میهن صنعت:

یافته‌های دانشمند ایرانی درباره تأثیر بحران اقتصادی یونان بر آلودگی هوا

میهن صنعت: یک محقق ایرانی به همراه دانشمندان دیگر بر این باورند که بحران اقتصادی یونان منجر به بحران آلودگی خطرناک هوا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، آریان صفاری و همکارانش در این مطالعه با بررسی عوارض جانبی بحران اقتصادی یونان، دریافتند سوزاندن سوخت فسیلی ارزان‌تر برای تولید گرما منجر به آلودگی خطرناک هوا می‌شود.

 

این مطالعه که به رهبری «کنستانتینیوس سیوتاس» از دانشکده مهندسی Viterbi در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، نشان می‌دهد که تراکم ذرات ریز هوا در یکی از مناطق بحران‌زده اقتصادی یونان از زمان آغاز این بحران 30 درصد افزایش یافته و منجر به بروز عوارض بهداشتی بالقوه ‌طولانی‌مدت شده است.

 

این ذرات ریز که قطر آن‌ها کمتر از 2.5 میکرون گزارش شده، به شدت خطرناک هستند زیرا به عمق بافت‌های ریه نفوذ می‌کنند.

 

سیوتاس گفت: مردم به گرما نیاز دارند و کاهش شغل و افزایش بهای سوخت‌های فسیلی به همراه بحران اقتصادی موجب شده افراد سوخت فسیلی با کیفیت پایین مانند چوب و مواد اتلافی را بسوزانند که این امر هوا را آلوده می‌کند.

 

بیکاری در یونان در سال 2013 بیش از 27 درصد رشد داشت، در حالی که بهای نفت در این کشور در طول بحران اقتصادی چند سال گذشته سه برابر شده است و مناطق سرد نیز به چوب به عنوان منبع اصلی فسیلی روی آورده‌اند.

 

صفاری و همکارانش در این مطالعه نمونه‌های هوا را در مناطقی که این سوخت‌ها به کار می‌روند، جمع‌آوری کردند.

 

این نمونه‌ها که در دو ماه زمستان سال 2012 و زمستان 2013 جمع‌آوری شده‌اند، افزایش قابل‌توجه ذرات ریز هوازی را از زمان آغاز بحران اقتصادی نشان می‌دهند.

 

تراکم این ذرات که با خطر فزاینده بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی مرتبط است، در طول بازه زمانی تحقیقاتی از 26 به 36 میکروگرم در هر متر مربع افزایش یافت.

 

همچنین مشخص شد تراکم‌ ذرات آلی از قبیل هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی (PAHs) که یکی از مهم‌تین آلاینده‌های زیستی هستند، در طول بازه زمانی این مطالعه پنج برابر شده است.

 

به گزارش (ایسنا)، جزئیات این تحقیق در مجله Environmental Science & Technology منتشر شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=36100
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه