میهن صنعت :

گام دوم توسعه روابط ايران و تونس برداشته شد

يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس از تاريخ 27 لغايت 29 تيرماه 1391 برابر با 17 لغايت 19 ژوئيه 2012 در تونس و در فضاي دوستانه ، تفاهم و علاقه مندي براي تحقق منافع مشترك دو كشور برادر در زمينه هاي مختلف همكاري ها برگزار شد.


يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس از تاريخ 27 لغايت 29 تيرماه 1391 برابر با 17 لغايت 19 ژوئيه 2012 در تونس و در فضاي دوستانه ، تفاهم و علاقه مندي براي تحقق منافع مشترك دو كشور برادر در زمينه هاي مختلف همكاري ها برگزار شد.

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني میهن صنعت به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان توسعه تجارت ايران ، حميد صافدل معاون وزير در توسعه روابط ااقتصادي و رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران در اين سفر مسئوليت هيات مذاكرات مقدماتي را به عهده داشت گفت: در سفر هيات ايراني تحولات مثبت در منطقه خاورميانه، شمال آفريقا و بيداري كشورهاي اسلامي را مورد  توجه ويژه قرار گرفت و براي  بهره بيشتر از فرصت هاي جديد در منطقه تعامل وهمكاري در دستور كار قرار داشت.

صافدل با تاكيد بر  ضرورت حفظ دستاوردهاي انقلاب مردم تونس واعلام حمايت ايران از تلاش هاي آنان براي حفظ استقلال خود افزود: جمهوري اسلامي ايران اهميت ويژه اي براي ارتقاي همكاري هاي اقتصادي و تجاري ميان كشورهاي اسلامي به ويژه در خاورميانه و شمال آفريقا قائل است .

وي با اشاره به تصميم دو كشور براي فعال تر كردن بخش هاي خصوصي ايران و تونس در جهت توسعه زمينه هاي همكاري گفت: بخش خصوصي دو كشور مي توانند در زمينه هايي مانند صنايع غذايي ، واگن سازي ، ساخت نيروگاه و جاده، دارو و بهداشت، نفت و پتروشيمي، خودروسازي ، مسكن سازي، معدن، فولاد، مس ، آلومينيوم ، لوازم خانگي و مصالح ساختماني ،فعال شوند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اسناد يازدهمين اجلاس كيسيون مشترك همكاري ها به افزايش مبادلات تا سطح 500 ميليون دلار كمك كند .

وي افزود: اسناد و يادداشت هاي تفاهم يازدهمين كميسيون همكاري به منزله جاده اي براي رسيدن به مقصد است و نيازمند وسايل و امكانات مناسب حركت مي باشد و دو كشور بايد با مشاركت و همكاري زمينه حركت سريع را فراهم كنند.

صافدل به متن افاهم نامه هاي امضا شده نيز اشاره كرد وافزود: دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘"زمينه هاي همكاري اقتصادي، مالي و بازرگاني " ، در مورد روابط بازرگاني، همكاري در زمينه هاي صنايع دستي، گردشگري، مالي، بانكي و بيمه اي ، صنعتي ، انرژِي ، برق، معادن، آب ، مواد اوليه و كود، سرمايه گذاري ، گمركي ، كشاورزي و شيلات، حمل ونقل دريايي ، هوايي و راه آهن، پست ، ارتباطات و فناوري اطلاعات به توافقاتي دست يافته و همچنين پيشنهادها و توصيه هايي را براي گسترش روابط و همكاري ها در اين عرصه ها مطرح كرده اند.

 وي افزود: در بخش انرژِي ، كميسيون از امضاي پروتكل همكاري در زمينه انرژي تقدير كرده  و تقويت همكاري ها در زمينه هاي توسعه فعاليت هاي اكتشافي ميان سازمان عمليات نفت تونس وهمتاي ايراني آن، توسعه مشاركت و سرمايه گذاري درعرصه پالايش نفت و ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي، مبادله اطلاعات در زمينه هاي حمل ونقل، ذخيره و توزيع نفت و فرآورده هاي آن، مبادله اطلاعات در زمينه هاي توليد و انتقال و توزيع برق و مبادله تجربيات در عرصه كنترل انرژي و توسعه كاربردهاي انرژي هاي نو و تجديدپذير را خواستار شده است .

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران ادامه داد: همچنين دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به " امور آموزشي و تربيتي، فرهنگي ، رسانه اي ، بهداشتي ، زنان و خانواده و ورزش و جوانان"  نيز در باره همكاري در بخش هاي آموزش و پرورش، آموزش عالي ، تحقيقات علمي وفناوري، بهداشت ، امور قضايي ، امور امنيتي و داخلي، زنان و خانواده ، ورزش و جوانان، فرهنگي و رسانه اي به توافقات مهمي دست يافته اند و در اين زمينه ها نيز به همتايان ايراني و تونسي آنها توصيه ها و پيشنهاداتي ارائه شده و از امضاي سندهاي همكاري ابراز خرسندي شده است.

صافدل ضمن تاكيد بر آمادگي كشورمان در زمينه آموزش نيروهاي جوان و انقلابي تونس گفت: كميسيون ضمن ابراز خشنودي از امضاي يادداشت تفاهم همكاري آموزشي بين ايران و تونس بر ضرورت اجرايي شدن آن تاكيد كرده  و فعال شدن همكاري در زمينه آموزش عالي و تحقيقات علمي و تدوين برنامه هاي دوجانبه و راه كارهاي اجرايي آن را خواستار شده است.

وي افزود:  كميسيون خرسندي خود را از همكاري هاي ايران و تونس در زمينه هاي ورزش و جوانان، زنان و خانواده ، مبادلات فرهنگي و تشكيل كميته فرهنگي مشترك، استرداد مجرمين، برپايي روابط خواهرخواندگي ميان شهرهاي در برگيرنده آثار باستاني و ميراث فرهنگي واسلامي دو كشور، تعامل و تبادل تجربيات نهادهاي مسئول و متولي دولتي امور زنان و خانواده دو كشور در مورد توانمندي هاي زنان، مبادله دانشجويان و اساتيد بويژه در زمينه هاي علمي و فناوري اعلام كرده است.

معاون وزير در توسعه روابط اقتصادي پتانسيل هاي كشور در بخش هاي مختلف صنايع نساجي، كشاورزي، روغن هاي صنعتي، شيلات، كودهاي فسفاته، توريسم و … را زمينه مناسب براي گسترش همكاري ها اقتصادي دو جانبه عنوان كرد وافزود: دي ماه 89 انقلاب مردمي تونس كه طليعه حركت بيداري اسلامي در جهان عرب شد، با سرنگوني رژيم ديكتاتوري "زين العابدين بن علي" و فرار او به عربستان سعودي به پيروزي رسيد و اسلامگراهاي تونسي با پيروزي در انتخابات اكتبر 2011 مجلس ملي موسسان موفق شدند با شركاي سياسي خود حكومت را در اين كشور تشكيل دهند.

وي افزود: دو كشور اوايل ارديبهشت ماه گذشته با سفر " علي اكبر صالحي " وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به تونس اولين گام محكم و بلند را براي توسعه و گسترش روابط در همه سطوح برداشتند و زمينه را براي برداشتن دومين گام مهيا كردند و اميدواريم اين كميسيون مشترك به عنوان گام دوم براي اين حركت به اهداف خود دست يابد.

گفتني است اسفند ماه سال 1387 دهمين كميسيون مشترك همكاري ايران و تونس در تهران برگزار شده بود و در اين يادداشت تفاهم تاكيد شده است كه زمان دقيق برگزاري اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس از طريق مجاري ديپلماتيك تعيين خواهد شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2236
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه