میهن صنعت :

کیفیت محصولات ایران خودرو قربانی تحریم‌ها نشد

میهن صنعت : شرایط تحریم برای هر بنگاهی از آنجا که محدودیت‌های خاصی به منظور تامین مواد اولیه، نقدینگی مورد نیاز، دانش فنی و اتصال به زنجیره تولید جهانی فراهم می‌کند، دشوار و غیرقابل تحمل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شرایط تحریم برای هر بنگاهی از آنجا که محدودیت‌های خاصی به منظور تامین مواد اولیه، نقدینگی مورد نیاز، دانش فنی و اتصال به زنجیره تولید جهانی فراهم می‌کند، دشوار و غیرقابل تحمل است. بسیاری از صنایع در این شرایط یا با کناره گیری از تولید و ورشکستگی مواجه می‌شوند یا با افت کیفیت محصول و کاهش تیراژ مواجه هستند که هر کدام از موارد فوق قطعا باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد.

شرایط زمانی سخت تر می‌شود که همگام با تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت‌هایی در داخل در دسترسی آسان به منابع تولید با کیفیت و ارزان از تولیدکنندگان سلب می‌شود و سیاست‌های دستوری نامناسب وضع می‌شود.افت کیفیت محصولات معمولا تولیدکنندگان را به انتخاب شرکای تجاری پایین تر و بی کیفیت تر سوق می‌دهد که در نهایت موجب افت تولید و کیفیت خواهد شد.اما آنچه در بزرگترین خودروساز خاورمیانه در شرایط تحریم به مدد استفاده از متخصصان بومی کشور رخ داد بیانگر چیز دیگری است.در واقع عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو نشان می‌دهد که مجموعه برنامه ریزی‌ها و جهت گیری‌های کیفی در تعریف پروژه‌ها به دستاوردهایی معین در زمینه ارتقا کیفیت محصولات تولیدی شده است، بطوریکه هم اکنون خودروهای تولیدی ایران خودرو در سطوح کیفیت خوب و خیلی خوب قرار دارند و ایران خودرو اهداف آیین نامه ارتقا کیفیت خودروها، ابلاغی وزارت صنایع را پشت سر گذاشته است.رشد کیفیت محصولات ایران خودرو در زمان تحریم‌ها در حالی به وقوع پیوست که ایران خودرو طی این مدت به سراغ شرکایی که از موقعیت نازل تری در تولید محصول با کیفیت برخوردار بودند، نرفت و استراتژی خود را بر خودکفایی قرار داد.به گفته مهندس یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو: رویکرد ایران خودرو حرکت در مسیر منافع ملی است وهدف خودروساز شدن و قرارگرفتن در زنجیره جهانی خودروسازان خارجی و تولید خودروی کیفی است که در این راستا شرکای خارجی اروپایی برای ایران خودرو در اولویت قرار دارند.وی معتقد است باید تعامل خوبی با خودروسازان معروف دنیا داشته باشیم و در زنجیره جهانی آنها قرار گرفت اما باید دقت کرد این بار کاستی‌های گذشته را تکرار نکنیم، موضوعی که باعث شد با تحریم دچار مشکلات متعدد شویم.در همین راستا ایران خودرو ضمن بهبود روند تولید، کیفیت و تنوع محصول، استفاده از فناوری روز و عرضه پلت فرم‌ها و محصولات جدید به طور مستمر، به موضوع رضایت مشتریان، تامین قطعات با کیفیت از طریق ایساکو، ارائه خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور توجه ویژه ای داشته است.

وضعیت ارزیابی کیفی محصولات

در همین زمینه و در جدیدترین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، تندر90 ایران خودرو در مرتبه چهارم خودروهای سواری قرار گرفت.گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشانگر بهبود مستمر در فرایندهای تولید تندر 90 ایران خودرو و برتری محسوس آن در مقایسه با تندر 90 رقیب است.همچنین تندر 90 ایران خودرو در سال جاری بار دیگر لوح تقدیر کیفیت رنو را دریافت کرد که در مراسم مربوط به اهدای لوح تقدیر توسط رنو پارس، فیس لیفت، تندر 90 ایران خودرو هم رونمایی شد.

برنامه‌های آینده بهبودکیفیت

در راستای ارتقاء کیفیت عرصه محصولات جدید با نشان ایرانی، گسترش بازارهای جهانی و جلب رضایت مشتریان در برنامه استراتژیک ایران خودرو از جمله مهمترین اهداف برای بهبود کیفیت نسبت به سال‌های قبل است و در سال 93 نیز نسبت به سال‌های قبل با بهبود کیفی محصولات مواجه می‌شود.از سال 93 به تدریج و در مدت 5سال با تحقیق پروژه‌های دو پلتفرم ملی، افزون بر 90 درصد سبد محصول به برند داخلی اختصاص می‌یابد در 10درصد باقیمانده برای تکمیل سبد محصول، در بخش‌های خاص که مقیاس اقتصادی، طراحی و ساخت را توجیه نمی‌کند، با مشارکت خودروسازان جهانی، محصول جدید تعریف می‌شود. دنا، وانت سمند و وانت یو 90 و رانا در مدل‌های لوکس و هاچ بک هم امسال به دوست داران عرضه می‌شود. تولید انبوه خودرو جدید دنا نیز آغاز خواهد شد. این خودرو که استاندارد یورو 4 را تامین می‌کند، با موتور ای اف 7 پایه گازسوز و بنزینی و سیستم مالتی پلکس تولید خواهد شد. در مرحله اولیه، دنا با گیربکس دستی تولید می‌شود، اما تجهیز آن به گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار قرار دارد. سیستم ترمز دنا دیسکی است و با ارائه این محصول، سیستم جدید کنترل پایداری خودرو، ای اس پی به مشتری معرفی خواهد شد. وانت جدید پی یو وان از دیگر محصولاتی است که امسال به تعداد پنج هزار دستگاه تولید می‌شود. این وانت با موتور یو اچ وی جی 2 مجهز به استاندارد یورو 4 عرضه می‌شود. طراحی کلی قطعات جدید وانت پی یو وان انجام شده و سازندگان طراحی تفصیلی قطعات را آغاز كرده اند كه در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، نیمه دوم سال آینده این محصول در دو نوع بنزینی و پایه گازسوز با گنجایش بار600 و 700 کیلوگرم وارد بازار می‌شود. رانا در مدل‌های هاچ بک و لوکس و با موتور ای اف 4 و گیربکس اتوماتیک نیز امسال به بازار می‌آید. رانای لوکس تغییراتی در بخش‌های برق و الکترونیک و بخش‌های ظاهری و بصری خواهد داشت و فعالیت‌های ابتدایی برای تولید رانای هاچ بک آغاز شده که با تامین قطعات و قالب سازی، تا پایان سال وارد بازار خواهد شد.رانا دومین خودروی برند ملی ایران خودرو در سال گذشته به تولید انبوه رسید. این نخستین خودروی ایرانی است که ضمن برخورداری از استاندارد محافظت از عابر پیاده در هنگام برخورد، طراحی، صنعتی سازی و تجهیز خطوط آن، توسط کارشناسان ایرانی به ثمر رسیده و قطعه سازان ایرانی در سراسر فرآیند مشارکت داشته اند.ایران خودرو در سال گذشته، تندر 90 اتوماتیک را عرضه کرد و پژو 206 که تولید آن، در اثر تشدید محدودیت‌های بین‌المللی مختل شده بود، کاملا داخلی سازی شد و بار دیگر در خط تولید قرار گرفت. در این فرآیند، سامانه مدیریت موتور یا ای ا م اس موتور پژو 206 شامل ای سی یو و سنسورها که از بوش تامین می‌شد و با پک پژو می‌آمد، با داخلی سازی آن از سال گذشته از پک پژو خارج شد.

طراحی و توسعه شبکه مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل

گروه صنعتی ایران خودرو با به کارگیری سیستم مولتی پلکس بر روی پژو 206 ساخت داخل گام بلندی در جهت خودکفایی و ارتقای کیفی این خودرو برداشته است.ایران خودرو توسعه شبکه داخلی خودرو با پروتکل CAN و به کارگیری این فناوری در تمامی محصولات تولیدی را در برنامه‌های کاری خود قرار داد. با توجه به راهبرد افزایش سهم الکترونیک درخودرو، شبکه داخلی به ‌عنوان پایه و زیربنای لازم برای توسعه و به‌ کارگیری سیستم‌های جدید الکترونیک نقشی اساسی دارد.این سیستم كه بر روی سمند و رانا نصب شده، برای 206 نیز توسعه داده شد و پژو 206 ساخت داخل با شبکه CAN متعلق به ایران خودرو به تولید انبوه رسید.

كاهش وابستگی ارزی با مشاركت قطعه سازان

سرمایه گذاری‌هایی كه در خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو انجام گرفته، ظرفیت تولید سالانه یك میلیون دستگاه را دارد و در صورت تامین قطعه، بهره برداری از این ظرفیت میسر است. ایران خودرو برآن است ضمن حفظ كیفیت با مشاركت قطعه سازان، صنایع تولید فولاد، صنایع پتروشیمی، صنایع فولادهای آلیاژی، صنایع ریخته گری و فورج، وابستگی ارزی محصولات را كاهش دهد. سال گذشته و در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی تا 40 درصد ارزبری محصولات كاهش یافت./ابتکار

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37549
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه