میهن صنعت :

کم‌مصرف‌ترین خودرو جهان به ژنو می‌رود

میهن صنعت : فولکس‌واگن XL1 یک محصول مهم دیگر آلمانی است که در نمایشگاه ژنو 2013 عرضه خواهد شد. XL1 «کم‌مصرف‌ترین محصول صنعت خودرو» نامیده شده است.

به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو ، فولکس‌واگن ظاهرا قصد دارد در ژنو طوفان به پا کند! این خودروساز در کنار دو مدل گلف GTD و ای-گلف، کم‌مصرف‌ترین خودروی جهان را معرفی خواهد کرد. مدلی که افراد بسیاری منتظرش بودند.

این خودرو از یک ساختار هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانه دیزلی دو سیلندر 800 سی‌سی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. موتور TDI 48 اسب بخار و گشتاور 120 نیوتن‌متر تولید می‌کند و موتور الکریکی 27 اسب‌ بخار و گشتاور 100 نیوتن‌متر به قدرت خروجی خودرو اضافه می‌کند. جعبه دنده خودرو هفت سرعت اتوماتیک DSG است و یک باتری لیتیوم-یونی موتور را فعال نگه می‌دارد.

صفر تا صد خودرو 12.7 ثانیه طول می‌کشد و نهایت سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است. مصرف متوسط خودرو در هر صد کیلومتر، عدد خارق‌العاده 0.9 لیتر است. تولید کلی کربن دی‌اکسید آن نیز 21 گرم در هر کیلومتر است.

برای رسیدن به چنین اعداد و ارقامی، مهندسین فولکس‌واگن تا جایی که می‌توانستند وزن خودرو را کاهش دادند و اکنون خودرو تنها 795 کیلوگرم وزن دارد. ضریب آیرودینامیک خودرو با 0.18 Cx. واقعا کامل است و این ضریب بدین معنا است که XL1 می‌تواند سرعت صد کیلومتر در ساعت را در ازای تنها 8.4 اسب بخار از 75 اسب بخار تولیدشده زیر کاپوت، به دست آورد.

باتری 5.5 کیلوواتی لیتیوم-یونی می‌تواند خودرو را در حالت الکتریکی برای 50 کیلومتر نگه دارد. مخزن سوخت خودرو تنها 10 لیتر است و با این حال، XL1 می‌تواند با همین سوخت مسافت 500 کیلومتری را طی کند.

تنها عملکرد خودرو نیست که همه نظرها را به خود جلب کرده بلکه ظاهر و ابعاد آن نیز واقعا تحسین‌برانگیز است. این مدل آلمانی 3888 میلی‌متر طول و 1665 میلی‌متر عرض دارد و از این لحاظ مانند مدل پائولو است. ولی ارتفاع آن 1153 میلی‌متر است که ارتفاع پائولو 30 سانتی‌متر بیشتر است. حتی یک مدل مجهز اسپرت مثل پورشه باکستر با 13 سانتی‌متر ارتفاع بیشتر، چنین ابعاد جالب و شگفت‌انگیزی ندارد.

قیمت این خودرو اعلام نشده ولی فروش رسمی آن از اواسط سال 2013 آغاز خواهد شد. فولکس‌واگن اعلام کرده که بار اول تنها 50 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد و در صورت تقاضا، امکان تولید مجدد وجود دارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12848
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه