میهن صنعت :

گاف اطلاعاتی کاخ سفید در سفر اوباما/ وقتی نام جاسوس سیا در کابل افشا می شود

میهن صنعت : اشتباه کاخ سفید در افشای نام جاسوس ارشد آمریکا در کابل که در جریان سفر "باراک اوباما" به افغانستان رخ داد، مسئله ساز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مخفی نگاه داشتن هویت ماموران اطلاعاتی در خارج از ایالات متحده از جمله اولویت های اصلی سازمان سیا به شمار می رود زیرا با لو رفتن نام این افراد ماموریت اطلاعاتی آنها نیز افشا شده و عملا متوقف می شود. با این حال در سفر روز گذشته "باراک اوباما" به افغانستان کاخ سفید اشتباه فاحشی مرتکب شد که به افشای هویت یک مامور بلندپایه سیا در این کشور انجامید.

بر این اساس در پی اعلام سفر غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا به افغانستان، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای رسانه ای، تیم همراه اوباما در این سفر را معرفی کرد. اما در فهرستی که از سوی کاخ سفید منتشر شد یک اشتباه بزرگ وجود داشت. آنگونه که واشنگتن پست می نویسد فهرست مذکور حاوی نام 15 نفر اعضای تیم همراهی کننده اوباما بود. در مقابل یکی از این اسامی عبارت رمزی "رئیس ایستگاه" منتشر شده بود که در ارتباطات درون سازمانی به این معنی است که فرد مذکور ریاست سرویس اطلاعاتی در آن منطقه را به عهده دارد.

هر چند مقامات کاخ سفید خیلی زود به اشتباه خود پی برده و فهرست را اصلاح کردند اما این اشتباه فاحش رسانه ای شد و در شبکه های اجتماعی مانند توییتر انتقادهای شدیدی به این اقدام انجام گرفت. واشنگتن پست اذعان کرد کاخ سفید پس از علنی شدن این اشتباه، با ارسال درخواستی فوری به دفاتر رسانه ها از آنها خواسته است از انتشار نام مامور رئیس عملیات سیا در کابل خودداری کنند.

این نخستین بار نیست که چنین اشتباهی از سوی مقامات دولت آمریکا انجام می گیرد. چند سال پیش نیز نام یکی دیگر از ماموران بلند پایه سیا در پاکستان افشا شده بود که در پی آن، این فرد به سرعت از این کشور خارج شده و به آمریکا بازگشت. در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که هویت جاسوس آمریکا در افغانستان فاش شده باشد، از این رو گمانه زنی هایی در مورد پایان ماموریت این فرد در کابل در جریان است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49291
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه