع احتراقی از چوب اجاق گرفته تا موتور اتومبیل، سیگار یا نیروگاه‌های برقی که با سوخت زغال‌سنگ کار می‌کنند، یافت می‌شود.

 

زمانی که PAHs با نیتروژن، واکنش شیمیایی انجام می‌دهند، به نیترات یا NPAHs تبدیل می‌شوند و بیشتر از حالت معمولشان مشکل‌آفرین هستند.

 

به گزارش (ایسنا)، جهش‌زاها، مواد شیمیایی هستند که موجب آسیب به دی‌ان‌ای سلول‌ها می‌شوند و این امر به نوبه خود به سرطان می‌انجامد.

 

جزئیات این ترکیبات در مجله Environmental Science and Technology منتشر شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37716
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه