میهن صنعت بررسی کرد؛

گمانه زنی ها در خصوص افزایش و یا کاهش قیمت خودروهای وارداتی

تیرماه بود که سامانه ی ثبت سفارش واردات خودرو به دلایلی که هنوز روشن نیست بسته شد. البته این موضوع کاملا مسبوق به سابقه است. هرسال در مقطعی سامانه ثبت سفارش بسته می شود و با افزایش قیمت خودروهای خارجی این سامانه مجدد رخ جلوه می کند و چشم بازار را از حدقه در می آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تیرماه بود که سامانه ی ثبت سفارش واردات خودرو به دلایلی که هنوز روشن نیست بسته شد. البته این موضوع کاملا مسبوق به سابقه است. هرسال در مقطعی سامانه ثبت سفارش بسته می شود و با افزایش قیمت خودروهای خارجی این سامانه مجدد رخ جلوه می کند و چشم بازار را از حدقه در می آورد.

کشمکش وزارت صنعت و واردکنندگان بر سر پیدا کردن مقصر اصلی این آشفته بازار همچنان بی وقفه ادامه خواهد داشت تا برخی دستگاهها، شهامت برخورد با مافیای خودروهای لوکس را پیدا کنند.

یاد بنده ی خدایی افتادیم که که تا آخرین روز ریاست جمهوری اش خواست بگوید و آخر نگفت.

 همیشه اسامی کسانی در جیب کسان دیگریست که اعتقاد دارند از این آب گل آلود ماهی می گیرند. اینبار اما تب این خودروهای قشنگ به خودروهای مونتاژ داخل هم رسید و قرار بود که فلان خودرو رکورد افزایش قیمت را بزند و آمده بود بلایی اما به خیر گذشت.
 
این بار اول نیست که از گمرک خبرهای خوبی نمی رسد. افرادی معلوم الحال با کارت بازرگانی یکبار مصرف و بعضی ها حتی بدون شناسنامه ی تجاری و بازرگانی از نقاط دور افتاده ی کشور اقدام به این تجارت سودآور می کنند.
 
 اینکه دستگاههای نظارتی وقتی تخلفی در این حد آشکار را از کنارش رد می شوند علامت سؤالی است که از قضا قرارست به آن پاسخ داده شود!!!!
 
دولت مصوبه ی افزایش تعرفه ی واردات را کلید زده و تعرفه ی برخی خودروها تا 3 برابر افزایش داشته البته مقارن شدن این موضوع با افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور به دوستان لوکس سوارمان دو پیام مخابره می کند.
 
اول اینکه بین خروج از کشور و داشتن خودروی لوکس یکی را انتخاب کنند. دوم اینکه با توجه به مضرب مشترک این افزایش، خودروی وطنی سوار شوند و البته سفر خارج از کشور هم بروند.
و البته خیلی زیر پوستی به جاده مخصوصی ها لبخند ملیح زد که با توجه به رونمایی از چند محصول جدید نگران بازارشان نباشند. 
 
فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو چهارشنبه هفته گذشته طی گفتگویی با خبرنگار میهن صنعت خبر از گشایش سامانه ی ثبت سفارش خودروهای وارداتی در 10 روز آینده را داده بود. اما در شیش و بش شایعات مربوط به تعرفه ها و باز یا بسته ماندن سامانه ی ثبت سفارش شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم. حال این سؤال مطرح است که با باز شدن ثبت سفارش شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود یا خیر؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این باره به خبرنگار میهن صنعت گفت: کاهش قیمت این خودروها به دو عامل بستگی دارد اول اینکه وارد کنندگان غیرنمایندگی هم اجازه فعالیت دارند یا خیر؟ دوم اینکه تعرفه چقدر خواهد بود؟ این دو شرط تعیین کننده ی قیمت بازار بعد از باز شدن ثبت سفارش خواهد بود.  
زاوه ادامه داد : اینکه غیرنمایندگی ها نباشند و تعرفه ثابت بماند در این صورت هم کاهش قیمت خواهیم داشت اما نه آنقدری که انتظارش را داریم.  البته چنانچه تعرفه از یک حدی بالاتر برود حتی اگر غیرنمایندگی ها هم حضور داشته باشند بدون شک شاهد  افزایش قیمت خواهیم بود.
وی افزود : برای رسیدن به نتیجه ی نهایی در این مورد باید منتظر تصمیم دولت درباره ی تعرفه ها باشیم. مشابه همین اتفاق را ما در سال 1390 داشتیم و همین بهانه ها هم وجود داشت اما در نهایت ثبت سفارش بدون تغییر شرایط باز شد و همگی شاهد کاهش قیمت بودیم. این سیکل هر سه چهارسال اتفاق می افتد و متأسفانه نهادهای نظارتی تا الآن به این موضوع ورود نکرده اند.
 
اما حسن کریمی سنجری در این خصوص به خبرنگار میهن صنعت گفت : اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم شوکی که به عرضه وارد شده بود طبیعتاً با باز شدن ثبت سفارش از بین می رود و بازار به حالت عادی باز خواهد گشت ولو اینکه این موضوع چند هفته طول بکشد.
کریمی سنجری افزود: ساز و کار بازار ایران خیلی تعریف شده نیست قبلاً دیده شده که کالاهایی افزایش قیمت داشتند اما هیچ وقت کاهش نداشتند حتی وقتی که بازار به حالت طبیعی برگشت. 
وی در پایان خاطرنشان کرد : امروز وارد کننده نمی تواند مدعی باشد که چون من جنسم را گران خریده ام باید گران بفروشم چون ثبت سفارشی با قیمت بالا صورت نگرفته است. بنابراین در شرایط طبیعی انتظار می رود قیمتها کاهش پیدا کند مگر اینکه بحث تعرفه ها در این میان تعیین کننده باشد.
 
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=140973
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه