میهن صنعت :

کیت شناساگر کیفی متانول توسط محققان کشور ساخته شد

میهن صنعت : کارشناس علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، موفق به طراحی و ساخت کیت شناساگر متانول به روش شیمیایی شد.

به گزارش میهن صنعت کارشناس علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، موفق به طراحی و ساخت کیت شناساگر متانول به روش شیمیایی شد.

علی‌ رفیع‌زاده طراح این کیت اظهار کرد: متانول ترکیبی است که به عنوان الکل مسموم شناخته شده و در محلول‌های الکلی، برخی عرقیات گیاهی و … موجود است و می‌توان آن را از طریق این دستگاه به روش شیمیایی شناسایی کرد.

وی با اشاره به این که متانول موجود در عرقیات گیاهی، محلول‌های الکلی و …. می‌تواند سبب کوری و یا مرگ انسان‌ها شود، درباره چگونگی شناسایی متانول و کاربردهای آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر متانول در این محلول‌ها و نمونه خون و ادرار مصرف کنندگان به روش کاملا فیزیکی از طریق دستگاه‌های پیشرفته و گران قیمت مورد شناسایی قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که برای خرید هر یک از دستگاه‌های مذکور حدود 500 میلیون تومان و برای انجام هر آزمایش حدود 120 هزار تومان هزینه باید صرف کرد و این در حالی است که در این روش بهینه شده شیمیایی، متانول با دقت بیشتر و در مدت حدود دو دقیقه در نمونه‌های ذکر شده شناسایی می‌شود.

برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: دقت شناسایی متانول از طریق دستگاه‌های پیشرفته در حد ppm100 است و این در حالی است که در نمونه کمی این کیت ها شناساگر می‌تواند ppm1 متانول را در این محلول‌ها تشخیص دهد.

وی درباره نمونه‌های ساخته شده کیت‌های شناساگر متانول گفت: کیت شناساگر متانول در عرقیات گیاهی، محلول‌های گیاهی، خون و ادرار و الکل مطلق، جزء اشکال و نمونه‌های کیفی این کیت‌ها و کیت اندازه‌گیری متانول در خون و ادرار، کیت اندازه‌گیری متانول در عرقیات گیاهی و کیت اندازه‌گیری متانول در محلول‌های الکلی جزء نمونه‌های کمی این کیت‌هاست؛ با این تفاوت که نمونه‌های کیفی تا ppm100 در محلول‌های الکلی و ppm10 در عرقیات گیاهی توانایی شناسایی دارند؛ اما دقت اندازه گیری در نمونه های کمی تا ppm1 افزایش یافته است.

رفیع‌زاده در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کیت‌های کمی، متانول را به روش اسپکتروفتومتری شناسایی می‌کنند، گفت: شناسایی متانول درنمونه خون و ادرار می‌تواند در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پزشکی قانونی کاربرد ویژه‌ای داشته باشد، به گونه‌ای که برای شناسایی متانول در نمونه خون و یا ادرار افرادی که در اثر مصرف مواد الکلی جان خود را از دست می‌دهند در پزشکی قانونی با استفاده از روش‌های فیزیکی و تشخیص از طریق دستگاه، حدود 120 هزار تومان هزینه می‌شود؛ اما با استفاده از این روش شیمیایی بهینه شده هر آزمایش از طریق این کیت‌های شناساگر، تنها حدود هزار و 500 تومان هزینه در پی دارد.

برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تصریح کرد: این کیت‌های شناساگر دارای تاییدیه علمی و طرح تاییدی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، ثبت اختراع و همچنین تاییدیه مبنی بر صحت کارکرد از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت هستند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8849
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه