میهن صنعت:

کوتاه بودن روز عامل پدیده وارونگی هوا در فصل سرما/ حرکت آلاینده‌های هوا به سمت کوه

میهن صنعت: معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کوتاه بودن طول روز در فصل سرما را از عوامل ایجاد کننده پدیده وارونگی هوا در فصل سرما دانست و گفت: در صورتی که نظام جوی همراه با باد وجود نداشته باشد به طور طبیعی باد از سمت دشت به کوه در جریان است که موجب

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،معمولا در لایه پایین جو درجه حرارت هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد. بنابراین به طور طبیعی حرکت صعودی هوا به وجود می‌آید و آلودگی‌ها را با خود به طبقات بالای جو می‌برد و از محل تنفس دور می‌کند. ولی در بعضی از شرایط جغرافیایی خاص مانند احاطه شدن شهرها با کوه‌ها، لایه هوای گرم مانند سقف شیشه‌ای که بالای شهر را بپوشاند هوای سرد پایین را محبوس می‌کند و مانع از بالا رفتن و دور شدن آلودگی از سطح شهر می‌شود.

در این حالت، جریان هوا برعکس و باعث پایداری بیشتر هوا و تراکم گازهای آلاینده تا حد بسیار خطرناک می‌شود که در این صورت پدیده وارونگی ایجاد خواهد شد.

عواملی چون وجود هوای سرد و خشک، آسمان صاف و بدون ابر و هوای آرام و بدون باد موجب خواهد ‌شد تا هنگام شب تشعشع از زمین شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید.

به گزارش خبرنگار مهر،بر اساس آمارهای موجود در تهران بیش از دو سوم روزهای سال (حدود 250 روز) با پدیده وارونگی جوی روبرو است که این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها

محمدتقی زمانیان- معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایجاد وارنگی هوا افزود: در فصل سرما از آنجایی که طول روز از طول شب کوتاه‌تر است زمین گرمای خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد که در این حالت شاهد پدیده وارنگی هوا خواهیم بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26948
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه