میهن صنعت :

گرانی۱۲۰درصدی خودروهای وارداتی؛ با چه مجوزی؟

میهن صنعت : این روزها، قیمت خودروهای داخلی تبدیل شده به سوژه روز رسانه ها. روزی برای این چهارچرخ های آهنی، یک قیمت تعیین می شود و بعد از آن، یک نفر تکذیب می کند و دیگری تایید؛ خودروسازان داخلی هم حیران و سرگردان بین تکذیب ها و تاییدهای مسئولان و رسانه ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، هیاهوی تغییرات قیمتی خودروهای داخلی به قدری گرد و خاک به پا کرده است که افزایش های نجومی قیمت وارداتی ها، دیگر به چشم نمی آید.

این روزها همه مسئولان به دنبال ابزاری هستند که هم بتوانند مشتری ایرانی را از خودروهای داخلی راضی نگه دارند و هم خودروساز داخلی را از این ورطه نجات دهند.

۳۴سال بود که انحصار بازار خودروی ایران به لطف تعرفه بالای وارداتی ها، به طور کامل در اختیار خودروسازان داخلی بود و در همین مدت این خودروسازان توانستند سودهای فراوانی را به دست آورند ولی معلوم نیست چه شد که ناگهان در عرض یک سال و با تشدید تحریم ها، صنعت خودروسازی داخلی رو به افول گذاشت.

اکنون که دیگر نه راه پیش مانده است نه راه پس، واردکنندگان خودرو بدون هیچ ضابطه ای قیمت خودروهای خود را افزایش داده اند و خودروهایشان به لطف مشتریان ثروتمندشان به فروش می رود.

دیگر نه می توان تعرفه را کاهش داد، چرا که با کاهش تعرفه ورشکستگی خودروسازان داخلی حتمی می شود و نه می توان تعرفه را افزایش داد، چرا که افزایش تعرفه همان و افزایش رانت و فساد و قیمت همان!

درست است که پراید در عرض ۱سال خود را به ۲۰میلیون رساند ولی این افزایش ۱۰۰درصدی چندان دوام نیاورد و قیمت این خودرو کاهش یافت اما در بازار وارداتی اوضاع به گونه دیگریست.

وارداتی ها در این یکسال قیمت خودروهایشان را در حالی به بیش از ۱۰۰درصد افزایش داده اند که طبق آمار گمرک و انتقادات و ادعاهای برخی از مسئولان مثل دکتر وحید دستجردی آنها تا اواخر پاییز هم از ارز مرجع برای واردات استفاده می کردند و حتی بعد از آن هم، ارز مبادلاتی به آنها تعلق گرفت و نه ارز ۳هزار تومانی!

هیوندای کره ای
هیوندای چندین سال است که سلطان وارداتی ها به ایران است. هر خودرویی که از این کارخانه کره ای ساخته می شود، باید منتظر حضورش در ایران نیز باشیم و این امر به علت رفاقت چندساله کره جنوبی ها با اقتصاد ایران است.

بر می گردیم به یک سال پیش؛ زمانی که ارزان ترین هیوندای ۴۰میلیون تومان و گران ترینش نیز، ۱۶۳میلیون تومان قیمت داشت. در ۳۱فروردین ۹۱، هیوندای آی۲۰، 40 میلیون تومانی توانسته بود مشتریان ایرانی زیادی را به علت ظاهر زیبا در کنار قیمت تقریبا مناسبش به خود جذب کند.
در آن زمان هیوندای هیوندای وراکروز و توسان به ترتیب ۹۷و ۷۳میلیون تومان قیمت داشتند! جنسیس نیز در آن زمان به قیمت ۱۱۰میلیون تومان ارزش داشت.

یک سال پر از فراز و نشیب برای اقتصاد ایران گذشت. دلار به ۳۵۰۰تومان رسید اما واردکنندگان خودرو از دلار ۲۵۰۰تومانی بهره بردند و آنطور برخی ها ادعا کردند حتی از دلار مرجع! اکنون درست بعد از یک سال، قیمت I۲۰ چهل میلیون تومانی در مرز ۹۰میلیون تومان نوسان می کند؛ افزایش که حاکی از صعود ۱۱۲درصدی قیمت آن در یک سال است.

وراکروز ۹۷میلیونی سال ۹۱، به ۲۳۴میلیون تومان رسیده است. توسان نیز ۱۴۸میلیون تومان فروخته می شود. در واقع وراکروز و توسان هرکدام ۱۲۰ و ۱۰۱درصد افزایش قیمت داشته اند. سوناتا هم که در آن زمان، ۷۵میلیون تومان به فروش می رسید با افزایش ۱۱۱درصدی به ۱۶۶میلیون تومان رسیده است.
کیاموتورز
یکی دیگر از کره ای ها، کیاموتورز است. کیا را می توان برادر ناتنی هیوندای در ایران دانست. این خودرو نیز افزایش قیمت قابل توجهی را داشته است.
به گزارش افکارنیوز، هرچند که این نوع خودروها در کشور خود لوکس محسوب نمی شود، در ایران تنها قشر خاصی می توانند این خودروها را برانند. در حالی در سال ۹۱، نوع اسپورتیج کیا، ۷۵میلیون تومان قیمت داشت که در حال حاضر قیمت آن با درصد افزایش ۱۰۲درصدی به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

کیا موهاوی نیز که در فروردین ۹۱، ۹۸میلیون تومان قیمت داشت هم اکنون به طور میانگین ۲۵۰میلیون تومان معامله می شود و این نشان دهنده افزایش ۱۲۷درصدی این خودروست.
سورنتو نیز که با قیمت ۲۰۰میلیون تومان به فروش می رسد، در سال ۹۱ قیمتی معادل ۸۵میلیون تومان داشت. سورنتو افزایش ۱۱۷درصدی داشته است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16645
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه